Gå til innhold

Er du glad i nasjonen Norge?


Gjest medlem-141789

  

127 stemmer

  1. 1. Kva er dine følelser om landet Noreg?

    • Elsker landet mitt / Veldig patriotisk
      29
    • Er glad i mitt land / Patriot
      60
    • Nøytral
      28
    • Missliker landet mitt / upatriotisk
      9
    • Hater mitt land / Veldig upatriotisk
      1


Anbefalte innlegg

 

Jeg er ikke patriotisk men jeg ville ikke latt noen utenfra herse med meg.

Så du lar kun norske politikere, ikke utenlandske, herse med deg?

 

Ja, og det er helt normalt. Alle i Norge lar våre politikere herse med dem. Den enkelte kan ikke alene gjøre så mye med det, annet enn å emigrere. Det er noe jeg selv vurderer.

 

 

 

Så hva får du ut av å krige mot et system som er bedre enn det du lever under? Hva er din motivasjon for det?

Det høres ikke veldig rasjonelt ut for å si det mildt.

Du må ha misforstått alt jeg sa.
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse

Ja, trives man ikke i Norge så får man gå i seg selv. Her er rød løper rulla ut ifra dagen man er født og at man faktisk kan bli så bortskjemt at man går å griner mens man snubler rundt i smart phones og kaffe latter er heller lite sjarmerende... Men ingenting ett aldri så lite opphold i den tredje verden ikke kurerer, da våkner man fort opp ifra den bedøvende luksusen man har blitt så alt for godt vant med her i gode gamle nord.

Lenke til kommentar

Thoto, kan ikke denne overdrevne Iphone/facebook/Starbucks-latte bruken være en stor del av grunnen at man ikke er helt fornøyd med Norge, eller hva nasjonen Norge er blitt?

 

At et land gitt så gode forutsetninger via olje burde klare å fordele og bruke denne fordelen på noe litt mindre overfladisk og midlertidig enn å surre rundt i samfunns glitteret og klage over uvesentlige førsteverdens problemer.

 

Jeg ligger mellom "nøytral" og "glad i landet mitt", endte med å stemme nøytral.

Jeg synes Norge har mange flotte verdier, men også mange forkastelige verdier som fordommer og bisarr verdisetting.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Thoto, kan ikke denne overdrevne Iphone/facebook/Starbucks-latte bruken være en stor del av grunnen at man ikke er helt fornøyd med Norge, eller hva nasjonen Norge er blitt?

 

At et land gitt så gode forutsetninger via olje burde klare å fordele og bruke denne fordelen på noe litt mindre overfladisk og midlertidig enn å surre rundt i samfunns glitteret og klage over uvesentlige førsteverdens problemer.

 

Jeg ligger mellom "nøytral" og "glad i landet mitt", endte med å stemme nøytral.

Jeg synes Norge har mange flotte verdier, men også mange forkastelige verdier som fordommer og bisarr verdisetting.

 

Jo du sier noe, er ikke toppen av lykke for alle denne materielle luksusen, ikke for meg heller igrunn. Men personlig så føler jeg at mulighetene og den personlige frihet man har til å gjøre hva man vil i Norge går alle andre land i verden en god gang.

 

Klarer ikke annet enn å være taknemmlig (selv om jeg ikke helt vet hvem jeg skal takke..:p) for at jeg er født og får bo her i gode gamle Norge. Også i det offentlige apparatet føler jeg at jeg har blitt behandlet rettferdig og jeg liker den litt introverte måten nordmenn er på kontra det maset jeg blir overlessa ifra alle kanter i utlandet.. Føler meg på mange måter skreddersydd for Norge og det er kanskje ikke så rart når jeg er født og oppvokst med begge foreldre det samme. Her er det trygt og godt og folket har stort sett det de trenger (og mer til). Jeg ville ikke byttet det bort med noe land eller folk i hele verden. Har bodd i utlandet noen år, blandt annet i Egypt. Og ja flott det, sånn for en periode, men det blir jo som å sette seg inn i en tidsmaskin og litt survival of the fittest for å være ærlig noe jeg ikke syntes noenting om og tidvis ganske sjokkerende for oss som er vant til å bli tatt vare på.

 

Skal jeg sette fingern på noe så er det at jeg føler å merke at nordmenns kynisme er i framgang, er vel ett resultat av rikdom og kan vel på mange måter sammenliknes med borskjemte barn og hvordan de blir om de har fått alt de peker på. Spesielt i flyktningedebatten så skjemmes jeg over at befolkningen ikke kan være litt mer storsinnet ovenfor folk i nød og på flukt. Selv om vi ikke har skapt situasjonen de er i så hadde jeg håpet at vi kunne framstå som mer rause i fohold til hva vi har og hva mange av oss tydeligvis har blitt. Man må gi litt for å få litt som regel, pr nå så syntes jeg vi gir alt for lite med tanke på hva vi faktisk har og også med tanke på behovet for hjelp der ute. Får håpe dette bare var en selvgod generasjon nordmenn som etterhvert blir avløst av en litt mer empatisk.

Lenke til kommentar

Er vanskelig å komme unna at man har nasjoner i dag, så for meg er det uaktuelt å være uvenn med det som representerer meg på statlig nivå. Jeg ville aldri ofret livet mitt for Norge alene, men jeg ville gjort som kurderne og Peshmergaen i Nord-Irak.

 

Stemte at jeg er glad i Norge :-)

Lenke til kommentar

Landet er bra, men folkene liker jeg mindre. Mye primitivt og jante. Mye "du må være som oss" for å være 'god nok'.

 

Er ikke praktisering av janteloven egentlig det stikk motsatte av å proklamere seg god nok (evnt best)? :)

 

Tror janteloven er en del av identiteten til mange nordmenn og reflekterer vel mest ydmykhet framfor noe annet. Selvskryt for eksempel er som regel ikke veldig sjarmerende og det syntes jeg det er behagelig lite av i Norge, sikkert litt på grunn av en viss form for realisme i folks selvinnsikt. .Om ingen andre skryter av deg så er vel det neppe å se på som en oppfordring til at du skal ta den jobben selv.

Lenke til kommentar

Tenkte mer hva andre gjør. At de ser ned på deg hvis du ikke følger samme strøm som dem.og er enig (nok) med dem.

 

det er mye som er stein hakke galt i dette landet her, jeg vil ikke akkuratt si jeg er glad i hvordan ting er pluss at klimaet her er helt forjævlig...

 

på samme måte er det mye ved foreldrene mine jeg missliker sterkt, de maser og hakker på meg og jeg får aldri fred, pluss at de gjør ufattelig mye dumme ting, jeg ville vært en mye bedre businessmann enn min far som har noen totalt forskrudde ideer

 

men de er nå engang foreldrene mine, og jeg er nå engang norsk .. det er ikke noe jeg kommer bort ifra, det er en del av min identitet og mitt opphav, og på den måten er jeg glad i norge (og mine foreldre) ... jeg kommer aldri til å bli kineser, russer eller palestiner, så det er noe jeg bare må leve med.

 

og jeg føler meg som noe mer enn en "global borger" eller bare "homo sapiens" og et genetisk oppkok av celler, det er en historisk og kulturell ballast jeg bærer med meg som en konsekvens av å være herfra, pluss at jeg ser nordisk ut

Endret av medforuten
Lenke til kommentar

Husker du første gangen noen fortalte deg noe Loka? 

 

Du blir formet til den du er fra tiden du var i magen til moren din, og forsetter din personlige utvikling frem til dagen du havner i graven.

 

Du er den du er selv om du benekter deg selv friheten om å mene at du er denne personen. Er du deg selv og samtidig et alterego som vi kan kalle for "ditt ego" så er det en personlighets forstyrrelse inne i bildet.

 

Det mentale presset fra samfunnet om hva som er akseptert og hvordan vi skal leve er en parallell faktor som du som person må forholde deg til slik du ønsker å gjøre det, om det er full gi faen holdning der du lever av vår natur eller om du fyller opp stuen din med datamaskiner og telefoner utgjør ikke personen Loka, men hvordan Loka velger å forholde seg til omverden.

 

Hvem var du før du ble født? :p

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Det er bare en konsentrasjonssak å få frem de tidligste minnene, og selv vet jeg at jeg hadde det som trengtes av "godt nok vett" før oppdragelsen satte I gang for fullt.

 

Før jeg ble født var jeg bevissthet uten andre sanser, også bare ett minne

 

Det er først når man gir opp denne hersens personen at man får følingen med hva frihet er, som person er man tilfeldige sammenraskede bits andre pieces, men ingen av disse fragmentene er dine selv om du aldri så hardnakket vil påstå det. Glem alt du har trodd og begynn med det du var før du ble løyet huden full ..!

Lenke til kommentar

Jeg er glad i Norge og flertallet(tror jeg ennå...) av norske kvinner og menn, men verken i de mentalt syke og håpløst dogmatiske norske sosialistene som typisk og primitivt forutsigbart ødelegger alle potensielt produktive samfunnsdiskusjoner i landet eller i deres iherdige arbeid for import av fiendtlige muslimer og disses hatkult Islam.

 

Word! Det er vel heller ikke særlig motiverende for norske soldater å forsvare et land som beskytter hat-, pedofili- og rasistkulten islam. Det er som om jøder under WW2 skulle ha beskyttet nazismen. Gir ingen mening.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Det er bare en konsentrasjonssak å få frem de tidligste minnene, og selv vet jeg at jeg hadde det som trengtes av "godt nok vett" før oppdragelsen satte I gang for fullt.

 

Før jeg ble født var jeg bevissthet uten andre sanser, også bare ett minne

 

Det er først når man gir opp denne hersens personen at man får følingen med hva frihet er, som person er man tilfeldige sammenraskede bits andre pieces, men ingen av disse fragmentene er dine selv om du aldri så hardnakket vil påstå det. Glem alt du har trodd og begynn med det du var før du ble løyet huden full ..!

 

Du terper bare på de greiene der samme hvilken tråd vi er i.  :roll: 

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Stemmer, fordi det er ikke mer, men forsøker I hvert fall å variere vinklene til det det pekes til.

 

Hva med deg, når hadde du en original ide sist?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Jeg ser relativt sjeldent at folk vet hva de preker om

 

Det er ikke originalt å preke, men originalt å vite hva dette som virker så banalt er for noe, og hellet identifisere seg med det, fremfor bits andre pieces

Endret av Bruker-95147
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...