Gå til innhold

Mat for en fin aften med kjæresten


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blodig biff. Er latterlig enkelt.

Stikk på kiwi, kjøp ytrefilet.
Ta med hjem, la stå på kjøkkenbenken en time eller to i forkant (de skal være romtemperert).
Skru plate på fult, sett på stekepanne. Sett ovnen på 225 grader. Vent 10-15 min.

Krydre biffene med salt og pepper (jeg elsker å ha på en god del pepper og gastromat som valg av salt).
Ha i olivenolje i panna, etterfulgt av en større klat smør. Stek biffene ca 30 sek - 1 min på hver side (ikke for lenge! husk at den skal være blodig).
Lag en ''form'' av aluminiumsfolie imens eller i forkant, eller bare bruk en form, men ha litt dybde på den, du har lyst til å helle den gode ''sjyen'' som kommer nedi der oppå biffene når du er ferdig.
Legg biffene i formen, inn i ovnen i ca 8 minutter.
Ta ut, dekk til med mer aluminiumsfolie. Vent 3-4 minutter. Server (husk sjyen! oppå biffene!) med salat med tzatziki.

Lenke til kommentar

Lasagne:

 

Anbefaler Knorr sin lasagne siden Knorr produktene er mye mer smakfulle og krydret enn Toro sine. Instruksjoner står på pakken og det skal mye til for å gå feil. Lag sausen som anvist, finn en ildfast form og plasser lagene oppi. Stalltips: Smør formen med et tynt lag smør eller olje før du legger det oppi, så slipper du at ost/saus brenner seg fast i ovnen. Pass på at lagene med saus dekker pastaplatene godt før du lager et nytt lag. Knekk til platene så de dekker hele formen. Som tilbehør kan du enten steke vanlige baguetter eller hvitløksbaguetter (fra frysedisken). Topp lasagnen med revet ost før den gratineres i ovnen. Stek som anvist på pakken.

 

Lasagne er en ganske "tung" rettså jeg anbefaler å ha litt frisk salat ved siden av som et motstykke. Kutt opp salat, paprika, tomat og agurk og lag en god dressing til. Litt olivenolje, salt og pepper gjør gjerne susen, men kan også anbefale f.eks Knorr sin greske rømmedressing som er veldig frisk og syrlig i smaken. Fås som små poser man blander ut i en boks med rømme, ligger på samme sted som øvrig dressing i butikkhyllene. For guds skyld IKKE kjøp ferdiglagde dressinger, disse smaker helt forjævelig.

 

Når du har gjort dette en del ganger kan du også starte å eksperimentere med å lage det fra bunnen av som selvsagt er uendelig mye bedre.

 

Som en sidenote til biffen: Stek biffen til det pipler blod ut på oversiden, snu og gjenta, skru ned varmen og la ligge noen minutter til hvor de "småsteker". La også biffen hvile et par min i pannen før servering. Selv foretrekker jeg fløtegratinerte poteter eller baktet poteter med kryddersmør til biffen :)

Endret av Feh
Lenke til kommentar

Som en sidenote til biffen: Stek biffen til det pipler blod ut på oversiden, snu og gjenta, skru ned varmen og la ligge noen minutter til hvor de "småsteker". La også biffen hvile et par min i pannen før servering. Selv foretrekker jeg fløtegratinerte poteter eller baktet poteter med kryddersmør til biffen :)

Jeg slenger den alltid i ovnen. Jeg liker at den BLØR, men er ikke spesielt glad i smaken av blod. Ved å ha den i ovnen så er det som om den får en indre saus som er helt fantastisk god. Har fått folk som ikke er glad i blodig biff til å like den, og til og med min 9 år gamle lillesøs sluker biffen min hel (og spør gjerne om mer og maser om at hun vil ha biff!) Prøv med tzatziki og salat en gang.. helt himmelsk.

Lenke til kommentar
Når du har gjort dette en del ganger kan du også starte å eksperimentere med å lage det fra bunnen av som selvsagt er uendelig mye bedre.

Det er ikke noe vanskeligere å lage alt fra bunnen av. Det tar gjerne en del tid, men vanskelighetsgraden er veldig lav.

 

Lasagneplater lager du av egg, mel og salt. Du må prøve deg litt frem med blandingsforhold alt etter typen mel og størrelsen på eggene. Med litt store egg og dette melet bruker jeg 1 egg per 90 g mel. Bland sammen og la det hvile seg 15 minutter på kjøkkenbenken før du kjevler det ut (tynn - de sveller i vann) eller valser det i pastamaskinen din. La pastaplatene tørke enten ved å henge dem opp eller å legge dem på en rist.

 

Tomatsaus kan lages i ekstremt mange varianter, men en ganske standard versjon lager du slik: Fres hakket løk, finhakket hvitløk, finhakket gulrot og finhakket selleristang i olivenolje. Tilsett deretter en boks eller to med tomater (viktig å velge noen gode). Brun så kjøttdeig (jeg liker best høyrygg) i en stekepanne og tilsett dette til tomatsausen. Nå skal sausen koke i 45 minutter i trykkoker på 1 bar. Smak så til med salt, kajennepepper, god olivenolje og friske urter. Juster syren med rødvinseddik (eller rødvin) om nødvendig.

 

Bechamelsaus kan også lages på mange måter, men er i utgangspunktet ikke noe annet enn en hvit saus. Smelt smør i en gryte, tilsett mel og rør sammen. Tilsett så melk og kok i minst 5 minutter for å bli kvitt melsmaken. Smak til med revet muskat, salt og hvit pepper.

 

Så er det bare å montere det hele. Viktig å koke pastaen først. Trenger ikke mye tid, gjerne bare dyppes i kokende vann (kommer an på hvor tjukk platene er og på hvor lenge du har latt dem tørke). Legg alt lagvis, avslutt med litt ost (ikke less på med Norvegia) og brødsmuler. Stekes i 15 - 20 minutter på 200 - 230 grader midt i ovnen.

 

Serveres med salat, bruschetta og rødvin.

 

Lykke til...

Endret av Sentenza
Lenke til kommentar

Du kan jo lage en carbonara. Det pleier å imponere, og er egentlig veldig enkelt å mekke.

 

Jeg pleier å kjøre tagliatelle, og helst ikke fersk, siden jeg bruket fløte i carbonaraen, og da blir det i overkant fett.

 

Stek en løk, et par tre sjalottløk litt før du tilsetter en baconpakke du har kuttet opp i biter. Kok pastaen, og bland sammen sausen. En halv liten fløtekartong, bland så inn to-tre håndfuller revet parmesan, smak til med salt og pepper og sleng så oppi to stk eggeplommer. Når pastaen er ferdig, heller du sausen over og blander det og lar det varme seg bittelitt. Bland i litt fersk basilikum, og server med baconet. Knall som faen.

Lenke til kommentar

Hei!

 

Kjæresten min kommer hjem i januar, og jeg tenkte jeg skulle overraske henne med god middag og en fin aften:)

 

Jeg har null erfaring på kjøkkenet, alt jeg kan har jeg lært av henne.

 

Er det noe godt jeg kan lære å lage fram til hun kommer? :)

 

Tja. Første bud er å tenke på hva er det hun liker. Hvis kjøtt, er entrecote et kjøtt det er vanskelig å ødelegge. For det andre må du tenke på hva slags kunnskaper du har om matlaging. ingen vits å eksperimentere på slik en dag, det vil gjøre deg stressa og resultatet vil etter all sannsynlig bli deretter.

Slik jeg forstår det anser du deg selv som "dust" på kjøkkenet.

 

Hvis jeg var deg ville jeg funnet en rett du behersker, men tenkt på en saus som du lager fra bunn. Til biff er f.eks en dijon sennepsaus himmelsk (og som er fryktelig enkel å lage).

 

1 beger creme fraiche

2-3 ss sterk dijonsennep

1 ss sitron

salt

kajennepepper

 

Bland alt sammen, og varm det opp til kokepunkt (men ikke la det koke, da skiller det seg).

 

Enkelt, og veldig enkelt til en biffrett. Sammen med noen gode poteter (gjerne grillet i ovn), dampede grønnsaker er det meget godt. Hvis du liker løk til biff, prøv bakt sjalottløk. Enkelt, og ikke så veldig vanlig brukt.

 

3-4 sjalottløk (eller bananløk) pr pers

1,5-2 dl olje (eller om du skal være jævla megafransk feinschemekker; andefett)

Salt

 

Dekk godt til med al.folie. Inn i ovnen på 170 grader i ca 1 time.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...