Gå til innhold

Objektiv til videoopptak?


Anbefalte innlegg

Hei

Er ganske ny når det gjelder kamera. Men har hatt et Canon EOS 700D en god stund nå. Veldig fornøyd med kamera. Men begynner å bli litt trøtt av samme kvalitet hele tiden.

Før dere begynner og svare vil jeg bare si at jeg skal BARE bruke kamera til filming. Ingen bilder.

 

Jeg filmer action slik som motorsykler og biler som kjører. Jeg filmer også hele året rundt så jeg trenger et oppsett med forskjellige objektiver slik at jeg bare kan bytte etter forholdene jeg skal filme.

Jeg trenger det beste av det beste fordi jeg har startet profesjonelt med dette siden jeg har fått en liten jobb innenfor dette.

Så jeg gjentar at jeg trenger det beste av det beste når det gjelder objektiver til og filme med. Topp kvalitet etter forholdene.

Jeg skal filme veldig mye i sol og sommervær, snøvær og når mørket faller på. Så trenger objektiver som passer til disse forholdene.

Pris spiller ingen rolle, men vil helst holde meg i en ramme under 10 000,-

 

Jeg har veldig lyst på både et bedre zoom objektiv og et fastobjektiv

(Har blitt anbefalt 20mm fast for og få en god vidvinkel?)

Er åpen for alle forslag.

 

Er ikke interessert i og høre at jeg burde bytte kamera eller hvor amatør jeg kanskje er :)

Man starter jo alltid et sted og jeg vil starte med et bra utstyr :)

 

At autofokusen bråker og slike ting betyr heller ikke noe for meg siden alle opptakene jeg filmer er det musikk i bakgrunnen :)

 

Håper for gode svar!

 

Takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

AF er vel uansett rimlig likegyldig når det kommer til DSLR filming, egne erfaringer tilsier ihvertfall at å fokusere manuelt blir uendelig mye raskere og mer presist.

 

Canon har en ganske kurrant 28mm F1.8 som funker ganske greit til filming, og den er ganske rimlig priset. God lysstyrke også, noe som kommer godt med når det er mørkt. Når du sier zoom, tenker du tele eller normalzoom? Canons 70-200 F4L IS er relativt billig, men gir meget skarpe bilder!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Autofokus og filmobjektiv passer ikke sammen :)

 

Canon 40mm STM er et greit objektiv og begynne med, designet for video og passer fint sammen med 700D.

 

Eller så har Samyang endel gode objektiver men de har kun manuell fokusering.

Takker for svar. Gjerne link til objektivene dere anbefaler.

 

Har vurdert disse objektivene. Hva tenker dere om de?

1. Canon EF 24-105mm f/4.0L IS USM

http://www.japanphoto.no/canon-ef-24-105mm-f-40l-is-usm

 

2. Samyang 24mm T1.5 VDSLR

http://www.japanphoto.no/samyang-24mm-t15-vdslr-8809298885151-007

Lenke til kommentar

lei av og bare ha 18-55mm zoom, selvom jeg filmer i full HD når det er snø ser det ut som 480p, treg autofokus osv.. ;)

Da vil jeg tro at det er det film tekniske det skorter på.

Du vil kanskje se litt forskjell med dyrere objektiver, men ikke mye når det kommer til filming.

Hadde du vært interessert i foto ville kvalitetsforskjellen vært mer åpenbar.

 

Skal du ha raskere autofokus, eller mer korrekt, autofokus som fungerer på filming, så burde du heller vurdere å kjøpe deg en 70D.

 

Objektiver som egner seg til filming, men bryter budsjettet ditt solid..

 

Sigma 35mm F1.4 A DG HSM

Canon EF 50mm F1.4 USM

Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM

Canon EF 16-35mm F2.8L II USM

Canon EF 70-200mm F4.0 L IS USM

Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM

 

24-105mm du foreslo er også bra.

Samyang'n du foreslår er aktuell hvis du har en rigg og manuell følgefokus.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Da vil jeg tro at det er det film tekniske det skorter på.

Du vil kanskje se litt forskjell med dyrere objektiver, men ikke mye når det kommer til filming.

Hadde du vært interessert i foto ville kvalitetsforskjellen vært mer åpenbar.

 

Skal du ha raskere autofokus, eller mer korrekt, autofokus som fungerer på filming, så burde du heller vurdere å kjøpe deg en 70D.

 

Objektiver som egner seg til filming, men bryter budsjettet ditt solid..

 

Sigma 35mm F1.4 A DG HSM

Canon EF 50mm F1.4 USM

Canon EF-S 17-55mm F2.8 IS USM

Canon EF 16-35mm F2.8L II USM

Canon EF 70-200mm F4.0 L IS USM

Canon EF 70-300mm F4-5.6L IS USM

 

24-105mm du foreslo er også bra.

Samyang'n du foreslår er aktuell hvis du har en rigg og manuell følgefokus.

Takk for gode svar. Ja når jeg filmer bruker jeg som regel manuell fokus, så gidder ikke og kjøpe nytt kamera til 10K for og få raskere autofokus som jeg sjeldent bruker.

Objektivene du sendte meg bryter ikke budsjettet mitt nei. Det jeg mente var at jeg vil helst ikke gi mer enn 10K per objektiv. Syns og bla ut 15-20K for et objektiv er litt drøyt. Men Kjøpe 3 stk objektiver til 6K per stk er en annen sak.

 

Men trenger jeg virkelig alle du sendte meg? mange av dem var så og si like, bare litt endring i mm osv..

Kan du nevne hvilket jeg burde ha til sollys, snø, mørket osv..?

Lenke til kommentar

Men trenger jeg virkelig alle du sendte meg? mange av dem var så og si like, bare litt endring i mm osv..

Jeg postet flere like objektiver for å vise deg alternativer.

Det er så mye bra objektiver at det er vanskelig å gi kontrete råd.

Se bare alt snadderet her som du kan kjøpe..............

 

Fastoptikk er greit å ha, men det kommer helt an på arbeidsformen din. Hvis du f.eks. filmer drama og har tid til å skifte objektiv så er fast optikk et bra valg.

 

Hvis du filmer sport/action er zoom objektiver smart fordi du kan forandre bildeutsnitt i en fei.

 

En fast brennvidde som fungerer bra er 35mm på crop kamera, som tilsvarer 50mm på fullformat.

 

Der hadde jeg gått for Sigma 35mm F1.4 A DG HSM i stedet for Canon 50mm, også fordi den er litt lengre så det er litt mer plass til fingre for fokusering.

Alternativet der er Samyang 35mm T1.5 AS UMC VDSLR (bildet hos Japan foto er feil, objektivet ser slik ut)

 

Når det kommer til vidvinkel zoom (17.55mm & 16-35mm) så har du de to alternativene jeg foreslo å velge mellom. Bare 16-35mm dekker fullformat hvis Canon 5D skulle bli et alternativ i fremtiden..

Skal du ha mer vidvinkel så er Tokina AT-X Pro DX 11-16 mm 2.8 II C ganske populært.

 

Så må du velge om du vil gjøre et hopp opp til 70mm zoom eller ha et objektiv imellom.

Jeg hadde gått for 70-300mm L, siden den har lengre rekkevidde enn 70-200mm.

 

Kan du nevne hvilket jeg burde ha til sollys, snø, mørket osv..?

 

Det har lite å si for objektiv valget.

 

Mørke; Da trenger du ofte stor blenderåpning for å slippe å gå opp for mye på ISO.

 

Sollys/Snø;

1; Polafilter for å ta vekk reflekser og utvide dynamisk området. Demper også behovet for å blende ned for mye, men ikke nok.

 

2; Variabel ND filter for å slippe å blende ned objektivene for mye. Husk at objektiver er skarpest på f/8, men et filmatisk uttrykk oftest er best på f/4 og større blender.

 

Hvis du får dårlig kvalitet i kombinasjonen sterk sollys og snø, så bør du i tillegg til Pola/ND filter, eksperimentere med raskere lukkertid som f.eks. 1/100 sek. eller raskere. Test å se hvor rask lukkertid du kan bruke før bildet begynner å flimre.

Vær oppmerksom at du da mister mye "motion blur" som ofte er en nødvendig effekt i sport/action.

Lenke til kommentar

Jeg postet flere like objektiver for å vise deg alternativer.

Det er så mye bra objektiver at det er vanskelig å gi kontrete råd.

Se bare alt snadderet her som du kan kjøpe..............

 

Fastoptikk er greit å ha, men det kommer helt an på arbeidsformen din. Hvis du f.eks. filmer drama og har tid til å skifte objektiv så er fast optikk et bra valg.

 

Hvis du filmer sport/action er zoom objektiver smart fordi du kan forandre bildeutsnitt i en fei.

 

En fast brennvidde som fungerer bra er 35mm på crop kamera, som tilsvarer 50mm på fullformat.

 

Der hadde jeg gått for Sigma 35mm F1.4 A DG HSM i stedet for Canon 50mm, også fordi den er litt lengre så det er litt mer plass til fingre for fokusering.

Alternativet der er Samyang 35mm T1.5 AS UMC VDSLR (bildet hos Japan foto er feil, objektivet ser slik ut)

 

Når det kommer til vidvinkel zoom (17.55mm & 16-35mm) så har du de to alternativene jeg foreslo å velge mellom. Bare 16-35mm dekker fullformat hvis Canon 5D skulle bli et alternativ i fremtiden..

Skal du ha mer vidvinkel så er Tokina AT-X Pro DX 11-16 mm 2.8 II C ganske populært.

 

Så må du velge om du vil gjøre et hopp opp til 70mm zoom eller ha et objektiv imellom.

Jeg hadde gått for 70-300mm L, siden den har lengre rekkevidde enn 70-200mm.

 

 

Det har lite å si for objektiv valget.

 

Mørke; Da trenger du ofte stor blenderåpning for å slippe å gå opp for mye på ISO.

 

Sollys/Snø;

1; Polafilter for å ta vekk reflekser og utvide dynamisk området. Demper også behovet for å blende ned for mye, men ikke nok.

 

2; Variabel ND filter for å slippe å blende ned objektivene for mye. Husk at objektiver er skarpest på f/8, men et filmatisk uttrykk oftest er best på f/4 og større blender.

 

Hvis du får dårlig kvalitet i kombinasjonen sterk sollys og snø, så bør du i tillegg til Pola/ND filter, eksperimentere med raskere lukkertid som f.eks. 1/100 sek. eller raskere. Test å se hvor rask lukkertid du kan bruke før bildet begynner å flimre.

Vær oppmerksom at du da mister mye "motion blur" som ofte er en nødvendig effekt i sport/action.

Takk for detaljerte svar! Setter pris på det!

 

Det første jeg trenger nå er et godt objektiv og utstyr som jeg kan bruke til og filme nå på vinteren med. Skal lage en bra vinter video. Akkurat som denne http://www.youtube.com/watch?v=igSVtO-c4zk

Jeg vil ha slik kvalitet og det er det samme jeg skal filme i vinter, snøscootere å slikt.

 

Nå spør jeg ikke om det beste. Men hva du anbefaler. Sett deg inn i mine sko og la oss si du har Canon EOS 700D og skal kjøpe objektiv og filter til og bruke til snø filming.

Hva ville du kjøpt vist du skulle filmet det samme som jeg skal i vinter? objektiv, Polarfilter og slike ting?

Takker for oppsettet

Lenke til kommentar

Som flere nevner bør du slå av autofokus og lære deg å filme uten, å bruke 10 000 på et objektiv og sette det på autofokus er bortkastede penger.

 

Jeg ville investet i disse:

 

http://www.ebay.com/itm/Samyang-Cine-Lens-Kit-for-Canon-35mm-T1-5-24mm-T1-5-14mm-T3-1-85mm-T1-5-/290878719626

 

Samyang sin serie med godt utprøvde og gode fastobjektiver. De er raske, solide og med svært god optikk. Og de er EKSTREMT billige. Dette er cine-serien som er montert slik at du kan bruke standardløsninger for focus-pullere, informasjonen om blender osv er skrevet på siden slik at evt mikrofoner og utstyr ikke er i veien.

Inneholder 35mm f1.4, 24mm f1.4, 85mm f1.4 og 14mm f2.8

 

Du bør også skaffe deg skikelig solblender ("låvedører") og en steadycamløsning. Vær obs på at din 700 ikke er laget for å utstå kunde, snø og fukt like godt som 7D/6D/5D/1D

Endret av n0stra
Lenke til kommentar

Jeg pleier å filme med manuell fokus :) så er ikke noe problem der

Men det blir ikke noen bedre kvalitet på opptaket ved å filme med manuell fokus?

 

Okei så jeg burde kjøpe en del fastobjektiver som du sendte? :)

+solblender og steadycam? Link?

 

Men hva med polar filter og slike ting som han andre nevnte? :)

Lenke til kommentar

Kvaliteten som sådan blir ikke bedre ved bruk av MF, men autofokusen har en tendens til å bytte mellom for og bakgrunn, evt "jage" motivet... Og det ser virkelig ikke flott ut på tape. Med manuell fokus har du full kontroll og slipper å tenke på at fokusen plutselig bestemmer seg for at en busk langt unna motivet ditt er mer spennende.

 

Fastobjektiver er både en glede og en forbandelse. De er skarpe, meget lyssterke, så du kan filme i lite lys, evt med tynn dybdeskarphet.* Bakdelen er at med zoomobjektiv kan du raskere justere utsnittet, og det kan være meget nytting hvis motivene beveger seg raskt fra eller mot deg.

 

*Skal du filme med tynn dybdeskarphet kan det være kjekt å ha noen gråfiltre, altså ND filtre (gjerne variable ND filtre, de er dyre, men da kan du justere hvor mye lys som slipper igjennom filteret, slik at du slipper å blende ned og således få bredere dybdeskarphet).

Lenke til kommentar

Skaff deg Magic Lantern firmware: http://www.magiclantern.fm/features.html og lær deg å bruke det. Eksperimenter.

Du vil komme langt ved å prøve ut iso/blender/hvitbalanse/framerate etc.

Søk opp reviews av de objektivene på youtube. Sett deg og les på www.cheesycam.com . Studer videoer som viser tips og triks for hva man bør gjøre for å oppnå best mulig kvalitet innen video.

Det er en ting som hjelper mer enn noe annet - og det er å prøve og feile.

Steadycamløsningen jeg gikk for

http://www.ebay.com/itm/121216411929?ssPageName=STRK:MEWNX:IT&_trksid=p3984.m1439.l2649

Og før jeg glemmer det, skaff deg en skikkelig viewfinder

Lenke til kommentar

Kvaliteten som sådan blir ikke bedre ved bruk av MF, men autofokusen har en tendens til å bytte mellom for og bakgrunn, evt "jage" motivet... Og det ser virkelig ikke flott ut på tape. Med manuell fokus har du full kontroll og slipper å tenke på at fokusen plutselig bestemmer seg for at en busk langt unna motivet ditt er mer spennende.

 

Fastobjektiver er både en glede og en forbandelse. De er skarpe, meget lyssterke, så du kan filme i lite lys, evt med tynn dybdeskarphet.* Bakdelen er at med zoomobjektiv kan du raskere justere utsnittet, og det kan være meget nytting hvis motivene beveger seg raskt fra eller mot deg.

 

*Skal du filme med tynn dybdeskarphet kan det være kjekt å ha noen gråfiltre, altså ND filtre (gjerne variable ND filtre, de er dyre, men da kan du justere hvor mye lys som slipper igjennom filteret, slik at du slipper å blende ned og således få bredere dybdeskarphet).

Ja det er derfor jeg vurderer å kjøpe både et godt zoom objektiv og et fastobjektiv. Sånn at jeg kan bytte etter forholdene jeg filmer.

Men jeg vet ikke hvilket jeg skal gå for :S er jo så mange. Derfor trenger jeg anbefalinger og gjerne link med :)

Lenke til kommentar

Takk for detaljerte svar! Setter pris på det!

 

Det første jeg trenger nå er et godt objektiv og utstyr som jeg kan bruke til og filme nå på vinteren med. Skal lage en bra vinter video. Akkurat som denne http://www.youtube.com/watch?v=igSVtO-c4zk

Jeg vil ha slik kvalitet og det er det samme jeg skal filme i vinter, snøscootere å slikt.

 

Nå spør jeg ikke om det beste. Men hva du anbefaler. Sett deg inn i mine sko og la oss si du har Canon EOS 700D og skal kjøpe objektiv og filter til og bruke til snø filming.

Hva ville du kjøpt vist du skulle filmet det samme som jeg skal i vinter? objektiv, Polarfilter og slike ting?

Takker for oppsettet

I følge Chad Voss som er en av snøskuter kjørerne så ble den filmen for det meste skutt med 5D mark 3, med to av de objektivene jeg har foreslått, 70-300mm f/4-5.6 (mulig de ikke brukte L versjonen) og Canon 16-35 f/2.8 L.

 

Slik som bildene ser ut så ble 70-300mm brukt mye. Tross alt så burde man stå et stykke unna for ikke å bli påkjørt når et triks feiler. :wee:

 

I tillegg så ble det nok brukt GoPro ganske ofte.

 

Jeg går utifra at du har prøvet å filme slikt allerede, så da vet du omtrent distanse fra kjøreren du bør stå for å få fine bilde vinkler.

Studer videoen, de bruker ganske standard bildevinkler for dramatisk effekt.

 

Ikke kjøp en haug med objektiver. Kjøp ett, skyt noen scener og se hva mer du trenger av objektiver.

 

Jeg ser masse action sport filmer gjennom et år laget av veldig profesjonelle filmfolk og alle bruker nesten konsekvent zoom objektiver. Både for rekkevidden og å kunne raskt forandre bildeutsnittet når man står kne-dypt i snø.

Lange tele-zoomer blir mest brukt fordi trekker sammen forgrunn og bakgrunn, som igjen øker dramatikken i bildet.

 

Hadde jeg vært i din situasjon så hadde jeg startet med en 70-300mm zoom og så eventuelt bygget videre derfra.

 

Kjøp ett et Variabelt ND filter (VND).

Prøv å få lånt deg et Pola filter å se om det er noe du trenger i visse situasjoner i tillegg.

Du kan ikke bruke Pola og VND sammen og det kan godt hende at VND har nok Pola effekt så du slipper å kjøpe Pola.

 

Bruk helst ikke mindre blender enn f/8.

 

Du trenger også et solid og stabilt stativ med et veldig bra Video hode som fungerer bra i kulde. Ingen liker shaky video.

 

Er ikke helt oppdatert på hvor du får billigste VND av god kvalitet for tiden. så der må jeg lete litt.

 

For stabilisator systemer/glidecam å liknende, ta en kikk på CineCity web sider.

 

Like viktig som objektiver, filter og stativ er innstillingen du har på kamera så du ikke struper bildelkvaliteten. Etterbehandling og farge setting er minst like viktig som det du gjør når du filmer for at filmen skal fremstå med god kvalitet.

 

I tillegg til redigerings programmer, lær deg Resolve for å etterbehandle filmen.

Endret av arthon
Lenke til kommentar

Okei du virker som du er litt erfaren så stoler på deg :)

 

Da kjøper jeg meg et 70-300mm objektiv som du sier :) Han Chad fra snøscooter filmen skulle vist ha brukt dette http://www.japanphoto.no/canon-ef-70-300mm-f-4-5-6-is-usm Skal jeg gå for det eller anbefaler du et annet et?

 

Kan du linke meg til et ND og Pola filter som er bra/passer? Har aldri vært borte i filter og slike ting :)

Jeg må vel ha en solblender også?

 

Ja jeg har en Camslider på 120cm funker fjell. Har et helt ok stativ også :) Så der er det ikke noe problem

Resolve har jeg heller aldri vært borte i så må prøve det etter neste film :)

 

Takk!

Lenke til kommentar

Okei du virker som du er litt erfaren så stoler på deg :)

 

Da kjøper jeg meg et 70-300mm objektiv som du sier :) Han Chad fra snøscooter filmen skulle vist ha brukt dette http://www.japanphoto.no/canon-ef-70-300mm-f-4-5-6-is-usm Skal jeg gå for det eller anbefaler du et annet et?

Jeg har det objektivet + L versjonen. Start med det du linker til siden det er billig, så kan du teste ut og lære deg å bruke det før du eventuelt kjøper et dyrere ett.

Objektivet er skarpt helt opp til 250mm og ok. på 300mm. Fordelen er også at det er lett.

Men sjekk litt rundt, det er mulig at f.eks. Tamron eller Sigma har et tilsvarende som er litt bedre eller billigere.

 

Lær deg litt om Hypefocal distanse, så lærer du hvor du skal sette fokus punktet for å få alt skarpt og slipper mye re-fokus. http://www.dofmaster.com/dofjs.html

 

Kan du linke meg til et ND og Pola filter som er bra/passer? Har aldri vært borte i filter og slike ting :)

Jeg må vel ha en solblender også?

Solblender er viktig. Det følger gjerne med lengre zoom objektiver og dyre vidvinkel zoomer. 70-300mm har solblender.

 

Jeg bruker Light Craft Workshop VND LCW Fader ND MkII ND4-ND400

Du kan få billigere VND. FOTGA skal visstnok være OK. Men google litt for noen tester før du eventuelt kjøper det.

VND vil ofte gi litt farge feil og kan være uskarpe på lange brennvidder.

 

Pola filter får du kanskje billigst hos http://maxsaver.net/Filters.aspx Hoya og Kenko skal være bra.
Men jeg hadde ventet med Pola til du får testet VND, kanskje det er nok.
Hadde jeg vært i dine sko så hadde ikke lagt så mye penger i objektiver, men heller vurdert andre kameraer i tillegg til det du har som f.eks. rene video kameraer som Canon Legria HF G30 eller HF G25. Ser veldig mange av Youtube scooter videoene er skutt med en kombinasjon av video kameraer og GoPro/Counture.
Mye letter jobbe med video kameraer for mange av action skuddene og lange tagninger.
I tillegg har du forslåtte Pansonic GH3 som har suveren video kvalitet.
Endret av arthon
Lenke til kommentar

Hva syns du om det objektivet jeg linket til deg da? er det bra?

Er det god lysstyrke på det?

Har du testet det under snøforhold?

 

Da tar jeg nok det snart + Solblender, ND filter og polar filter :)

Så får jeg se om jeg føler at jeg trenger noe mer :)

 

 

Det er som du sier. Jeg er kameramann og de som kjører har en tendens til å holde seg et stykke unna kamera. Så hadde vært greit med en skikkelig zoom. Men vist den jeg linket til filmer slik som den snøscooter filmen jeg linket til tidligere så er det vel og bra nok for meg :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...