Gå til innhold

Gaming-PC til 6000 - er det mulig?


Anbefalte innlegg

Mitt forslag:

 

post-101601-0-27909800-1389056065_thumb.jpg

 

Vil helst ha denne fremfor Toshiba-disken:

 

http://cdon.no/elektronikk/seagate/seagate-desktop-hybrid-sshd-1tb-7200rpm-64mb-sata-3-8gb-ssd-p24856183 - samme pris.

 

Forøvrig ser det ut til at man kan overklokke på enkelte B85-hovedkort (bl.a. det jeg har i handlekurven), og med en 550w PSU bør det være et visst headroom for OC på både CPU og GPU her. På stockkjølere er det begrenset hvor lang man kommer, men 10-20% ekstra ytelse er endel uansett.

 

Føler uansett man får mye mer for pengene ved å øke budsjettet til 7k, man må ofre noe vitalt skal man under det beløpet. En noe bedre PSU, Cooler Master EVO 212 og kabinettvifter føler jeg mangler i handlekurven min for å gi litt bedre forhold for overklokking :)

 

Forøvrig er GTX670 et langt bedre valg enn 760 dersom man tør overklokke. Ved stock er disse jevngode.

Endret av knopflerbruce
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Så AMD med bedre GPU vil ikke være noe bedre enn Intel med litt dårligere GPU eller?

I spill er GPUen avgjørende, og generelt sett vil du få bedre FPS i spill med en bedre GPU og litt svakere CPU kontra litt sterkere CPU og svakere GPU. 280x-kortene til AMD er i praksis 7970-kort i ny innpakning. Du kan se en sammenlikning av ytelsen i spill mellom 760 og 7970 her.

 

 

Jeg snakker ikke om temperaturen på CPU, men varmen den produserer. CPU-kjøler må være kraftigere, og varmen skal ut av kabinettet. Dette krever bedre vifter og/eller skaper mere støy.

Et poeng her er at det kun er et problem under load, eksempelvis spilling. Og om man spiller krevende spill vil GPU-viften uansett lage en del lyd slik at den ekstra viftestøyen fra CPU-viften ikke blir veldig merkbar. Ved idle er både AMD og Intel-prosessorene som er nevnt i denne tråden svært kjølige og viftestøyen med AMD-cpu er dermed neglisjerbar i praksis ved idle dersom man har aktivert "Cool'n'Quiet". Boxed-kjøleren er laget for å takle CPU-ens oppgitte TDP selv ved full last.

Lenke til kommentar

I spill er GPUen avgjørende, og generelt sett vil du få bedre FPS i spill med en bedre GPU og litt svakere CPU kontra litt sterkere CPU og svakere GPU. 280x-kortene til AMD er i praksis 7970-kort i ny innpakning. Du kan se en sammenlikning av ytelsen i spill mellom 760 og 7970 her.

 

 

Et poeng her er at det kun er et problem under load, eksempelvis spilling. Og om man spiller krevende spill vil GPU-viften uansett lage en del lyd slik at den ekstra viftestøyen fra CPU-viften ikke blir veldig merkbar. Ved idle er både AMD og Intel-prosessorene som er nevnt i denne tråden svært kjølige og viftestøyen med AMD-cpu er dermed neglisjerbar i praksis ved idle dersom man har aktivert "Cool'n'Quiet". Boxed-kjøleren er laget for å takle CPU-ens oppgitte TDP selv ved full last.

Nå er det vel slik at en gaming-PC skal brukes til akkurat det... gaming. Da er det i grunnen lite relevant å snakke om støy/varme under IDLE. Hvis FX-6300 skal klokkes opp til å tilsvare stock Core i5, så kan jeg love at det blir forskell i varmeutvikling og støy.

 

I flere og flere spill begynner igjen CPU-kraft å bli viktig, så totalen avgjøres ikke bare av GPU. Dette vil være forskjellig fra spill til spill, oppløsning og krav til effekter. Noen spill vil trekke fordel av en noe kraftigere CPU, andre av kraftigere GPU. Om GPU er 10% raskere, så kan det høres mye ut. I realiteten skiller det gjerne kun få FPS. I praksis vil GTX 760 og 280X dra de samme spillene med tilnærnet samme kvalitet.

 

Core i5 og GTX 760 vil anslagsvis ligge 5-7 dB under FX-6300 og 280X i lydnivå, dersom man ikke begynner å trekke inn tredjepartskjølere av høy pris/kvalitet. Nå snakker jeg om de konkrete produktene som er nevnt i denne tråden.

Lenke til kommentar

Når man leser tester, må man også huske å ta hensyn til OC / ikke OC versjoner. Dette gjør bildet enda mer uklart.

 

Når det gjelder FX-6300 kontra Core i5-4440, så gir den følgende test en viss pekepinn. Core i5-4440 yter like godt som Core i5-3470, som er med i testen.

 

Gaming Performance http://www.techspot.com/review/586-amd-fx-8350-fx-6300/page6.html

System Power Consumption http://www.techspot.com/review/586-amd-fx-8350-fx-6300/page7.html

Lenke til kommentar

Takk til alle som har bidratt med gode forslag! :) Blir nok innkjøp i løpet av januar nå. Har et spørsmål til: er vannkjøling av CPU noe å satse på dersom man går for en varm AMD? Vet det blir litt dyrere, men ser at det finnes lukkede systemer til helt ned i 500kr nå. Back in the day så kostet vannkjøling tusenvis.

Lenke til kommentar

Skal du ha vannkjøling, så må du bytte kabinett. Dette er uvesentlig dyrere, men har bedre plass og bedre kjøling http://www.dustinhome.no/product/5010753721/cooler-master-n200-black-m-atx/

 

Jeg tror jeg ville gått for CM N200 uansett hvilket oppsett du velger. Her er en test http://www.overclockersclub.com/reviews/coolermaster_n200/

 

Personlig ville jeg ha valgt Hyper 212 Evo, og heller lagt penger i en ekstra inntaksvifte til sidedøren.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...