Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Hvor mye bør en betale?


Anbefalte innlegg

Har en datter på 18 år, som går på skole.

Jeg har sagt at utdanning er førsteprioritet og deltidsjobb bør unngås.

Slik at hun kan fokusere på utdannelsen og være med venner (fritid)

Hun er aktivt med i hjemmet og har hatt sin egen økonomi siden hun var 16 år, noe hun klarer fint.

Jeg og kona er uenige på hvor mye hun bør få/ha i måneden, hun skal holde seg med klær og sminke osv. selv.

Vi betaler busskort, mobilregning og trening for henne.

 

Hva er fornuftig å gi i dette tilfellet?

 

Mvh

 

Stein_M

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Som 18-åring selv mener jeg at hun bør få seg deltidsjobb.

 

Når jeg gikk på skole i fjor bodde jeg hjemme og fikk ikke mobil, trening, busskort eller lignende betalt av mine foreldre. Da eide jeg egen bil med forsikring på meg selv, og jeg hadde fint råd til å f.eks kjøpe mat ute. Da jobbet jeg annenhver helg (3 timer fredag, 6 timer lørdag, 6 timer søndag.) og tjente 3000kr i måneden.

 

Ikke at jeg hadde klaget hvis foreldrene mine ville gitt meg penger, men det er altså mulig å jobbe uten å ødelegge for skolegang/fritid.

Lenke til kommentar

Til tråden;

At man mener hun burde hatt en deltidsjobb er altså ikke et alternativ i første omgang.

 

Til TS:

Gudene vet hva 18 års gamle jenter bruker for tiden. Men det bør vel ligge på et normalt budsjett for nåtidens ungdom. Det jeg ville gjort var et normalt budsjett + en sparemulighet. En sum som gjør at hun kan legge av penger til noe som er større enn den daglige driften. Om det måtte være en tur eller kjøpe noe større ting eller annet. Noe eksakt sum kan jeg nok ikke med erfaring si. Har ikke unger i den aldersgruppen, og for lenge siden jeg var i den alderen selv.

Lenke til kommentar

Hun får vel 1800 kr. i året som stipend.

Har vært utplassert gjennom skole og får de beste skussmål. Føler bare det at en evt. deltidsjobb kan føre til økt forbruk, samtidig som det vil gå på bekostning av skolen. Hun strever med å ta inn ting ( hun har valgt automatikk) derfor bruker hun faktisk hele helger innimellom for i det hele tatt kunne følge opp. Ja, hun stiller høye krav til seg selv.

Derfor syntes jeg at hun bør slappe av med venner når hun har ledig tid.

 

 

Mvh

 

Stein_M

Lenke til kommentar

Som 18-åring selv mener jeg at hun bør få seg deltidsjobb.

 

Når jeg gikk på skole i fjor bodde jeg hjemme og fikk ikke mobil, trening, busskort eller lignende betalt av mine foreldre. Da eide jeg egen bil med forsikring på meg selv, og jeg hadde fint råd til å f.eks kjøpe mat ute. Da jobbet jeg annenhver helg (3 timer fredag, 6 timer lørdag, 6 timer søndag.) og tjente 3000kr i måneden.

 

Ikke at jeg hadde klaget hvis foreldrene mine ville gitt meg penger, men det er altså mulig å jobbe uten å ødelegge for skolegang/fritid.

Det er klart at det hadde vært mest økonomisk for meg. Det kommer jo an på hva hun velger av utdannelse, med tanke på studering. Noe er mer krevende enn annet.

Nå har en venninne av henne kuttet skole for å jobbe, bil og forsikring koster. Dette vil jeg unngå ved evt. å kunne låne henne bilen vår, når hun får lappen. Tror heller ikke hun blir bortskjemt av dette.

Tror også at alle vil sine barn det beste, innenfor hva som er økonomisk forsvarlig etter inntekt.

Men spørsmålet blir da, klarte du deg med 3000 kr. i måneden.

Endret av stein_m-
Lenke til kommentar

Har en datter på 18 år, som går på skole.

Jeg har sagt at utdanning er førsteprioritet og deltidsjobb bør unngås.

Slik at hun kan fokusere på utdannelsen og være med venner (fritid)

Hun er aktivt med i hjemmet og har hatt sin egen økonomi siden hun var 16 år, noe hun klarer fint.

Jeg og kona er uenige på hvor mye hun bør få/ha i måneden, hun skal holde seg med klær og sminke osv. selv.

Vi betaler busskort, mobilregning og trening for henne.

 

Hva er fornuftig å gi i dette tilfellet?

 

Mvh

 

Stein_M

 

Ikke at jeg har noe med det men siden du spør :) Mobilregningen er det rett og rimelig at hun selv betaler om det er hun alene som disponerer den.

 

Hun kommer nok ikke til å fokusere mindre på skolen om hun jobber litt deltid.

Lenke til kommentar

Takker for alle innspill, glemte å føye til at når det gjelder mobil så betaler hun alt over 200 kr.i mnd selv.

Hadde hun fått en jobb hun delvis kunne styre når det passet for henne å jobbe så hadde jeg vært enig.

Men sånn er ikke verden, har du først sagt ja til en jobb så kan det bli ett evig mas på å stille nærmest til alle døgnets tider.

 

Det er ikke lett for en ungdom å si nei til SJEFEN heller. :hm:

 

Er også enig at på CV ser det greit ut med en jobb, men jeg håper hun kunne fått noe relatert til utdannelsen. Det har vist seg å være alt annet enn lett.

 

Vil også presisere at vi ikke har mye penger å " dele ut" men jeg prioriterer heller barna før jeg evt. kjøper ny bil. hus, etc. :)

Endret av stein_m-
Lenke til kommentar

Har vært utplassert gjennom skole og får de beste skussmål. Føler bare det at en evt. deltidsjobb kan føre til økt forbruk, samtidig som det vil gå på bekostning av skolen. Hun strever med å ta inn ting ( hun har valgt automatikk) derfor bruker hun faktisk hele helger innimellom for i det hele tatt kunne følge opp. Ja, hun stiller høye krav til seg selv.

Derfor syntes jeg at hun bør slappe av med venner når hun har ledig tid.

 

Hvis hun sliter veldig med skolen er det selvfølgelig vanskeligere for henne å få seg jobb. Jeg hadde heldigvis ikke det problemet og klarte meg greit på skolen. I arbeidshelgene jobbet jeg på dagen, brukte tid til skolearbeid på ettermiddagen hvis jeg måtte det, og hadde tid til venner resten av ettermiddagen og kvelden. Dette kommer jo helt an på ens egen situasjon.

 

 

Det er klart at det hadde vært mest økonomisk for meg. Det kommer jo an på hva hun velger av utdannelse, med tanke på studering. Noe er mer krevende enn annet.

Nå har en venninne av henne kuttet skole for å jobbe, bil og forsikring koster. Dette vil jeg unngå ved evt. å kunne låne henne bilen vår, når hun får lappen. Tror heller ikke hun blir bortskjemt av dette.

Tror også at alle vil sine barn det beste, innenfor hva som er økonomisk forsvarlig etter inntekt.

Men spørsmålet blir da, klarte du deg med 3000 kr. i måneden.

 

Lån av foreldres bil er jeg positiv til, er ikke alle som har spesiell interesse for å eie egen bil, og som du sier er det dyrt. Jeg hadde som mål å eie egen bil og budsjetteringen ble deretter.

 

Jeg klarte meg fint på de 3000kr/mnd pluss det jeg tjente i ferier, som var mer. 1500kr/mnd gikk til bilforsikring og bensin, resten kunne jeg bruke på kino, mat, klær, mobil og andre ting, eller spare.

Lenke til kommentar

Så lenge dere betaler busskort, mobil og trening og antakelig maten hun spiser og strømmen hun bruker hjemme, trenger hun vel ikke mye penger. Jeg er 20 år gammel og student. Etter at de tingene er betalt, har jeg selv en snau 1000-lapp igjen av månedens budsjett. Får hun 1000 kroner i måneden, bør det være nok til klær, sminke og underholdning.

Lenke til kommentar

Bare som en bitteliten digresjon, så er sminke noe som kan lønne seg å kjøpe på ebay. Ofte er det 50% billigere, eller mer, enn her til lands. Huker man av på "free shipping" når man søker får man kun opp selgere som tilbyr dette (og sparer dertil enda mer). Mange selgere er også villig til å sette ned prisen på tolldeklarasjonen, så man havner under 200 kr grensa om det skulle vise seg nødvendig.

 

Om hun har et fast merke eller produkt hun bruker jevnlig, er det bare å bestille ca 1-3 uker før hun går tom for sin nåværende type, så er det i postkassa i god tid før hun trenger påfyll.

 

Ellers er jo ebay et sted hvor vi nordmenn kan gjøre kupp på mye annet enn bare sminke.

 

Høres kanskje litt kjipt ut å gi sparetips, men når budsjetter er relativt lite, er det jo slik at alle monner drar.

 

Synes du gjør riktig i å la henne konsentrere seg om skolen, særlig om hun vil gå i rettning automatikk. Veldig fremtidsrettet yrkeslinje, og sikkert gode jobbmuligheter mtp på at jenter er underrepresentert i dette miljøet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bare som en bitteliten digresjon, så er sminke noe som kan lønne seg å kjøpe på ebay. Ofte er det 50% billigere, eller mer, enn her til lands. Huker man av på "free shipping" når man søker får man kun opp selgere som tilbyr dette (og sparer dertil enda mer). Mange selgere er også villig til å sette ned prisen på tolldeklarasjonen, så man havner under 200 kr grensa om det skulle vise seg nødvendig.

 

Om hun har et fast merke eller produkt hun bruker jevnlig, er det bare å bestille ca 1-3 uker før hun går tom for sin nåværende type, så er det i postkassa i god tid før hun trenger påfyll.

 

Ellers er jo ebay et sted hvor vi nordmenn kan gjøre kupp på mye annet enn bare sminke.

 

Høres kanskje litt kjipt ut å gi sparetips, men når budsjetter er relativt lite, er det jo slik at alle monner drar.

 

Synes du gjør riktig i å la henne konsentrere seg om skolen, særlig om hun vil gå i rettning automatikk. Veldig fremtidsrettet yrkeslinje, og sikkert gode jobbmuligheter mtp på at jenter er underrepresentert i dette miljøet.

 

Takk for det :)

Hun handler faktisk sminke på ebay, da hun ikke tåler hva som helst av sminke heller. Det er jo halve prisen.

Det er lite sløsing på denne jenta, hun tenker både en og to ganger gjennom ting før hun kjøper.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...