Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Advokatfirma Simonsen Vogt Wiik piratkopierer, er det lovlig?


Akrapovic

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, du driver og påstår så. Men jeg kan ikke se at du har vist hvorfor og hvordan.

 

Fordi jeg mener det vil være i strid med annen gjeldende rett. Det bryter flere av rettstatens prinsipper sånn jeg ser det. Et nøyaktig svar på om et slikt forbud havner i konflikt med annen gjeldende rett krever en større gjennomgang av alt relevant til å avgjøre en rettssak (lovverk, dommer, forarbeider osv.) enn jeg kan gjøre på stående fot.

 

Skal vel også legge til at jeg ikke er 100% sikker på om så er tilfelle. Er vel derfor jeg først og fremst sa at jeg gjerne ønsket at en domstol tok stilling til dette da jeg anser dem for å være noe mer kvalifisert enn meg selv til å vurdere dette.

 

Da gjerne i en sak hvor dette er det vesentlige i saken, og gjerne i høyere rett en lagmannsretten.

Lenke til kommentar

At to lover er i konflikt med hverandre er i utgangspunktet uproblematisk. Enten går den nyeste foran den eldste, eller så går den spesielle foran den generelle. Det finnes "grunnleggende rettsstatsprinsipper" som uansett går foran, men da må du nesten konkretisere litt mer og forklare hvilke "prinsipper" dette strider med .

Lenke til kommentar

At to lover er i konflikt med hverandre er i utgangspunktet uproblematisk. Enten går den nyeste foran den eldste, eller så går den spesielle foran den generelle. Det finnes "grunnleggende rettsstatsprinsipper" som uansett går foran, men da må du nesten konkretisere litt mer og forklare hvilke "prinsipper" dette strider med .

 

Trodde det var dette jeg hadde gjort. Selektiv straffeforfølging vil jeg kalle et brudd på grunnleggende rettsstatsprinsipper. Lik handling skal ikke straffes ulikt.

Lenke til kommentar

Men dette er jo ikke like handlinger. De har fellestrekk, men de er ikke like.

 

Deffinisjosspørsmål. Nettopp dette er noe av hva domstolen vil måtte ta stilling til.

 

 

Edit: Fra et 100% objektivt synspunkt vil to separate handlinger aldri være like. Dette prinsippet vil i omsetting til praksis alltid bli et spørsmål om hvor mange fellestrekk to handlinger må ha før de kan "regnes" for å være like.

Endret av Goggen 80
Lenke til kommentar

Det er påtalemyndigheten som straffeforfølger, og de kan forfølge de saker de ønsker jfr. opportunitetsprinsippet.

 

At "like" handlinger straffes "ulikt" kan jeg ikke se at er noen relevant anførsel mot at loven kan gjøres gjeldende. Enten så bryter du loven, eller så gjør du det ikke. Om handlingenes likhet eller ulikhet skal ha noen relevans vil det være for straffeutmålingen.

Lenke til kommentar

Uten å diskutere eksistensen eller innholdet av et slikt prinsipp, hva er det som straffes ulikt her?

 

 

Hvis du enda ikke har skjønt hvilke handlinger jeg mener kan ansees for å være "lik handling" får du lese litt bakover i postene. Jeg gidder ikke gjenta disse eksemplene.

 

At den ene ikke straffes i det hele tatt, mens den andre straffes vil nok de fleste være enig i at oppfyller "straffes ulikt".

Vel, hva du "mener" er slike prinsipper er klinkende likegyldig.

 

Forsåvidt. Derfor kan jeg gjerne nok en gang presisere at jeg ønsker at en domstol skal ta stilling til dette.... sånn i tilfelle du ikke enda har fått det med deg....

Endret av Goggen 80
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...