Gå til innhold

CS GO ranking system ?


Anbefalte innlegg

Hei.

Ser at CS GO har et fint lite ranking system, litt wannabe starcraft 2 opplegg virker det som.

Anyways, hvordan fungerer det ?
Jeg kastet meg inn på min første mix i CS GO, synes det var rimelig lett å knuse motsatte laget, tenkte litt rundt det at kanskje jeg startet helt nederst i ranking systemet, liksom der alle nye/dårlige spillere sitt nivå er, kan det stemme ?

 

Står noe om at jeg har enda 9 win å gjennomføre før jeg "display skill group".

 

Håper noen gidder å forklare hvordan ranking systemet fungerer, eller evt har link som forklarer det.

 

Er ikke spesielt god, men spilte en god del mixer i 1.6 før alle spillerene forsvant.

Mvh Hveding.

Endret av Hveding
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skjønner ikke helt hva du mener med "wannabe starcraft 2", da system for å finne passende motstandere i spill er nesten like gammelt som "spiller mot spiller"-spill på nett.

Systemet fungerer i alle fall slik at du har en skjult tallverdi som representerer dine ferdigheter, populært kalt MMR eller MatchMaking Rating. Visse intervaller for denne tallverdien blir representert som ulike ferdighetsgrupper, som er det vi som spillere får se. For eksempel kan man tenke seg til at en ferdighetsverdi på 1200-1300 tilsvarer ferdighetsgruppen "Gold Nova II". I begynnelsen er det jo naturlig nok ikke mye å basere denne tallverdien på, og den varierer derfor veldig ut i fra hvordan du presterer. Du vil derfor møte gode motstandere lenge før du når dine 10 seire. Jo flere kamper du spiller, jo mer nøyaktig og stabil vil denne tallverdien være, og det er også derfor Valve har valgt å ikke vise hvilken ferdighetsgruppe du hører til i før du har passert 10 seire. Hvilke faktorer som har innvirkning på din MMR er ikke offentlig kjent, men ved mer eller mindre seriøse eksperimenter samt erfaringer fra andre Valve-spill har man kommet fram til at om du vinner eller taper er den største faktoren. Hvordan du gjør det i forhold til resten på laget har også noe å si, men om dette er direkte tatt fra "Score" som du kan se om du holder inne "Tab"-knappen, som igjen er en kombinasjon av kills, assists, plants og defuses, kan man ikke si med sikkerhet. Kanskje er det enda mer kompliserte faktorer som spiller inn, for eksempel hvor høy treffsikkerhet du har, headshot-prosent, kills i runder du vinner, flere kills i en runde osv. Når systemet setter sammen to lag som skal møte hverandre vil det alltid prøve å gjøre lagene så gjevne som mulige, både mellom hverandre og innad i lagene. Det er allikevel ikke uvanlig at et av lagene har en høyere kombinert MMR en det andre, og derfor er det sannsynlig at dette laget vinner. Om du spiller på laget som er underdog og vinner allikevel vil du da få flere ferdighetspoeng enn om lagene hadde vært jevngode. Om ditt lag er en klar favoritt, men allikevel taper taper du flere ferdighetspoeng enn om lagene hadde vært jevngode. Faktisk er det mulig å gå ned en ferdighetsgruppe selv om du vinner en kamp, om laget ditt var storfavoritt, kampen var gjevn (det andre laget fikk mange flere runder enn det systemet forutså), du gjorde det dårligere enn resten av laget og du har gjort det generelt dårlig over lengre tid.

 

Her er en oversikt over de 18 ulike ferdighetsgruppene, rangert fra dårligst til best.

 

csgo_ranks.jpg

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nå spilt mine 3 første mixer via CS GO sin matchmaker og lurer på hvordan den finner spillere og HVOR serverene ligger som den velger.

Synes det bare var VELDIG rart at på en match lå pingen min på 200 stabilt nesten (undrer på hvordan server jeg havnet på), på det motsatte laget var det to høy ranket folk, da en legendary eagle og en master guardian elite.

 

Turte ikke forlate serveren i frykt for ban for leave eller no sånt, siden jeg overhode ikke vet noe om hvordan denne matchmaking systemet fungerer.
Hvis man forlater en match, går det utover det som spiller på noen måter ?
Er det noen ulemper bortsett fra å bli hatet av folk på andre siden av jorden ?

Lurer bare på om den matchmaking system fungerer som det skal ?
Har lest at det har vært mye problemer med det, men det er da folk som sier dette for 6 måneder siden, og det er
Hvis man forlater en match, går det utover det som spiller på noen måter ?
Er det noen ulemper bortsett fra å bli hatet av folk på andre siden av jorden ?

 

Ble litt rotete..

Mvh Pat.

Lenke til kommentar

De ti første kampene er litt rart siden systemet bruker de ti kampene for å se hvor den skal plassere deg i systemet når det gjelder rank, så hvis du spiller ganske bra så kan den bestemme seg å plassere deg med høyere nivå for å se hvordan du håndterer det. Når det gjelder server så skal den egentlig plassere deg i nærmeste, med mindre du bruker en DNS får å kunne se amerikansk Netflix ellerno. Personlig virker det som jeg ofte havner hos russerne av en eller annen grunn.

 

EDIT: Når det gjelder hva som hadde skjedd om du hadde forlat matchen så hadde du fått en 30 minutters cooldown på deg. Forlater du en kamp, blir sparket eller mister kontakten med server og ikke klarer å komme deg tilbake innen 3 minutter (eller er det 5 minutter?) får du en straff som følger deg ca. en uke. Den første er 30 minutter, andre i uka er 2 timer, trejde er 24 timer, fjerde er 7 dager og femte er en måned.

Endret av Sirius Cobra
Lenke til kommentar

Det stemmer at du går ned ett "cooldown"-nivå nøyaktig 7 dager etter at siste ban er unnagjort. De ulike nivåene er 30 min, 2 timer, 24 timer, 7 dager. Nivå 5, altså 1 måned som er nevnt ovenfor, finnes ikke. Blir du bannet for juks er det i 365 dager om du blir rapportert og dømt av medspillere, eller evig om du blir tatt av det automatiske Valve Anti-Cheat systemet. Du kan også nå høyere nivåer enn nivå 4, altså 7 dager. Da er cooldownen fortsatt på 7 dager, men selv om det går en uke siden forrige gang du fikk cooldown vil du fortsatt bare gå ned ett nivå, noe som fortsatt vil være 7 dager. I de verste tilfellene kan det altså være folk som er på cooldown-nivå 15 for eksempel. Da kan det hende at de ikke har fått cooldown på flere måneder, men fortsatt vil bli bannet i 7 dager om de forlater en kamp, gjør for mye skade til lagkammeratene eller dreper 3 lagkammerater i løpet av en kamp.

 

Når det gjelder maksimal ping på matchmaking-kamper kan du stille dette i innstillingene dine, slik at du for eksempel ikke vil bli plassert i en kamp der pingen ville vært så høy. Slik skal det i værtfall være i teorien, men kan ikke garantere at dette fungerer hver kamp. Har ikke opplevd unormal ping i det siste, men har vært borti en par servere der jeg har hatt spikes med pakketap (packetloss), men dette kan være min ISP sin feil. Dette gjelder både på matchmaking og casual servere.

Lenke til kommentar

Hei.

 

Har nå spilt mine 3 første mixer via CS GO sin matchmaker og lurer på hvordan den finner spillere og HVOR serverene ligger som den velger.

Synes det bare var VELDIG rart at på en match lå pingen min på 200 stabilt nesten (undrer på hvordan server jeg havnet på), på det motsatte laget var det to høy ranket folk, da en legendary eagle og en master guardian elite.

 

Turte ikke forlate serveren i frykt for ban for leave eller no sånt, siden jeg overhode ikke vet noe om hvordan denne matchmaking systemet fungerer.

Hvis man forlater en match, går det utover det som spiller på noen måter ?

Er det noen ulemper bortsett fra å bli hatet av folk på andre siden av jorden ?

Lurer bare på om den matchmaking system fungerer som det skal ?

Har lest at det har vært mye problemer med det, men det er da folk som sier dette for 6 måneder siden, og det er

Hvis man forlater en match, går det utover det som spiller på noen måter ?

Er det noen ulemper bortsett fra å bli hatet av folk på andre siden av jorden ?

 

Ble litt rotete..

Mvh Pat.

 

Om du opplever lagg, så be teamet du spiller på vote kick på deg. Om de også ser at pingen din er høy, så vil de fleste godta kick. Da slipper du ban.

De aller fleste serverne ligger i Sverige og Frankrike.

Lenke til kommentar

Aha okey.
Lurer på en ting til.

Nå har jeg akkurat blitt ferdig med min 10ende vinn som gjør at jeg får se hvilken rank jeg er i.

Er kommet til gold nova 3 og lurer på om jeg detter ned i rank om jeg ikke spiller på 1 uke eller noe sånt..

Har lest at det har vært tilfellet til flere, når du ikke spiller på en stund så går du ned i rank.

 

Stemmer dette eller ?
Virker da veldig merkelig med tanke på at du blir jo ikke "dårligere" fordi du ikke spiller på en uke eller 2, eller 3-4 for den saks skyld.. Skill nivået ligger jo på ca samme plass, bare man må varme opp før å "friske" de opp om man har hatt en kort/lang pause.

 

Sånn jeg har skjønt det er rank systemet ment for at man skal kunne spille mot folk på likt nivå..

Lenke til kommentar

Som Madr1dista sier så vil du etter en viss tid "miste" ranken, altså at den ikke blir mulig å se, akkurat som før dine 10 wins. Den skjulte matchmakingratingen din går nok også gradvis nedover om du har vært inaktiv lenge, slik at du etter 1 win ikke nødvendigvis vil havne i samme ferdighetsgruppe som før du tok en pause. De ulike ferdighetsnivåene (altså rangeringen som blir vist til spillerne) utgjør en bestemt prosentandel av spillerne. Derfor vil det være mulig at du går opp i rank på et tidspunkt der du ikke spiller. For eksempel kan vi se for oss at det totalt er 100 000 kontoer som har CS:GO. Jeg er naturlig nok kjempegod, og er i dag spilleren med den 1001. beste ranken. Vi kan også se for oss at for å bli rangert som en del av ferdighetsgruppen "The Global Elite" må man være blant de 1% beste rangerte spillerne. I dag vil jeg altså akkurat ikke kvalifisere for å bli rangert som "The Global Elite", men heller "Supreme Master First Class". Om det plutselig blir salg og det er en hel haug nye spillere slik at det nå totalt er 120 000 kontoer vil jeg, uten å ha verken vunnet eller tapt en kamp, være en av de 1% høyest rangerte spillerne, siden ingen av de nye spillerne har oppnådd en høyere rangering enn meg, og jeg vil derfor "gå opp i rank" til "Global Elite". Det motsatte kan også skje om man tilhører en av de laveste ferdighetsgruppene.

Lenke til kommentar

Tror ikke han har særlig belegg for de uttalelsene. Er ikke lenge siden Valve implementerte en ny, automatisk løsning for et utvalg av cheats og exploits som serveren kan oppdage, for eksempel scripts som tidligere krasjet serveren eller cheats som gjør at man ikke har recoil. I tillegg skal det visstnok ha vært en "banwave" gjennom VAC nå nylig. På toppen av det hele har man Overwatch-systemet, der brukere i de høyeste ferdighetsgruppene eller med minimum 150 wins får se 8 anonymiserte runder av folk som har blitt raportert for juks, før de så kan stemme på om spilleren jukser eller ikke. Om flertallet (flere faktorer, for eksempel hvor treffsikker du har vært i tidligere "dommer", hvor mange saker du har "dømt" i, osv) mener at spilleren jukser blir han bannet i 365 dager. Dette systemet skal ha en feilmargin på nær 0%. Man har for eksempel lagt inn anonymiserte opptak der profesjonelle spillere framstilles som den som har blitt rapportert, men da har flertallet korrekt sagt at personen ikke jukset. For Overwatch skal det gjennomsnittlig ta bare 3 timer fra førstemann rapporterer en person for juks (gjøres mens man spiller, velg spilleren mens du holder inn "TAB" med piltastene) til han blir dømt. Dette er i følge en av spillets utviklere, Matt Wood. Source:

 

Selv har jeg møtt en del juksere, men er nokså fornøyd med den innsatsen Valve har lagt ned for å bli kvitt disse. Selvfølgelig er det irriterende der og da, men noen av programmene er jo svært vanskelig å fange opp automatisk.

Endret av fknsonikk
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...