Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

NRK Lisens - Betale for TV oppbevart for venn?


Anaphora

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg er usikker på om dette er rett kategori, så takk til moderatoren som kan flytte den til et bedre sted.

 

En venn av meg brukte min hybel som lagringssted mens hans flyttet.

I tillegg til 20+ bananesker, hadde han med seg en TV, som da lå sammen med bananeskene. Denne er hans eiendom, men jeg betaler lisens på den fordi jeg teknisk sett har TV. (De ringte, de spurte, og jeg sa ja. I know :()

 

Er dette korrekt?

Skal jeg betale lisens for å ha oppbevart en TV?

 

Det frister å kaste TVen, for eieren har i lengre tid vært på studieopphold i utlandet. Nesten så jeg skal videresende regninga til han, men det blir jo en annen sak igjen. Uansett om jeg kaster TVen, så har jeg jo allerede betalt lisens på den. Var jeg pliktig å betale den regningen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du må gjerne være mistenksom, men svar i det minste direkte på spørsmålet mitt når du først skal gidde å poste.

 

Med din logikk blir jo Elkjøp pliktig til å betale lisens for alle TVer de har på lager. Tror det var slik at firmaer må betale lisens per mottaker, med mindre de plomberes.

 

Hva tenker du om dette?

Lenke til kommentar

Om man skal oppbevare en TV for andre som man selv ikke har planer om å bruke, så må man ihvertfall ikke finne på å lagre TV-en et sted hvor kontrollørene klarer å se den.

 

Jeg har ingen intensjoner om å skjule noe. Enten så er det lovlig, ellers så er det ulovlig, og jeg betaler deretter.

Lenke til kommentar

Du må gjerne være mistenksom, men svar i det minste direkte på spørsmålet mitt når du først skal gidde å poste.

 

Med din logikk blir jo Elkjøp pliktig til å betale lisens for alle TVer de har på lager. Tror det var slik at firmaer må betale lisens per mottaker, med mindre de plomberes.

 

Hva tenker du om dette?

 

Du fikk svar. Alle som låner en TV skal betale lisens. Å oppbevare regner jeg med at går under det samme som å låne.

Lenke til kommentar

Lisens skal betales av alle som eier, leier eller låner en fjernsynsmottaker.

 

Om man skal oppbevare en TV for andre som man selv ikke har planer om å bruke, så må man ihvertfall ikke finne på å lagre TV-en et sted hvor kontrollørene klarer å se den.

 

Nei, ikkje dersom den ikkje er i bruk.

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

 

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

 

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

 

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

 

Send mail til NRK og informer om dette. Forfalt termin får du ikkje gjort noko med, men du skal ikkje betale dersom du har ein TV ståande på lager som ikkje er i bruk.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Du fikk svar. Alle som låner en TV skal betale lisens. Å oppbevare regner jeg med at går under det samme som å låne.

 

Å låne og å oppbevare er da ikke det samme.

 

låne v2 (norr lána) 1 få noe til bruk en viss tidl- penger / l- bøker på biblioteket // i subtraksjon:5 minus 9 går ikke, så vi må l- fra tallet foran // hente, ta opp i segordet er lånt fra engelsk 2 la noen få bruke noe en viss tidkan du l- meg en tier? / du kan godt l- sykkelen min / l- ut penger / l- øre til en høre velvillig på en / l- navnet sitt til et opprop

oppbevare v2 anbringe på et sikkert sted, ta vare påmelka bør o-s kjølig
Endret av Anaphora
Lenke til kommentar

 

Send mail til NRK og informer om dette. Forfalt termin får du ikkje gjort noko med, men du skal ikkje betale dersom du har ein TV ståande på lager som ikkje er i bruk.

 

Takk, Zeph.

 

Hybelen min blir jo også lageren min. Blir det krøll da?

Jeg har ingen bod eller lignende.

Lenke til kommentar

 

Nei, ikkje dersom den ikkje er i bruk.

 

 

Send mail til NRK og informer om dette. Forfalt termin får du ikkje gjort noko med, men du skal ikkje betale dersom du har ein TV ståande på lager som ikkje er i bruk.

 

Ser at dette kan stemme nå.

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Lenke til kommentar

Supert, Zeph. Da er mail sendt. Men er det forsent nå?

 

"må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner"

 

Har ny termin begynt?

 

Har ikke fått noe faktura enda, og i autosvar sto det at lisensen er stoppet under beh. av saken.

Endret av Anaphora
Lenke til kommentar
Gjest member-7189

Du kan jo ringe Lisensavdelingen og høre etter om du kan slippe, med henvisning til den forrige samtalen.

Tviler på at de ettergir den de sender, men det er jo bare og prøve.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...