Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Anbefalte innlegg

Hei, jeg går i 1. klasse på en Service-videregående skole. Vi venter alle i spenning på å få karakterkortet for 1. semester i hende. Har selv arbeidet hardt og kan med stolthet si at jeg har en god del 4 og 5-ere i de fleste fag. Dette bortsett fra ett. Det beryktede Naturfaget!

 

Min situasjon er som følger; Vi hadde på mandag en liten naturfagsprøve om partikler. Jeg var rett og slett så dårlig at jeg faktisk strøk på prøven/fikk karakteren 1. Fra videre i faget så har vi kun hatt èn annen prøve hvor jeg fikk 3-er på.

 

- Kommer jeg til å få stryk (1) i faget eller er det antakeligvis en 2-er jeg totalt får? Siden karakterene i dèt faget ikke akkurat er noe å rope hurra for, så er absolutt alt bedre enn stryk. Det ville ha vært helt grusomt. Er det noen som kan hjelpe meg med dette?! Hilsen desperat 16-åring. Ha en god dag videre og takk så mye for svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det som er lurt er å snakke med læreren om hvordan du kan bli bedre i faget og få råd om hva som skal til for at du skal kunne oppnå en ståkarakter (eller den karakteren du vil sikte mot).

Vi er ikke spåmenn som kan anta hvilken karakter du vil få, læreren din er ikke der bare for å skrive et tall på oppgavene du leverer inn.

  • Liker 4
Lenke til kommentar

Det som er lurt er å snakke med læreren om hvordan du kan bli bedre i faget og få råd om hva som skal til for at du skal kunne oppnå en ståkarakter (eller den karakteren du vil sikte mot).

Vi er ikke spåmenn som kan anta hvilken karakter du vil få, læreren din er ikke der bare for å skrive et tall på oppgavene du leverer inn.

Hei, Kakeshoma.

 

Tusen takk for et godt svar. Da er jeg i allefall klar over hva jeg burde gjøre. Du har ingen idè om hva som antakeligvis vil skje med ståkarakteren i faget, da du skriver "vi er ikke" i teksten så regner jeg med at du har erfaring med lærerjobb.

Setter stor pris på svaret ditt. Jeg skal snakke med læreren så raskt jeg får mulighet til det.

Lenke til kommentar

Etter at kunnskapsløftet ble innført så har det vel vært slik at man skal prøve å se på progresjonen eleven gjør og hvordan han/hun utvikler seg. Karakterene du får på slutten av året er de som blir vektet absolutt mest. Om du skjerper deg og tar et tak slik at du bare får 4'ere på alle prøvene dette semesteret så vil jeg tro at du vil få en 4'er som standpunktkarakter. Lykke til!

Lenke til kommentar

Etter at kunnskapsløftet ble innført så har det vel vært slik at man skal prøve å se på progresjonen eleven gjør og hvordan han/hun utvikler seg. Karakterene du får på slutten av året er de som blir vektet absolutt mest. Om du skjerper deg og tar et tak slik at du bare får 4'ere på alle prøvene dette semesteret så vil jeg tro at du vil få en 4'er som standpunktkarakter. Lykke til!

Takker for opplysningene. Jeg vil selv si at jeg klarer meg godt i de andre fagene vi har, men naturfag har alltid vært et fag der jeg ikke har vært helt med, kan du si. Er mye flinkere i matte enn i naturfag i motsetning til de fleste jeg vet om, så det er litt spesielt. Men jeg ser i hvertfall at i en servicejobb så vil jeg få mye mer bruk for matte en naturfag. Skal ta en prat med læreren om hvordan vi kan løse dette.

Lenke til kommentar

Høres ut som en plan det!

 

Naturfag får man bruk for uansett hva man driver med, så ikke avskriv faget selv om det ikke virker helt relevant med tanke på framtidsyrket eller utdannelsen! Ikke tenk på det som kun en karakter på papiret, men at man faktisk lærer om hvordan verden rundt fungerer - det kan være nyttig det!

Lenke til kommentar

Høres ut som en plan det!

 

Naturfag får man bruk for uansett hva man driver med, så ikke avskriv faget selv om det ikke virker helt relevant med tanke på framtidsyrket eller utdannelsen! Ikke tenk på det som kun en karakter på papiret, men at man faktisk lærer om hvordan verden rundt fungerer - det kan være nyttig det!

Ok, hvis du sier det så. :-) - Tenkte litt på det etter at jeg hadde skrevet det, alt er jo selvsagt viktig! Det er jo en grunn til at vi lærer det. Skal i hvertfall gjøre absolutt alt det jeg kan for å få forbedret karakteren i faget samt muligens begynne å få litt spesielundervisning i faget dersom det vil vise seg nødvendig. Så lenge jeg får en god nok forståelse av det vi holder på med, er jeg fornøyd. Jeg må jo ærlig si at jeg kan se det litt vanskelig å frembringe naturfagskunnskap i en jobb som reiseguide eller kabinansatt, men det er i fremtiden og nå er nå, og det er nettopp nå jeg faktisk må lære det. Takk for tipset! Det setter jeg stor pris på. :-)

Lenke til kommentar

Ok, hvis du sier det så. :-) - Tenkte litt på det etter at jeg hadde skrevet det, alt er jo selvsagt viktig! Det er jo en grunn til at vi lærer det. Skal i hvertfall gjøre absolutt alt det jeg kan for å få forbedret karakteren i faget samt muligens begynne å få litt spesielundervisning i faget dersom det vil vise seg nødvendig. Så lenge jeg får en god nok forståelse av det vi holder på med, er jeg fornøyd. Jeg må jo ærlig si at jeg kan se det litt vanskelig å frembringe naturfagskunnskap i en jobb som reiseguide eller kabinansatt, men det er i fremtiden og nå er nå, og det er nettopp nå jeg faktisk må lære det. Takk for tipset! Det setter jeg stor pris på. :-)

Hvis du er ok i matte, så burde naturfag være helt greit å få samme karakter i. Problemet ditt er sikkert motivasjonen? Vel, å stryke i et fag skaper masse problemer for deg senere, så 50 timer ekstra brukt over de neste 4-5 månedene som får deg opp på en trygg 4-er er noe som nok gjør at du stresser mindre. Begge foreldrene mine er lærere, og de var ihvertfall sånn at hvis man gjorde litt på egenhånd og så ba om hjelp til ting man slet med, så fikk man veldig mye godvilje og hjelp.

 

Som kabinansatt, så kan det være ok å vite litt elementær fysikk, f.eks hvorfor det kommer inn "tåke" fra luftekanalene når man lander etter å ha vært oppe i 9.000 meters høyde og lander på et sted med høy luftfuktighet og høy temperatur. Eller vite hvorfor flyet holder seg oppe i luften. Eller vite om hva som skjer med koketemperaturen på vann når trykket i kabinen er som på 2500moh. Eller vite hva som skjer hvis det går hull på flykroppen mens man er i 9000 meters høyde. Naturfag alt sammen og ganske nært knyttet til ting du vil oppleve i en slik jobb.

Endret av blackbrrd
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...