Gå til innhold

[Løst] Passer objektivet/hvilket objektiv?


Anbefalte innlegg

Hei!

Har Nikon D3100. Nå har jeg selvfølgelig klart å ødelegge standardobjektivet som fulgte med, og må kjøpe nytt. :hrm: Det gamle var 18-55mm.

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/objektiv/objektiv-nikon/tamron-afdiii18-20035-63nikon/154927.4570/

Vil dette objektivet passe til mitt kamera? Og er det/virker det som om det er et bra objektiv?

Jeg må ha et som kan brukes til det meste: filming, portretter, familiebilder, landskap, nærbilder osv.

Noen som har andre anbefalinger? :wee: Og er 18-200mm noe for meg?

Vil holde meg under 1500,-

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei!

Har Nikon D3100. Nå har jeg selvfølgelig klart å ødelegge standardobjektivet som fulgte med, og må kjøpe nytt. :hrm: Det gamle var 18-55mm.

http://www.netonnet.no/art/foto-og-video/objektiv/objektiv-nikon/tamron-afdiii18-20035-63nikon/154927.4570/

Vil dette objektivet passe til mitt kamera? Og er det/virker det som om det er et bra objektiv?

Jeg må ha et som kan brukes til det meste: filming, portretter, familiebilder, landskap, nærbilder osv.

Noen som har andre anbefalinger? :wee: Og er 18-200mm noe for meg?

Vil holde meg under 1500,-

 

 

Spørsmålet er så om vil autokus virke på dette objektivet?

 

Ikke for å være vanskelig, men dette er et viktig poeng siden ganske mange objektiv, både Nikon og andre merker vil ikke ha fungerende autofokus på D3100.

 

D3100 har ikke autofokusmotor i kameraet så D3100 må ha objektiv med autofokusmotor.

Av Nikon-objektiver vil dette stort sett si alle AFS-objektiver, objektiver som kun er merket AF vil ikke ha autofokus på D3100 eller andre uten AF-motor.

 

Leste litt på Tamrons sider og det ser ut som dette objektivet har AF-motor. Objektiver av denne modellen hadde ikke AF før 2008. Så med mindre dette er en veldig gammel overligger er du nok sikker.

Muligens er II i modellbetegnelsen også et tegn på at dette er riktig modell.

Lenke til kommentar

En 18-200 er en superzoom, som er dårligere optisk enn det objektivet du hadde. Men - du får enorm fleksibilitet.

Ville ellers kikket på Tamron 18-270 VC hvis du først skal ha superzoom.

men er ikke det dyrere? :)

Du har så rett, siden du er Canon-mann og ikke nevnte det spesielt sjekket jeg det.

Jeg kunne lest litt lenger ned på siden ;)

 

Til mitt forsvar kan sies at netonnet.no er mer opptatt av å presentere "nyttig" tilbehør enn produktbeskrivelse :)

så da vil det funke relativt greit til mitt kamera?

Lenke til kommentar

men er ikke det dyrere? :)

så da vil det funke relativt greit til mitt kamera?

 

Ja, det vil fungere på ditt kamera, men det er også et objektiv som stort sett får elendige omtaler. Stabilisator mangler det også, noe som er en ulempe med så lyssvakt objektiv. De bedre objektivene i denne klassen koster dobbelt så mye eller mer, Nikon sitt ligger på over 6000. I godt lys kan du sikkert få bilder som ser helt OK ut så lenge du ikke skal ha veldig store kopier, men du kjøper et objektiv som er dårligere enn det du hadde.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg heller ville kjøpt et brukt objektiv en et såpass dårlig objektiv som Tamron 18-200 er, du vil nok ikke bli fornøyd med det kjøpet.

 

Foreksempel denne brukte Nikon 18-105 VR "m/stabilisering" er et meget bra objektiv, og du kan sikkert prute et par hundrelapper/fri frakt.

 

Her kan du sammenligne skarpheten på Tamron 18-200 og Nikon 18-105 VR, som du ser er det veldig stor forskjell på disse to.

Bare dra musepekeren over bildet for og bytte imellom de to objektivene "se pilen rett over bildet" , nå står brennvidde på 105/100mm som du ser over bilde under begge objektivinformasjonen, du kan enkelt bytte til andre brennvidder ved og klikke på den.

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg tror jeg heller ville kjøpt et brukt objektiv en et såpass dårlig objektiv som Tamron 18-200 er, du vil nok ikke bli fornøyd med det kjøpet.

 

Foreksempel denne brukte Nikon 18-105 VR "m/stabilisering" er et meget bra objektiv, og du kan sikkert prute et par hundrelapper/fri frakt.

 

Her kan du sammenligne skarpheten på Tamron 18-200 og Nikon 18-105 VR, som du ser er det veldig stor forskjell på disse to.

Bare dra musepekeren over bildet for og bytte imellom de to objektivene "se pilen rett over bildet" , nå står brennvidde på 105/100mm som du ser over bilde under begge objektivinformasjonen, du kan enkelt bytte til andre brennvidder ved og klikke på den.

Rett etter at jeg sendte mail til han ble det selvfølgelig solgt :hrm: Ser også at nytt koster 2200,- og det er nok alt for mye :(

Du har ikke tilfeldigvis noen andre du kan anbefale/brukte? (Sett en del på finn, kan godt hende at jeg overser noe men jeg finner ingen) :innocent:

Edit: Ser nå at http://www.finn.no/finn/torget/annonse?finnkode=46264170&searchQuery=18-105+VR+nikon det er en der, og hvis dette er samme objektivet bør jeg kanskje prøve å satse på det?

Endret av thegirlwhoisme
Lenke til kommentar

Det er samme type objektiv ja, og prisen ser helt grei ut.

 

Fant ikke navnet når jeg søkte på "2024 kløfta" og tlf.nummeret kom ikke frem med navn, så sjekk litt mer så du har noe håndfast angående bosteds-adr. opp mot telefonnummer på selger før du eventuell sender penger så du ikke blir lurt.

Lenke til kommentar

Det er samme type objektiv ja, og prisen ser helt grei ut.

 

Fant ikke navnet når jeg søkte på "2024 kløfta" og tlf.nummeret kom ikke frem med navn, så sjekk litt mer så du har noe håndfast angående bosteds-adr. opp mot telefonnummer på selger før du eventuell sender penger så du ikke blir lurt.

Åj, ja.

Du vet ikke om andre objektiver som kan passe for meg?

Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert:

 

Tamron 17-50 f2.8 uten VC (den med VC/bildestabilisering er litt svakere optisk)

Nikon AFS 16-85G 3.5-5.6 VR

Nikon 18-105

 

Fordel med Tamronen er lysstyrke, ulempene er litt treg autofokus(men helt kurant), ikke bildestabilisering og kort zoomområde. Fordelene med de to neste er VR og stort zoomområde, men det går på bekostning av lysstyrke. Jeg ville valgt 16-85 som en fleksibel normalzoom for crop-format, men med en bruktpris på 3k eller noe i det området kan det hende det blir litt utenfor din liga. Om jeg husker rett går derimot Tamron 17-50 for 1500 eller så.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Det er samme type objektiv ja, og prisen ser helt grei ut.

 

Fant ikke navnet når jeg søkte på "2024 kløfta" og tlf.nummeret kom ikke frem med navn, så sjekk litt mer så du har noe håndfast angående bosteds-adr. opp mot telefonnummer på selger før du eventuell sender penger så du ikke blir lurt.

Åj, ja.

Du vet ikke om andre objektiver som kan passe for meg?

 

Ikke vær bekymret angående det jeg skrev, ta og sendt en mail til vedkommende og få bekreftet tlf/adr. før du eventuell handler 18-105 objektivet. Et såpass bra objektiv til 1000.- burde du i det minste sjekk opp før du avskriver det :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Jeg ville vurdert:

 

Tamron 17-50 f2.8 uten VC (den med VC/bildestabilisering er litt svakere optisk)

Nikon AFS 16-85G 3.5-5.6 VR

Nikon 18-105

 

Fordel med Tamronen er lysstyrke, ulempene er litt treg autofokus(men helt kurant), ikke bildestabilisering og kort zoomområde. Fordelene med de to neste er VR og stort zoomområde, men det går på bekostning av lysstyrke. Jeg ville valgt 16-85 som en fleksibel normalzoom for crop-format, men med en bruktpris på 3k eller noe i det området kan det hende det blir litt utenfor din liga. Om jeg husker rett går derimot Tamron 17-50 for 1500 eller så.

Tamron var litt for dyrt det og, og aller helst ville jeg ha litt bedre zoom enn det jeg hadde :ermm:

Og de andre var dessverre også alt for dyre.. :(

Lenke til kommentar

Tamron var litt for dyrt det og, og aller helst ville jeg ha litt bedre zoom enn det jeg hadde :ermm:

Og de andre var dessverre også alt for dyre.. :(

Det er forskjell på "mer zoom" og "bedre zoom" - større zoomområde betyr ofte dårligere bildekvalitet. Den nevnte Tamron'en har god bildekvalitet og er lyssterk - men så var det det med fleksibiliteten man får med en zoom med stort zoomområde, da... :)
Lenke til kommentar

 

Tamron var litt for dyrt det og, og aller helst ville jeg ha litt bedre zoom enn det jeg hadde :ermm:

Og de andre var dessverre også alt for dyre.. :(

Det er forskjell på "mer zoom" og "bedre zoom" - større zoomområde betyr ofte dårligere bildekvalitet. Den nevnte Tamron'en har god bildekvalitet og er lyssterk - men så var det det med fleksibiliteten man får med en zoom med stort zoomområde, da... :)

 

Zoomen på det jeg hadde syntes jeg funket veldig bra, men at den zoomer lengre er det eneste ekstra jeg skulle ønske jeg hadde, er ikke så veeldig flink til å ta bilder, så :whistle:

Det til Tamron koster hvertfall 1800,- brukt, og det er dessverre over mitt budsjett.

 

Prøver ikke å være vanskelig, men dette er vanskelig. :mellow:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...