Gå til innhold

Hvor viktig er "Høyeste støttede PC-oppløsning" når man skal se film?


Anbefalte innlegg

Skal kjøpe meg ny TV til jul. TV-en skal være mellom 40"-46", og jeg kommer til å koble til pc for å se på film. Hvor viktig blir det da med oppløsningen som TV-en støtter fra PCen? Har blant annen sett på JVC-TVen som elkjøp selger for en rimelig penge, den har høyeste støttede PC-oppløsning på 1366 x 768 - blir dette litt knapt?

 

Takk for svar og riktig god jul!

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

hvis du ser dvd har du max 720X576 pixler. Da har du uansett ikke noe behov for mer oppløsning enn 1366X768.

 

Ser du på blu-ray, som har filmer i HD stiller saken seg litt annerledes :-) Full HD er 1920X1080 pixler, mens du med denne tv'en har mulighet for å vise blu-ray-filmene i HD-ready-format. Dette formatet har litt lavere oppløsning, men personlig mener jeg at det skal svært mye til for å klare å se forskjell. Jeg vet det er gjort tester hvor kvalifiserte folk ikke klarer å se forskjell på HD-ready og full HD. Tv-sendinger som er HD blir også egentlig sendt i HD-ready.

 

Så blir det opp til deg hva du går for. Etter hva du skriver har du vel allerede bestemt deg og kjøpt :-) Hadde det vært meg som skulle hatt en 46", og resten av kriteriene hadde vært på plass, hadde jeg gått for denne :-)

Lenke til kommentar

Men er det i det hele tatt mulig at høyeste støttede pc-oppløsning er mindre enn selve oppløsningen? For det høres litt rart ut. Det er mulig at de mener den største av standard pc-oppløsninger som alle grafikkort støtter som passer på skjermen. Jeg vil likevel tro at nyere grafikkort støtter tv-oppløsninger (720p / 1080p), slik at du kan vise full HD på skjermen fra pc.

Lenke til kommentar

Har aldri satt meg inn i hva som menes, men jeg ser at "høyeste støttede pc-oppløsning" er et helt vanlig begrep å operere med blant tv-produsenter. Denne oppløsningen behøver ikke å være lik oppløsningen på tv-skjermen. Det tolker jeg dithen at betyr at det er maks oppløsning tv'en klarer å vise hvis den blir brukt som dataskjerm. Mulig jeg tar feil :)

Lenke til kommentar

Jeg tror du tar feil. Isåfall ville det vært en idiotisk og unødvendig begrensning som er helt hinsides tåpelig. Jeg tror heller på min forklaring over, eller denne:

 

En annen forklaring er at det er den høyeste oppløsningen som er støttet igjennom RGB-kontakten. Så om du har HDMI-ut på PCen vil du få støtte for høyeste oppløsning. TVen skal ikke bry seg om det er en PC eller noe annet i andre enden av HDMI-kabelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...