Gå til innhold

Andungen som gjør deg helt anonym tar virkelig av


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg bruker DuckDuckGo som standard søkemotor i søkefeltet til nettleseren, men søkeresultatene er ikke alltid like treffende som Google sine, derfor bytter jeg noen ganger til startpage.com

 

Legg merke til forskjellen på disse to. DuckDuckGo bruker ikke Google sine søkeresultater men har egen søkedatabase og et simplere rangeringssystem som også gir "renere" resultater. Google er jo kjent for både politisk sensur, popularitetsrangering og undertrykking av sider de ikke liker.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+214asdf125

Jeg bruker DuckDuckGo som standard søkemotor i søkefeltet til nettleseren, men søkeresultatene er ikke alltid like treffende som Google sine, derfor bytter jeg noen ganger til startpage.com

 

Legg merke til forskjellen på disse to. DuckDuckGo bruker ikke Google sine søkeresultater men har egen søkedatabase og et simplere rangeringssystem som også gir "renere" resultater. Google er jo kjent for både politisk sensur, popularitetsrangering og undertrykking av sider de ikke liker.

Har litt samme bruksmønster, men jeg går ikke igjennom startpage.com. Skriver istedet "!g" i Duckduckgo og gjør nytte av Bang-funksjonen. "!w" er også hyppig brukt for å dra rett til wikipedia.

Endret av Slettet+214asdf125
Lenke til kommentar

Er egentlig DuckDuckGo så trygt som man vil ha det til? http://www.alexanderhanff.com/duckduckgone

 

Takk for infoen MiSP.

 

Lurer though på noen punkter:

Hele fundamentet til Alexander Hanff koker ned til om de kan/vil dekryptere informasjonen eller ikke.

 

Hvor får han fra at de kan det? Eller er det slik denne type kryptering fungerer (er for lite kjent med bruk av slik kryptering)? Og hvor får han fra hva slags kryptering de faktisk bruker?

 

Han redegjør jo ikke for noe i blogginnlegget sitt, så sånn som jeg ser det har han ikke fundament for å bygge noen påstander utenom en litt shady EULA (eller privacy policy egentlig). Skjønner ikke hvordan han kjøre så hardt på...

Lenke til kommentar

Takk for infoen MiSP.

 

Lurer though på noen punkter:

Hele fundamentet til Alexander Hanff koker ned til om de kan/vil dekryptere informasjonen eller ikke.

 

Hvor får han fra at de kan det? Eller er det slik denne type kryptering fungerer (er for lite kjent med bruk av slik kryptering)? Og hvor får han fra hva slags kryptering de faktisk bruker?

 

Han redegjør jo ikke for noe i blogginnlegget sitt, så sånn som jeg ser det har han ikke fundament for å bygge noen påstander utenom en litt shady EULA (eller privacy policy egentlig). Skjønner ikke hvordan han kjøre så hardt på...

 

Han er ikke "ute etter" DuckDuckGo per ce. Ut fra hva jeg leser er poengene hans er at:

 

DuckDuckGo hevder å drive en tjeneste som ikke lagrer informasjon om brukernes søk når de knyttet brukere, søk og salg ved hjelp av cookies helt frem til Haniff tok det opp.

 

DuckDuckGo hevder at domstoler ikke kan begjære utlevering av informasjon om brukerene og datatrafikken gjennom serverne deres og at de er unntatt fra avlytningsloven CALEA når fakta er at selv om det ikke kreves at de skal logge all trafikk slik DLD krever, så kan en domstol begjære å få opprettet en avlytning og dekryptering av trafikken fremover.

 

Men det nytter vel ikke å selge seg selv som "søkemotoren som ikke logger noe - hvis ikke en dommer krever at vi skal logge ALT om DEG i klartekst.. det er vi forpliktet til å etterleve i følge loven!" ;)

Endret av MartinGM
Lenke til kommentar

Om NSA vil inn på din pc og se på dine saker så vil de jo ikke har store problemer med å finne noe. Det er ikke sånn at man kan gå anonym på nettet, vil alltid ligge igjen et spor eller noe et sted. Så om du virkelig vil gå anonym så burde man jo skjønne hvorfor man skal det. Og det lander på kriminalitet\deep web osv... Om du ikke driver med tullball så er jo det ikke akkurat noe vits i å skjule seg?

Blir som å ta på seg Harry potters pledd for å handle litt mat..

Driver du med faenskap så veit du som regel hvordan du skal gjemme deg og hvordan man slipper unna.. tviler på at duckduckgo gjør sånn at FBI eller NSA vil sitte å klø seg i hodet, det er ikke akkurat skuddsikre saker det er snakk om.

Lenke til kommentar

Driver du med faenskap så veit du som regel hvordan du skal gjemme deg og hvordan man slipper unna..

Selvsagt, så hvorfor da ta alle oss uskyldige? Problemet med alt dette er at det kan begynne i det små, men eskalere og vi synes over en periode på 10 år at det er greit (litt og litt). Tilslutt er ikke internett fritt lengre og myndighetene kontrollerer alt (scenario)... Folk må få dette inn i hodet, det handler ikke for min del om skurker etc., det handler om respekt av individers privatliv...!!

Endret av Rattata12
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Om NSA vil inn på din pc og se på dine saker så vil de jo ikke har store problemer med å finne noe. Det er ikke sånn at man kan gå anonym på nettet, vil alltid ligge igjen et spor eller noe et sted. Så om du virkelig vil gå anonym så burde man jo skjønne hvorfor man skal det. Og det lander på kriminalitet\deep web osv... Om du ikke driver med tullball så er jo det ikke akkurat noe vits i å skjule seg?

Blir som å ta på seg Harry potters pledd for å handle litt mat..

Driver du med faenskap så veit du som regel hvordan du skal gjemme deg og hvordan man slipper unna.. tviler på at duckduckgo gjør sånn at FBI eller NSA vil sitte å klø seg i hodet, det er ikke akkurat skuddsikre saker det er snakk om.

 

Jeg for eksempel er ikke kriminell, og det er AKKURAT DERFOR jeg har et legitimt krav til å ikke bli overvåket, spesielt av regjeringen(e) jeg har ikke stemt for. Med mindre det er skjellig gunn, eller det er en ordre for overvåkning signert av en dommer skal dette ikke skje.

Argumentet om at man har "ingenting å skjule" eller at det blir "som å ta på deg Harry Potter's pledd for å handle mat" er barnslig naive og totalt meningsløse påstander. Å bryte opp forseglingen på privat post er en forbrytelse, å avlytte andres samtaler er en forbrytelse, og å plante spionkamera i huset til folk eller i dusjer/toaletter er en forbrytelse. Men hvis regjeringen gjør det akkurat samme via internet/mobilnett er det plutselig "helt greit" og anonymitet er ikke noe å ta for gitt?

Så lenge vi lever i et demokrati er disse tingene ikke å ta for gitt, men det er krav og rettigheter på lik linje med ytringsfrihet eller bevegelsesfrihet, og skal ikke krenkes. Hvis du ønsker å leve i et totalitært (og det er akkurat det det er) overvåkningssamfunn der overvåkning er en naturlig del av systemet så er det din mening og ikke noe mer.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Jeg sjekket for moroskyld trafikken fra DuckDuckGo til Hardware.no, og de står nå for 0,025% av trafikken fra søkemotorer. Startsiden og Kvasir står for hhv. 1,8% og 1,1%, og Google for resten :-)

 

Det skal også sies at trafikken fra DuckDuckGo var null frem til september i fjor, og etter det har ligget ganske stabilt på dagens nivå.

Lenke til kommentar

 

Jeg for eksempel er ikke kriminell, og det er AKKURAT DERFOR jeg har et legitimt krav til å ikke bli overvåket, spesielt av regjeringen(e) jeg har ikke stemt for. Med mindre det er skjellig gunn, eller det er en ordre for overvåkning signert av en dommer skal dette ikke skje.

Argumentet om at man har "ingenting å skjule" eller at det blir "som å ta på deg Harry Potter's pledd for å handle mat" er barnslig naive og totalt meningsløse påstander. Å bryte opp forseglingen på privat post er en forbrytelse, å avlytte andres samtaler er en forbrytelse, og å plante spionkamera i huset til folk eller i dusjer/toaletter er en forbrytelse. Men hvis regjeringen gjør det akkurat samme via internet/mobilnett er det plutselig "helt greit" og anonymitet er ikke noe å ta for gitt?

Så lenge vi lever i et demokrati er disse tingene ikke å ta for gitt, men det er krav og rettigheter på lik linje med ytringsfrihet eller bevegelsesfrihet, og skal ikke krenkes. Hvis du ønsker å leve i et totalitært (og det er akkurat det det er) overvåkningssamfunn der overvåkning er en naturlig del av systemet så er det din mening og ikke noe mer.

 

Var ikke meningen å provosere, jeg siktet mere til at det var ikke mye vits i å gjemme seg. Men jeg er enig i det du sier om at de ikke skal overvåke folk siden de er usikre på hvem som kommer til å drive med kriminalitet. Jeg har alltid støttet at folk ikke skal bli overvåket og alltid stilt meg sterkt i mot DLD. Det jeg skrev var mere for de som prøver å gå anonym, at det er lite vits. Men beklager om jeg fikk noen til å tro at jeg for overvåking eller sier at ingen har bruk for å prøve å gå anonym.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...