Gå til innhold

[Løst] Veien til Siviløkonom-utdannelse


Andgrond

Anbefalte innlegg

Om et halvt år er jeg ferdig med en bachelorutdanning innen markedsføring med spesialisering innenfor bedriftsøkonomisk analyse ved Markedshøyskolen (Campus Kristiania). Gjennom studiet har jeg funnet ut at jeg vil gå veien videre i retning av økonomistudier. Jeg har allerede vært i kontakt med både veiledere på BI og Høgskolen i Oslo og Akershus (HiOA). Slik jeg ser det har jeg tre muligheter for å utdanne meg som siviløkonom.

 

1) Ta fagene jeg mangler for å søke opptak til master i økonomi og ledelse ved BI.

 

Kravet her er følgende:

30 studiepoeng innenfor bedriftsøkonomi

15 studiepoeng innenfor samfunnsøkonomi (mikroøkonomi + makroøkonomi)

20 studiepoeng innenfor metode (bør inneholde matematikk og statistikk)

25 studiepoeng innenfor administrasjon og ledelse

 

Per dags dato dekker jeg 37,5 studiepoeng innenfor bedriftsøkonomi, 25 studiepoeng innenfor administrasjon og ledelse, 7,5 studiepoeng innenfor samfunnsøkonomi og 15 studiepoeng innenfor metode. På samfunnsøkonomien har jeg imidlertid tatt et blandingsfag (mikroøkonomi og makroøkonomi), og sannsynligheten for at det vil "overlappe" er derfor stor. Dette innebærer at jeg må ta opp igjen både mikroøkonomi og makroøkonomi ved BI. I tillegg er jeg nødt til å ta både matematikk og statistikk som metodefag.

 

Det stilles også krav til et snitt på minimum 3,5 (helst B?) og ikke dårligere enn C i fag som er viktige for utdanningen. Har per dags dato 4,4 og kun to C´er som dårligste karakterer, så bør ikke være noe problem der.

 

Alternativ 1 dreier seg med andre ord om å ta opp igjen 4 fag (30 studiepoeng). Utifra emnebeskrivelsene for masteren er jeg imidlertid redd for at dette ikke skal holde for å gjennomføre masterutdanningen med gode karakterer. Det er eventuelt 1 års forskjell i studietid. Vil det være lønnsomt å ta en bachelor innen økonomi og administrasjon/ledelse først?

 

Fag: 4 (30 studiepoeng)

Tid: 1 + 2 år

 

2) Ta bachelor- og masterutdanning innenfor økonomi og ledelse.

 

Fag jeg er nødt til å ta for å ta bachelorgraden:

- Økonomistyring

- Bedriften

- Matematikk

- Statistikk

- Organisasjonsteori og HRM

- Mikroøkonomi I

- Mikroøkonomi II

- Makroøkonomi I

- Makroøkonomi II

- Logistikk

- Økonometri

- Økonomi- og virksomhetsstyring

- Strategi I (muligens fritak)

- Strategi II

- 0-4 valgfag (veilederen trodde jeg kunne søke fritak fra hvertfall et par av disse).

 

Fag: 14-18

Tid: 2 + 2 år

 

Lenke: http://www.bi.no/bachelorstudier/sivilokonom/

 

3) Ta bachelor- og masterutdanning innenfor økonomi og administrasjon på Høgskolen i Oslo og Akershus.

 

Dette er et mye billigere alternativ, og spørsmålet mitt er derfor om det allikevel lønner seg å ta utdanningen på BI. Er det store forskjeller mellom hvordan arbeidsgivere rater disse utdanningene?

 

Her kan det hende jeg kan søke fritak fra 6-7 fag, men fortsatt uvisst.

 

Fag: 15-16 + bachelor

Tid: 2 + 2 år

 

Lenke: http://www.hioa.no/Studier/SAM/Bachelor/Okonomi-og-administrasjon

Oppsummering/hovedspørsmål:

Vil det lønne seg å fullføre enda en bachelor før jeg går videre på siviløkonom-studier? Lønnsomt i forhold til både kunnskap og det faktum at jeg da får to bachelorgrader.

 

Er det store forskjeller mellom BI og HiOA?

 

Har gjennomført både bedriftsøkonomi (7,5 studiepoeng), bedriftsøkonomisk analyse (30 studiepoeng) og samfunnsøkonomi (7,5 studiepoeng) uten å ha tatt R1-matte tidligere. Er dette en absolutt nødvendighet ved siviløkonom-utdannelsen?

 

Lenke til nåværende utdannelse:

Bachelor i markedsføring: http://www.mh.no/emnebeskrivelser/emnebeskrivelser-2011-2014/

Bedriftsøkonomisk analyse: http://www.mh.no/wp-content/uploads/2012/09/B%C3%98A2100-Bedrifts%C3%B8konomisk-analyse-_V13.pdf

 

EDIT 1:

Sto ordinært mellom 4 alternativer, men økonomi og administrasjon er nå fjernet som alternativ. Står med andre ord mellom å ta opp fag for deretter å gå direkte på master (3 år), bachelor/master i økonomi og ledelse ved BI (4 år) og bachelor/master i økonomi og administrasjon ved HiOA (4 år). Lener mot at jeg ønsker å fullføre bacheloren først, da jeg både vil ha en bachelorgrad ekstra på CV´n og vil være bedre rustet for mastergraden. Tror det er verdt det ekstra året.

Endret av Andgrond
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg har enda et forslag: Ta samfunnsøkonomifag på UiO

Feks

Høsten:

ECON1310 (makro)

(ECON2310 ("videregående" makro))

ECON1210 (mikro)

 

Våren:

ECON2130 (statistikk)

ECON2200 (videregående mikro + matematikk)

 

Totalt 50-60 studiepoeng

 

Da tipper jeg du er greit nok rustet for å begynne på master, siden du tydeligvis har de fleste andre fagene du trenger. I tillegg slipper du å betale skolepenger.

Endret av Papegøye
Lenke til kommentar

Jeg har enda et forslag: Ta samfunnsøkonomifag på UiO

Feks

Høsten:

ECON1310 (makro)

(ECON2310 ("videregående" makro))

ECON1210 (mikro)

 

Våren:

ECON2130 (statistikk)

ECON2200 (videregående mikro + matematikk)

 

Totalt 50-60 studiepoeng

 

Da tipper jeg du er greit nok rustet for å begynne på master, siden du tydeligvis har de fleste andre fagene du trenger. I tillegg slipper du å betale skolepenger.

 

Dette er også en mulighet, men jeg føler kanskje at det i tillegg er andre fag jeg bør ha for å gjøre det bra på masterutdanningen. I tillegg er jeg litt gira på å få en bachelorgrad til, dersom jeg uansett er nødt til å gå ett år ekstra.

 

Enda et forslag:

 

Du kan søke deg inn på 3. året på økad, så fullføre det året vanlig. Så fortsetter du neste år på master.

 

Dette er vel også en mulighet, men føler at jeg like så godt kan gå 2 år og få en bachelor om jeg først skal gå 1 år. Dersom jeg velger økonomi og ledelse slipper jeg dessuten å skrive bacheloroppgave.

 

 

Har vært i nærmere kontakt med BI nå, og ser muligens ut til at jeg kan få fritak fra opptil 4 fag ekstra (valgfagene). Da gjenstår det kun 14 fag for å få bachelorgraden.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...