Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei, etter å ha kikket litt på markedet kom jeg på at, hmm.. Jeg har aldri kjøpt meg et dedikert lydkort før. Men når jeg ser på hva som er tilgjengelig så blir jeg forvirret.

Jeg har alltid trodd lydkort fungerer som en slags forsterker, eller evt. forbedrer lydkvaliteten. Men hit til har jeg ikke funnet et eneste lydkort som har de samme utgangene som det som er intregrert i hovedkortet.
(Altså, de jeg trenger for 5.1 anlegget mitt er grønn, svart og oransje.)

Så jeg lurer... Hva ER et lydkort til? Og vil det kunne gjøre noen av punktene nedenfor?

- Øke bass i musikk
- Redusere mikrofonstøy (uten å redusere volum)

Og, ja. Har du noen og anbefale av egen erfaring?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lydkortet står for lyd og evt. lydprossesering. Noen har kraftigere forsterker enn andre, noen har bedre DAC og ADC, de fleste har 5.1 (eller mer), noen har egen prossessor til mixing og lydprossesering etc.

 

Ikke alle støtter alle surround-formater via digitalutgang og ikke alle støtter ting som f.eks. Creative sine EAX-effekter. Er veldig mye forskjellig der ute.

 

Du vil neppe få mer bass i musikk. Kanskje med unntak av korta som har veldig kraftig forsterker. Mikrofonstøyen kan bli mindre men du er også avhengig av god mikrofon.

Lenke til kommentar

Definisjonen på GOD mikrofon er helt borte for meg. Jeg har prøvd hundrevis av headset mikrofoner, og alle versjonene av bord/stativ mikrofoner jeg har funnet i nærbutikkene. (Alle levert inn igjen på angrefrist)

De som ikke har støy, har heller ikke volum som er mulig å høre.
De som har godt volum, har kraftig støy.
Det jeg bruker som mikrofon i dag, er faktisk den innebygde i HD webcammen min, som jeg kjøpte for mange år siden. Den er ultra sensitiv og kan fange opp lyd opp til 50 meter unna (men da blir det vel og merke noe støy) jeg har den på 2% sensitivitet og hektet på selvlaget stativ for headsettet mitt (rett vedsidenav munnen)
det gir "optimal lyd".

Helt usaklig mikrofon, jeg kan ikke slå den samme hva jeg kjøper. I allefall ikke mm. jeg går for en mikk over 2000kr. Noe som er litt uaktulet atm.

Lenke til kommentar

Jeg bare tenker. ALT er jo BRA nå om dagen. Jeg kan overhode ikke se for meg hvordan anlegget eller mikrofonen kan få noe bedre lyd egentlig. Så, fortsatt står spørsmålet... "Hvilken uttelling / effekt gir lydkort" =P

Er det liksom kun forsterker (aka. høyere lyd uten skrapelyder) eller hva nøyaktig er den "merkbare forskjellen" som gjør at det er vits å kjøpe i det heletatt?

Lenke til kommentar

Forsterkeren på lydkortet vil ikke utgjøre noen forskjell overhodet hvis du allerede har høyttalere med forsterker. Den hjelper kun hvis du driver hodetelefoner direkte med lydkortet.

 

Akkurat mikrofondelen har jeg testa veldig lite så der bør noen andre komme med tips. Man får jo også USB-mikrofoner og USB-headsett. Disse har innebygd DAC og ADC og er dermed uavhengig av lydkortet.

 

Men en ting som mange integrerte lydkort har problemer med er støy fra andre komponenter. Som at du hører "skraping" eller summing når du beveger på musa, scroller i nettleseren, når harddisken leser/skriver etc. Det blir ofte helt borte med et dedikert lydkort. På mitt lydkort (SB ZXR) kan jeg sitte med hodetelefoner, skru lyden opp på 100% (både i windows og på ekstern forsterker) og det er like stille som om jeg ikke kobler til hodetelefonene en gang.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...