Gå til innhold

– Datalagringsdirektivet er ulovlig


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-245639

Jeg bryr meg fint lite om DLD er ulovlig eller ei, for uansett lover så er og blir DLD antidemokratisk og moralsk forkastelig. Og det er DET som skremmer her, hvordan de som angivelig skal ha best peiling av alle (politikerne) på hva som er demokratiske prinsipper gir en lang faen i den frihet vi har jobbet og kriget for å få i samfunnet vårt.

Lenke til kommentar

Jeg er en smule pessimistisk med hvorvidt dette fører frem. Stikkordet er "prestisje"

 

Skulle eu-domstolen evt. nå plutselig finne ut at direktivet er i strid med eu's egne regler og "har vært det hele tiden", er det mange byråkrater og politikere innen eu som taper ansikt. Så disse forbereder seg nok allerede på å torpedere det nye utspillet så mye de kan.

 

Dernest har vi landene som tidlig implementerte direktivet. Og få disse til å avvikle systemet sitter nok også langt inne. Lederne derfra kommer også de til å begynne lobby'ing imot å forandre på noe.

 

Det kunne evt. endt i en mellom-løsning (hvis eu's egne regler tillater det(?) dvs. at hvert enkelt eu/eøs land får velge selv.

 

Tyskland, Tsjekkia, Romania, har (såvidt jeg vet) ikke tatt i bruk datadirektivet i hele tatt ennå (høyesterett i disse landene satte foten ned) og det fins muligens hjemmesnekrede løsninger i atter andre eu-land.

 

Så spørs det hva norske politikere gjør.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår å sette opp Max Manus som obligatorisk kino på stortinget snøggast råd. Så kan de få se hva vi gjorde med arkivene våre når landet ble okkupert. Få dem så til å fortelle hvordan de skal sikre våre data, som ikke lenger ligger på papir, mot at andre statsmakter skal få tilgang. De som ikke tar poenget kan få jobb som taxi sjåfør.

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Og (i tillegg til å stride mot EU's love og lover i Østerrike) stridere DLD mot Norsk grunnlov. Da må vi vel spørre oss hvorfor i svarte vi driver å stemmer på politikere i dette landet som stemmer for lover som strider mot grunnloven ? Og validiteten av å ha Norske politiske partier som er imot grunnloven ?

Det er mye som ikke henger på greip her...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Fornuften seire!

 

Selvfølgelig må man kunne overvåke personer man har en berettiget mistanke mot, men man kan ikke systematisk overvåke alle bare for å ta noen få.

 

EU har med direktivet fulgt George Bush terrorargumentasjon hvor alt og alle skal overvåkes, hvor alt er en potensiell trussel. Og politikere har ukritisk gått i retning av politistaten uten hensyn til hva som skaper et demokrati og hensynet til personvern.

 

Det er bra at generaladvokaten lar jussen overgå politikken, hvor det hele tiden har vært klart at dette var et brudd på personvern.

 

Jeg vil helle dø av en terrorbome enn å bli overvåket på internett. Et samfunn der vi overvåkes og skal passes på er ikke et samfunn verdig å leve i. Det er et fengsel. En politistat. Et diktatur. 1984.

 

Like ulovlig som datalagringsdirektivet er de norske reglene om å la rettigheteshavere fritt kunne overvåke fildelere. Det er mye verre enn datalagringsdirektivets brudd på personvern. I Norge bør vi derfor saksøke stat og rettighetshavere som overvåker oss.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...