Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Trenger hjelp til nøkkel og lås


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jasså er det sånn de ser ut inni? :)

 

Jeg antar at det er mer hjelp i hva som står utenpå låskassen, f.eks. TrioVing 2014, 2020, 2022 eller tilsvarende. Men hva med å lukke igjen låskassen og ta den med til et låsfirma og spørre om de har nøkkel som passer? Eller en ny låskasse med nøkler som passer i hullet i døra?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er veldig langt til nærmeste låsesmed desverre.

Jasså er det sånn de ser ut inni? :)

 

Jeg antar at det er mer hjelp i hva som står utenpå låskassen, f.eks. TrioVing 2014, 2020, 2022 eller tilsvarende. Men hva med å lukke igjen låskassen og ta den med til et låsfirma og spørre om de har nøkkel som passer? Eller en ny låskasse med nøkler som passer i hullet i døra?

Lenke til kommentar

Dette blir bare ren synsing. Jeg tror "hakket" midt på nøkkelen skal være mindre enn det er på #5; jeg forstår det slik at det er denne delen av nøkkelen som skal løfte opp den blanke fjærbelastede dingsen passe høyt (løftes den for høyt sperrer tappen som stikker opp i midten nederst igjen) og den lengre armen på nøkkelen skal gripe tak i hakket på selve reilen (delvis skjult av delen foran) og bevege denne. Da skal ikke hakket midt på nøkkelen gå helt inn til skaftet" som på #5, men være noe lavere/mindre. Muligens noe i retning av #7 eller 8, men det blir bare gjetting...

http://laasservice.no/nokler-og-tilbehor/tilholdernokler/nokkel-serie-7-12

 

Du kan prøve å løfte opp den blanke delen passe langt (sånn at tappen og sporet passer sammen) med en finger, og samtidig måle avstanden fra sentrum av nøkkelhullet og bort til metalldingsen -tilsvarende del av nøkkelen, altså midt mellom de lengre tennene, må ha tilsvarende mål.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Er veldig langt til nærmeste låsesmed desverre.

Svinks ga deg et godt råd! Nummer og type, står i utvendig kant på låskassa (den som er synlig, nå kassa er i dørbladet). Mange byggevarer har også rett type, så det er ikke sikkert du må til et låsfirma/lås-smed. Du må ikke ha samme merke og type, men en som stemmer med målene på denne typen.

 

Det blir lett komplisert, å forsøke å lage nøkkel til selv ei enkel låskasse som denne. Glem det.

Lenke til kommentar

Hvor gammel er låsen? Døra? Huset den sitter i?

 

Etter å ha studert bildet til trådstarter og sammenliknet litt med låskasser på bilder hos Clas Ohlson og hos TrioVing mistenker jeg at denne låsen kanskje er gammel, fra første halvdel av forrige århundre(?), og da er det kanskje ikke sikkert at det er preget inn nummer på låskassen? Eller om det er nummer på den, er det allikevel sikkert at den er helt kompatibel med dagens standard.

Om denne låsen følger norsk standard for utfresingen i døra så kan man lett bytte ut låskassen med en ny, som kan kjøpes på byggevarehus eller på postordre fra Clas Ohlson. Om den avviker litt må man tilpasse døra. Her er en målskisse fra TrioVing for låskasse for utfresing etter norsk standard NS1130
22-serien_PRD_TGM_000.JPG

men merk at fallen på TS' lås sitter helt øverst, ikke midt på som i den på målskissen, og man vil trenge å modifisere litt på dørkarmen og også montere ett nytt beslag på karmen som reile (låsetappen) og falle (den skrådde fjærbelastede) skal gå inn i.

 

Om jeg har rett i at dette er en eldre lås, og han heller ønsker å skaffe nøkkel til den framfor å bytte hele låskassa, bør TS leite etter en nøkkel med lengre "skjegg" enn den i linken i første innlegg. Nøkkelhullet ser ganske langt ut, og kan passe til nøkler jeg har sett i min bestefars hus fra ca. 1910.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mekanikken i denne låsen ser svært enkel ut.

 

Med mindre eg overser noke her så skal nøkkelen i denne låsen kun gjøre en funksjon, nemmelig å løfte den blanke metallplaten eit hakk opp når nøkkelen blir vridd 90°.

Åpner låsen seg når du trykker opp denne metallplata?

 

Har du prøvd med ein nøkkel utan hakk? Eg mistenker også at denne låsen nok er berekna på ein nøkkel som kun har ei kvadratisk metallplate på enden.

 

Om du ikkje har ein nøkkel som likner, så kan du svært enkelt lage ein nøkkel sjølv av f.eks ei tynn trelist. Med mindre låsen er svært treig, så burde treverk være sterkt nok for å kunne teste med.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mekanikken i denne låsen ser svært enkel ut.

 

Med mindre eg overser noke her så skal nøkkelen i denne låsen kun gjøre en funksjon, nemmelig å løfte den blanke metallplaten eit hakk opp når nøkkelen blir vridd 90°.

Det er en veldig enkel lås, men litt mer komplisert enn som så. Det skal være en (i praksis to, for at nøkkelen skal kunne brukes fra begge sider av døra -den må være symmetrisk) "tapp" til (lenger inn og lenger ut) på nøkkelen, som passer inn i det litt buede sporet (som nå er litt til venstre for nøkkelhullet -når nøkkelen er dreid og døra låst kommer det tilsvarende langt til høyre for nøkkelhullet) på selve reilen (den mattere grå delen bak den blanke du sikter til) og beveger denne etter/samtidig med at den blanke fjærbelasta delen er løftet passe langt opp.

 

Edit: det kan faktisk hende det passer med en nøkkel uten noe hakk, om høyden på "skjegget" er rett.

Endret av Inge Rognmo
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...