Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

EU kontroll, feil hos BT?


hansol123

Anbefalte innlegg

Hei

 

kjøpte meg et lite oppussings prosjekt her om dagen en 99 525tds med defekt girkasse.

 

fikk den billig og alt var vel, hun jeg kjøpte bilen av mener at bilen skulle vært EU godkjent i oktober i år.

 

sjekket opp registrerings nr på BT sine nettsider og får opp at bilen ble EU godkjent den 29.06.2012, altså bare litt over 1 år siden?

 

bilen ble importert til norge i og registrert første gang i norge 30.09.2003.

 

hvordan kan det ha seg da at bilen skal inn igjen etter bare 1 år? :S

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kan jo også være at forrige eier kjørte uten godkjent bil ett år eller lot bilen stå ett år uten at den var godkjent.

 

Min bil var for eksempel ikke EU-godkjent når jeg kjøpte den i 2012, den skulle egentlig vært inne å hatt kontroll i 2011, men dette ble det tydeligvis ikke noe av. Derfor måtte jeg godkjenne den når jeg kjøpte den (2012) Og godkjenne den i år igjen selv om den ble kontrollert og godkjent ifjor.

 

Hvis du skjønner hva jeg vil frem til? :D

 

EDIT: Ser untouch4ble var meg i forkjøpet.

Endret av Tasten
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Er riktig som de før meg her påpeker. Biler registrert i oddetall år, skall på EU kontroll i oddetall år. Biler registrert i partall år skal vises i partall år. Siden bilen din er en 1999 modell så skal den godkjennes i 2013. Siste tallet i registrerings nr ditt bestemmer i hvilken måned den skal vises. Du kan vise bilen din inntil 3 måneder før tiden. Viser du den før dette så må du vise den om igjen. Er ikke slik at EU kontroll varer 2 år i fra den datoen bilen ble vist sist. Loven sier at bilen skal godkjennes hvert andre år. :innocent:

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Alternativer er at dersom jeg f.eks hadde eukontroll i oktober, men lot være å ta den frem til desember, da burde neste eukontroll være desember 2015, og ikke oktober 2015

Da ville det jo være en reell gevinst i å vente så lenge som mulig, med litt flaks kunne du kanskje greid å kjøre et år lengre enn fristen. Gjør det to ganger på rad, og så har du spart utgiftene med en kontroll i løpet av seks år

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ville det jo være en reell gevinst i å vente så lenge som mulig, med litt flaks kunne du kanskje greid å kjøre et år lengre enn fristen. Gjør det to ganger på rad, og så har du spart utgiftene med en kontroll i løpet av seks år

 

Med andre ord hadde man da byttet ut en "teit" ordning med en enda "teitere" ordning.

 

Det hadde blitt ganske teit!!! :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hei

 

kjøpte meg et lite oppussings prosjekt her om dagen en 99 525tds med defekt girkasse.

 

fikk den billig og alt var vel, hun jeg kjøpte bilen av mener at bilen skulle vært EU godkjent i oktober i år.

 

sjekket opp registrerings nr på BT sine nettsider og får opp at bilen ble EU godkjent den 29.06.2012, altså bare litt over 1 år siden?

 

bilen ble importert til norge i og registrert første gang i norge 30.09.2003.

 

hvordan kan det ha seg da at bilen skal inn igjen etter bare 1 år? :S

 

Det skjer av og til at bileiere som mister førerkortet velger å avskilte bilen for en periode. Hvis kontrollfristen da går ut mens bilen er avskiltet må den godkjennes før man får tilbake skiltene. Vet ikke om noe slikt gjelder din bil, men det er et eksempel på hvordan en slik situasjon kan oppstå.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Da ville det jo være en reell gevinst i å vente så lenge som mulig, med litt flaks kunne du kanskje greid å kjøre et år lengre enn fristen. Gjør det to ganger på rad, og så har du spart utgiftene med en kontroll i løpet av seks år

Enig, det ville være å åpne opp for en utnyttelse av regelverket. I de tilfellene hvor bilen faktisk har vært av- og påskiltet, som nevnt i innlegg #13, burde imidlertid den ekstra kontrollen som da tas kunne gjelde i to år / 24 måneder fra kontrollmåneden. Biler hvor eieren derimot bare har tøyd regelverket lengst mulig, men beholdt skiltene (som i innlegg #8) bør ikke gis samme "slakk".

Lenke til kommentar

Enig, det ville være å åpne opp for en utnyttelse av regelverket. I de tilfellene hvor bilen faktisk har vært av- og påskiltet, som nevnt i innlegg #13, burde imidlertid den ekstra kontrollen som da tas kunne gjelde i to år / 24 måneder fra kontrollmåneden. Biler hvor eieren derimot bare har tøyd regelverket lengst mulig, men beholdt skiltene (som i innlegg #8) bør ikke gis samme "slakk".

Det er et godt poeng. Jeg vil gjette på at den enkle årsaken til at det ikke er slik er at datasystemene ikke er tilrettelagt for å håndtere det. Da er det enklere å bare ha én regel og håndheve den.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Samtidig er det mulig å få endret kontrollfrist for bilen sin etter søknad, så systemet takler fint bytte av kontrollfrist.

 

Jeg fikk byttet frist på en bil jeg hadde med 2 til slutt i reg.nr, slik at ny frist ble juni.

Det er da gjort permanent for denne bilen, slik at den alltid må vises innen utgangen av juni.

Endret av Snylter
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...