Gå til innhold

Skrive ut og binde inn fotoalbum selv - tips?


Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har en Epson R3000 A3+-fotoskriver som jeg er meget fornøyd med. Hittil har det gått mest i 10x15 og 13x18-utskrifter som min bedre halvdel limer inn i diverse fotoalbum. Noen bilder i rammer har det jo også blitt.

 

Jeg kunne godt tenkt meg å skrevet ut et fotoalbum selv, f.eks. ved bruk av Book-modulen i Lightroom. Her har man jo mange muligheter for å lage artige og varierende sider med bilder. Men det frister ikke like mye å skrive ut en fotobok på store ark, for så å sette disse inn i en ringperm.

 

Finnes det noen elegante måter å binde inn slikt selv? F.eks ved kjøp av tomme skinnpermer som man enten fester arkene med skruer, eller lim? Hvor får man evt. kjøpt slike ting?

 

Er det mulig å skrive ut på A3 eller A3+ på begge sider, brette arket på midten slik at dette da blir 4 sider i albumet?

 

Setter pris på alle tips og triks :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

TS har sikkert lyst til å gjøre det fordi TS synes det høres ut som en morsom ide.

 

Men i praksis, så blir det problematisk da det ikke finnes noe særlig tosidig foto-papir. Canon hadde tidligere to-sidig versjon av satin papiret sitt, og de solgte faktisk et bok-kit også. Min første skikkelige fotobok ble laget slik.

Lenke til kommentar

Det finnes mye tosidig papir å velge i. Riktignok ikke i samme skala som vanlig ensidig, men likevel nok!

 

http://shop.fotoimport.no/blekkskriver-papir/dobbellsidig

 

Det er mange grunner til at jeg vil gjøre dette selv.

 

1) Det er moro å lage ting selv, og dette er en av grunnene til at jeg kjøpte fotoskriver i utgangspunktet. Hvorfor kjøpe fotoskriver når man kan få de skrevet ut på elkjøp/fotoknudsen/japanphoto etc i alle mulige formater og type papir/metall/plast?

2) Jeg vil ha kontrollen over dette selv.

3) Siden jeg allerede har fotoskriver, vil jeg da kunne gjøre hele prosessen selv hjemme, fra det å ta bildet til jeg har albumet i hånda!

 

Rogkas; Det kan man jo si om nesten alt man gjør selv.

Lenke til kommentar

Det og lage en bok er full mulig men det tar tid, etter litt google fant jeg endel turtials, bla. annet denne.

 

Edit: bruk en nylonforsterket bomullstråd og ikke en ren bomullstråd hvis du lager bok selv.

Edit II: og ikke lim ryggen fast på slutten av prosessen :)

 

Jeg har laget endel "bøker" på ca. 40 sider men jeg bruker en spiralinnbindingsmaskin.

 

Endret av Nautica
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det er flere måter å gjøre dette på selv, men skal det bli holdbart må en helst sette seg inn i detaljene fra de som har gjort dette før og erfart holdbarheten over tid.

 

Det finnes og (eller fantes?) såkalte klempermer hvor man stapper arkene inn i rekkefølge og setter det hele i en maskin som man så presser inn sidene av bokryggen (permene har et metall-innlegg i ryggen). Permene ser forsåvidt greie ut, som en ordinær stiv bok i A4 format. Jeg har en slik maskin selv og den kostet ikke allverden den gang jeg kjøpte den (tror det var hos Binders). Muligens vil jeg dog anbefale å lime endene før de de presses sammen, kanskje helst og binde de med tråd (som kan gjøres ved å f.eks bruke en syl eller en tynn bor) - dette for å hindre at enkeltark i midten over tid løsner.

 

Det er og mulig at det finnes en tilsvarende løsning bare med lim som varmes i ryggen.

 

Tor

 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det finnes mye tosidig papir å velge i. Riktignok ikke i samme skala som vanlig ensidig, men likevel nok!

 

http://shop.fotoimport.no/blekkskriver-papir/dobbellsidig

 

Det er mange grunner til at jeg vil gjøre dette selv.

 

1) Det er moro å lage ting selv, og dette er en av grunnene til at jeg kjøpte fotoskriver i utgangspunktet. Hvorfor kjøpe fotoskriver når man kan få de skrevet ut på elkjøp/fotoknudsen/japanphoto etc i alle mulige formater og type papir/metall/plast?

2) Jeg vil ha kontrollen over dette selv.

3) Siden jeg allerede har fotoskriver, vil jeg da kunne gjøre hele prosessen selv hjemme, fra det å ta bildet til jeg har albumet i hånda!

 

Rogkas; Det kan man jo si om nesten alt man gjør selv.

Bare sett i gang du. Resultatet blir neppe like bra som de profesjonelle tjenestene, men kanskje du syns det er morsomt underveis. Vi har jo alle ulike gleder.

 

Og ja, vi har definitivt kjøpt fotoskriver av helt ulike årsaker. Jeg kjøpte min for utskrift av enkeltsider for å få bilder på vegg, ikke for å lage bøker. Noe jeg tror en fotoskriver egner seg svært dårlig til. Men hvis du mener at det blir moro å lage bøker med skriveren din, tut og kjør...:-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare sett i gang du. Resultatet blir neppe like bra som de profesjonelle tjenestene, men kanskje du syns det er morsomt underveis. Vi har jo alle ulike gleder.

 

Og ja, vi har definitivt kjøpt fotoskriver av helt ulike årsaker. Jeg kjøpte min for utskrift av enkeltsider for å få bilder på vegg, ikke for å lage bøker. Noe jeg tror en fotoskriver egner seg svært dårlig til. Men hvis du mener at det blir moro å lage bøker med skriveren din, tut og kjør...:-)

 

Jeg spurte da ikke om tillatelse.

 

Jeg kjøpte fotoskriveren for å skrive ut bilder, til alle mulige formål. Jeg har skrevet ut små bilder til å ramme inn og lime inn i fotoalbum, takkekort, innbydelser, og større format, både A4 og A3, som nå henger på veggen rundt om i huset, også på kunstpapir. Hva du kjøpte din fotoskriver til er mindre interessant for meg - med mindre du har brukt den til noe helt annet enn å skrive ut bilder med da, men jeg skjønner at det ikke er tilfelle.

 

Jeg ikke har tenkt å skrive ut en fotobok, ettersom dette faktisk ikke er mulig - men skrive ut sidene til en fotobok. Skrive ut ark med bilder på er jo akkurat det en fotoskriver er laget for - jeg velger derfor å tro at min fotoskriver egner seg svært godt til det. Derimot at jeg som hobby-bokbinder får til å binde inn arkene til et fungerende resultat er en helt annen sak. Foreløpig gjør jeg research. Det er derfor jeg er her.

 

TorVilde og Nautica: Tusen takk for veldig gode innspill! Det var akkurat slike innspill jeg var ute etter og håpet på å få. Det finnes slike hardcovers med lim i ryggen som man setter ned i en varmemaskin. fotoimport selger slike, men de har overpriset maskinen sin litt, og gjør det uaktuelt.

 

For den som er interessert; den beste tutorialvideoen jeg har sett så langt; http://www.youtube.com/watch?v=5iCFsrNaMkY

Endret av Vaffelkake
  • Liker 2
Lenke til kommentar
  • 3 år senere...

Gammel tråd, men finnes det et program (gratis eller billig) som lar en lage en fotobok.

 

Dette skal ut på en tosidig laserskriver på litt tykkere ark.

 

Dette er kun for midlertidig bruk (skal ha det litt artig) og ikke noe som skal tas vare på. Derfor er det uaktuelt å betale for trykking/binding.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...