Gå til innhold

Test: Canon EOS 70D


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tjaa... egentlig som forventet og et kamera som faller mellom 60D og 7D på flere måter. At bedre autofokus med video er på plass er vel den største oppgradringen (vel og merke for de som synes video er viktig). De som hadde tro på en bedre bildekvalitet fra den nye sensoren enn fra den gamle sliteren blir nok skuffet. Som konklusjonen er 70D et safe valg, det kan jeg være enig i. Men så spøker 7D i bakgrunnen til samme pris..

 

Angående testen og seribildesammeligninger: EM1's resultater er vel tatt med fokus låst på første bilde? I såfall blir forholdet helt annerledes i praksis med følgefokus og ikke som i tabellen. Det vil være greit når man tester seriebildehastighet på speilløse om en oppgir om resultatet er med fokus låst eller ikke - det er som kjent stor forskjell på speilløse angående disse forhold..

 

Tor

Lenke til kommentar

Hvis ikke video er svært viktig ville jeg selv heller vurdert 7D.

 

Tor

Video lar jeg mobilen og Sony rx100 ta seg av. Hadde sikkert blitt mer filming med 70d :)

 

Personlig er jeg veldig glad i den vridbare skjermen ved lanskapsfotografering, pluss størrelsen på kameraet.

Ser ut til at fokusproblemet jeg plages av på 60d, fortsatt er tilstede på 70d. Har lest litt om dette på diverse andre forum. Fokus ved liveview er alltid presis, men via søkeren må jeg ta flere bilder for å være sikker. Sånn burde det ikke være. Dette kan man gjøre noe med på 7d ved å bruke spot- fokus. Dette er visst også nyttig ved fugleflukt.

Fokussystemet er nok allikevel mye bedre enn på 60d, men tåpelig av Canon å utelate dette valget.

 

Ellers er det nok en frisk oppgradering om det ikke står på pengene.

Lenke til kommentar

Har tenkt på å oppgradere mitt 550D i en stund nå, og valget har egentlig falt på 70D, da jeg liker å ta video med speilrefleksen. Men er fortsatt litt usikker.

Så, er det noen som har prøvd videofunksjonen på dette kameraet? Hvordan er det i forhold til 7D? Det jeg savner på mitt 550D er vel egentlig hvordan det presterer på høyere ISO ved filming, og selvfølgelig den udugelige autofokusen. Den vribare skjermen vil jo også være et stort pluss når jeg filmer. Og tror dere det vil komme noe artige tilbud på dette over nyttår? Kommer til å kjøpe nytt kamera før februar, så har ikke store forhåpninger, men man vet jo aldri...

Lenke til kommentar

Men så spøker 7D i bakgrunnen til samme pris..

 

Det er riktig at E-M1 er testet med høyeste hastighet som gir låst fokus. Med autofokus er raskeste teoretiske hastighet for E-M1 6.5 bilder i sekundet. I en situasjon hvor følgefokus brukes vil reell hastighet for alle kameraer variere med lysforhold, objektivet som er i bruk, motivet osv. Jeg synes grafen er interessant som en indikasjon på bufferstørrelse, og der er E-M1 i en helt annen klasse enn 70D.

 

Når det gjelder 70D vs 7D som selges til nesten samme pris i øyeblikket er hva man velger et spørsmål om hvilke egenskaper man prioriterer. Personlig ville jeg valgt 70D, men har ikke noe problem med å se at 7D fortsatt er overlegent på noen områder.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Har tenkt på å oppgradere mitt 550D i en stund nå, og valget har egentlig falt på 70D, da jeg liker å ta video med speilrefleksen. Men er fortsatt litt usikker.

Så, er det noen som har prøvd videofunksjonen på dette kameraet? Hvordan er det i forhold til 7D? Det jeg savner på mitt 550D er vel egentlig hvordan det presterer på høyere ISO ved filming, og selvfølgelig den udugelige autofokusen. Den vribare skjermen vil jo også være et stort pluss når jeg filmer. Og tror dere det vil komme noe artige tilbud på dette over nyttår? Kommer til å kjøpe nytt kamera før februar, så har ikke store forhåpninger, men man vet jo aldri...

Videofunksjonen er nok bedre på 70D pga bedre autofokus ved filming. Høy-isoegenskapene er det liten forskjell på.

 

Tor

Lenke til kommentar

 

Det er riktig at E-M1 er testet med høyeste hastighet som gir låst fokus. Med autofokus er raskeste teoretiske hastighet for E-M1 6.5 bilder i sekundet. I en situasjon hvor følgefokus brukes vil reell hastighet for alle kameraer variere med lysforhold, objektivet som er i bruk, motivet osv. Jeg synes grafen er interessant som en indikasjon på bufferstørrelse, og der er E-M1 i en helt annen klasse enn 70D.

Jeg synes at det er greit at man påpeker forholdene i en test som dette, ved pratisk bruk er det stor forskjell på låst fokus eller ikke. Ofte blir speilløses bps oppgitt med låst fokus på første bilde, noe som kan gi en betydelig øking i hastighet mens de fleste speilrefleks oppgir bps med følgefokus.

 

At bufferstørrelsen er større på E-M1 finner jeg naturlig siden dette kameraet er vel mer rettet mot pro-markedet enn 70D er (det er og mulig at filene er noe mindre på E-M1 for alt hva jeg vet).

 

Tor

Lenke til kommentar

Det er klart at det kan virke vanskelig å forstå hvorfor man skal velge en 70D fremfor 7D hvis prisen er noenlunde lik.

 

Men jeg synes ikke det er vanskelig i det hele tatt - det er to vidt forskjellige kameraer. Jeg føler at 70D er bortimot det pefekte allround-kameraet,mens 7D er primært et kamera spisset mot sport/fugle-foto. I hvertfall hvis vi holder oss til Canon.

 

70D har utvippbar skjerm og god AF i liveview. For mange av oss, så er det faktisk meget viktige egenskaper. Sensorytelsen kunne vært bedre, men den er ikke så dårlig som DXO-fanboyza skal ha det til.Og den er (om en kun litt) bedre enn 7D ...

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Men jeg synes ikke det er vanskelig i det hele tatt - det er to vidt forskjellige kameraer. Jeg føler at 70D er bortimot det pefekte allround-kameraet,mens 7D er primært et kamera spisset mot sport/fugle-foto. I hvertfall hvis vi holder oss til Canon...

For folk som deg og meg er svaret kanskje enkelt, men jeg tror at mange vil stille seg spørsmålet og tipper at man om kort tid vil finne en haug med tråder om 70D vs 7D på nettet. Mitt råd er at dersom video er viktig så velg 70D, hvis ikke bør en ta en vurderingsrunde mot 7D og da ved å sette opp de behov man har/tror man vil få.

 

At 7D har muligheter som gjør det utmerket til sportsfotografering ol betyr bare at det er elementer som kommer i tillegg til all annen type fotografering.

 

Tor

Lenke til kommentar

Ellers så har jeg venner som har hatt problemer med ganske elendig værtetting på canons såkalt værtette modeller, og de virker ikke til å være alene, la oss håpe dette er forbedret.

Jeg tror ikke prosentandelen av de som har kjøpt canonkamera og som har hatt slike problemer er større på canonkamera enn andre fabrikat. Selv har jeg glemt 7D ute på terrassen i tordenvær med bøtteregn uten at noe skjedde mens andre påstår at de har fått problemer nesten bare pga meldt regn. "Værtetting" er et litt ullent begrep, det er jeg helt enig i. Men det finnes jo enkelte kamera som er garantert å tåle ekstremvær, så vet en at det er endel av bruken bør en nok vurdere disse.

 

Tor

Lenke til kommentar

Og med mulighet for AF ned til F11 i LiveView, og det er noe jeg absolutt har nytte av.

Nå er det svært sjeldent at jeg bruker liveview, men jeg har sett at andre får til af ved f11 på 7D og, men det er nok avhengig av objektivvalg og lys, noe jeg tror også tildels vil gjelde for 70D, mao ikke med alle objektiver. Men klart at den nye sensoren i 70D vil ha fortrinn når det gjelder af på video og liveview.

 

(En link som forklarer mer om 7D's liveview: http://www.imaging-resource.com/PRODS/E7D/E7DLIVEVIEW.HTM )

 

Tor

Lenke til kommentar

Nå er det svært sjeldent at jeg bruker liveview, men jeg har sett at andre får til af ved f11 på 7D ...

 

Tor

Testet selv AF på 8-11 på 7D i sommer og det går svært seint og upresis slik at man ofte må prøve igjen. Der er 70D god. Ikke så ofte jeg har bruk for Liveview, men spesielt for stillesittende fugler er det svært nyttig ved F8-11.

Lenke til kommentar

Skulle kanskje vert nevnt på første side at det er berøringfølsom skjerm/touch skjerm.

Canon EOS 70D kjører default en sensorristing for å fjerne støv ved oppstart. Vi testet ikke effekten av å skru av denne, men rundt et halvt sekund er uansett så raskt at det sjelden er noe problem.

Trykker man på utløserknappen kommer man ut av ristefunksjonen med en gang og behøver ikke å vente til prosedyren er ferdig.

Funksjonen er enten auto eller man kan velge mellom ±1, 2 eller 3 EV bracketing. Som alle slike automatiske funksjoner gir den ønsket resultat noen ganger, andre ikke

Du kan justere høyere/lavere ev, men har ikke satt meg inn i dette skikkelig. Skulle ønsket mulighet for flere eksponeringer en bare 3stk.

"se fra 3.20 i videoen"

Endret av Nautica
Lenke til kommentar

70D er sikkert et bra kamera, men hva er Canon sin unnskyldning for å ligge minst fem år bak Nikon/Sony på sensorfronten? At man ikke ser forskjellen i praksis er ikke godt nok.

 

 

Kan hende de så utviklingen i kameramarkedet for flere år siden og moderert egen forsking for å fortsatt kunne ha en lønnsom produksjon ?

Endret av Nautica
Lenke til kommentar
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...