Gå til innhold

Guide: Slik bruker du et systemkamera


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Greit med en artikkel om litt grunnleggende bruk av systemkamera, men det var litt unyansert omtale av kameraparken der ute. Forfatter gir inntrykk av at speilrefleks og enkle kompakt er det eneste. Systemkameraner vel mer riktig å bruke enn speilrefleks, siden den nokså nye kategorien speilløse systEmkamera er kommet til, med stort sett samme muligheter som denmed speil. Men glem heller ikke at det finnes både entusiastmodeller av kompakte, i tillegg til mellomstore utrazoomer. Begge disse kategoriene har jo svært ofte PASM-ratt, og dermed samme muligheter for manuelle innstilinger og dermed også muligheten til å lære seg kamerateknikk. Det er etter min mening en litt misforstått holdning hos en del at kun speilrefleks gir gode bilder, og at de også nærmest alltid gjør dette. Det er jo fullt mulig å få elendige bilder med slikt utstyr også. På samme måte er det fint mulig å ta glimrende bilder med andre typer kamera såfremt man har de samme muligheter for innstillinger samt god optikk.

Altfor mange kjøper seg et enkelt speilrefleks og aldri annet glass enn standardobjektivet, og kunne i mange tilfeller f.eks. hatt like mye glede med f.eks et avansert kompakt eller ultrazoom, sistnevne er jo glimrende tur-og reisekamera med stort brennviddeområde og mange muligheter.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Takk for fin artikkel, det var en nyttig strukturering/oppfriskning for en nybegynner som meg. Spørsmål til de innvidde: Jeg hadde tenkt å spandere på meg et vidvinkel til landskap- og nattehimmelfotografering.

Jeg har kikket på følgende til mitt Canon-kamera: http://www.japanphoto.no/tokina-at-x-pro-11-16mm-dx-f-28-for-canon

Jf det med dybdeskarphet som nevnt i artikkelen, blir det problematisk å få til et skarpt vidvinkelbilde av stjernehimmelen når det har en fast blender på 2,8? Ideen med dette objektivet, vs andre, var et det skal være godt under dårlige lysforhold.

Lenke til kommentar

Dybdeskarphet er det ikke bare blender som avgjør, brennvidde har også en stor innvirkning, jo mer vidvinkel jo dårligere dybdeskarphet får man, ved bruk av teleobjektiv får man bedre dybdeskarphet.

 

Du kan bruke "deap of field" kalkulator for og utregne dybdeskarphet.

 

Og for og svare på ditt spørsmål, ved bruk av 11mm f/2.8 får du skarpt fra 2.25 meter til uendelig ved å sette objektivet på uendelig, eller noe sånt :)

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

 

Og for og svare på ditt spørsmål, ved bruk av 11mm f/2.8 får du skarpt fra 2.25 meter til uendelig ved å sette objektivet på uendelig, eller noe sånt :)

.......eller noe sånt :hmm: er akkurat det som blir feil.

 

For eksempel; 11mm f/2.8 på et FF kamera hvor man regner 100m som interresant subjekt (blir det samme om det er 100m eller 1000m eller mer) så vil Hyperfokal Distanse være 1.44m.

Altså skal man sette fokusringen på 1.44m.

Da vil man ha skarphet fra 1.41m til uendelig.

 

Med et crop kamera som 7D så vil hyperfokal distanse, der man plasserer fokusringen, være 2.26m.

 

Dessverre så har foto objektiver ikke god nok meter merking på objektivet (slik som film objektiver) men det er nok å komme i nærheten av det korrekte hyperfokale distanse merket.

 

Det er hele poenget med å bruke en DOF kalkulator, nemlig å unngå å sette fokus på uendelig, men bruke Hyperfokal Distanse for å sette fokus på uendelig, og dermed få skarpere bilder.

 

Veldig viktig ved timelapse foto av f.eks. stjerner hvor det er vanskelig å fokusere manuelt.

 

Å skru fokus ringen til Uendelig, som mange tror er riktig for ting som er Uendelig langt borte blir uskarpt på alle objektiver. "Uendelig" på et objektiv er forbi uendelig som skarpt fokus punkt.

 

Prøv selv i godt dagslys, vri fokusringen til uendelig på et subjekt langt borte som fe.eks. en ås, og se at hvis man skrur fokusringen litt tilbake fra endestoppen vil motivet bli skarpere.

 

Hyperfokal distanse fungerer enda bedre enn å vri fokusringen nesten til uendelig.

Bruk Hyperfokal distanse kalkulator ved all landskapsfoto så blir de skarpere.

Endret av arthon
  • Liker 4
Lenke til kommentar

Dybdeskarphet er det ikke bare blender som avgjør, brennvidde har også en stor innvirkning, jo mer vidvinkel jo dårligere dybdeskarphet får man, ved bruk av teleobjektiv får man bedre dybdeskarphet.

 

Riktig at brennvidde også bestemmer dybdeskarpheten, men det går motsatt vei. Lavere dybdeskarphet med lengere brennvidde (Hvilket også depth of field-kalkulatoren du linker til viser)
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...