Gå til innhold

Hva er dine verdier?


Anbefalte innlegg

 

Vel, jeg studerte emnet teamutvikling og styring, ett par års tid - og ett par av de organisasjonspsykologene som jobbet med dette teamet skrev ett par bøker om dette konseptet, og sa noe helt annet, og du er vel ikke så halsstarrig at du påstår at de ikke fikk fantastiske resultater?

 

Og hvordan tror du dette gikk til, ett tilfeldig mirakel, kanskje ;)

Og dette er det samme som å elske sin neste som seg selv? Really? Så resultatene i sport kan fikses med å løpe rundt å elske andre som seg selv? Ingen annen trening, ikke noen annen motivasjon, kun elske andre som seg selv? Du har forstått hva det vil si...?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147

Og dette er det samme som å elske sin neste som seg selv? Really? Så resultatene i sport kan fikses med å løpe rundt å elske andre som seg selv? Ingen annen trening, ikke noen annen motivasjon, kun elske andre som seg selv? Du har forstått hva det vil si...?

 

Nei, det kommer av holdningen: gi (uten tanke for å få noe som helst igjen)

 

Hvem er det du kan gi, uten tanke på å få noe igjen? Tipper du sier "familie", og hvis du så endrer den til "alle levende vesener, inkludert meg selv", hva ender du opp med - du ender opp med; betingelsesløs kjærlighet, eller aksept, hvis det ordet er enklere å forstå.

 

Hvis ikke det er: gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg - hva er det da for noe?

 

Ved å realisere den holdningen i personer, økes energi og kreativiteten betraktelig, fordi du slutter å bekymre deg og kaste bort tid på spekulasjoner om de andres hensikter, og kan dermed fokusere enda mer på trening og perfeksjonering. Det er rett og slett sunn fornuft, og praktisk jobbing

Lenke til kommentar

 

Nei, det kommer av holdningen: gi (uten tanke for å få noe som helst igjen)

 

Hvem er det du kan gi, uten tanke på å få noe igjen? Tipper du sier "familie", og hvis du så endrer den til "alle levende vesener, inkludert meg selv", hva ender du opp med - du ender opp med; betingelsesløs kjærlighet, eller aksept, hvis det ordet er enklere å forstå.

 

Hvis ikke det er: gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg - hva er det da for noe?

 

Ved å realisere den holdningen i personer, økes energi og kreativiteten betraktelig, fordi du slutter å bekymre deg og kaste bort tid på spekulasjoner om de andres hensikter, og kan dermed fokusere enda mer på trening og perfeksjonering. Det er rett og slett sunn fornuft, og praktisk jobbing

 

Personlig orker jeg ikke å løpe rundt og bekymre meg om hva folk tenker og tror, vil de hjelpe så gjør de det og vil de ikke, vel....

 

 

Men siden du er så opptatt av ego... Dette du har sier, å kun gi av seg selv, blir ikke det litt vel egoistisk da?

Aka gjør mot andre som du vil at andre skal gjøre mot deg....

 

Og man må jo ta også, eller få noe, for å lære noe, ikke sant?

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

 

 

Og man må jo ta også, eller få noe, for å lære noe, ikke sant?

 

Hvis du først bestemmer deg og vet at du ikke er noen som helst - er det da egoistisk?

 

Du trenger ikke bekymre deg for å få noe eller ta noe - det handler om at du slipper alt som du tror du vet, og benytter deg av det du har allerede og som har vært der hele tiden, men som du ikke klarer å se nå, fordi du er så opptatt med å være "doer", eller "ego" om du vil. Du skal altså ikke lære noe nytt, fordi du allerede har det

 

Høres ikke det litt fint ut - du trenger ikke være eller lære noe som helst, bare være helt våken og tom, så skjer det av seg selv

 

Vi har en doer og en knower, og det er rett og slett bare å gi plass for denne "knower", og holde kjeften sin - ikke styre, kontrollere eller tvinge, bare være stille ..

Lenke til kommentar

 

Hvis du først bestemmer deg og vet at du ikke er noen som helst - er det da egoistisk?

 

Du trenger ikke bekymre deg for å få noe eller ta noe - det handler om at du slipper alt som du tror du vet, og benytter deg av det du har allerede og som har vært der hele tiden, men som du ikke klarer å se nå, fordi du er så opptatt med å være "doer", eller "ego" om du vil. Du skal altså ikke lære noe nytt, fordi du allerede har det

 

Høres ikke det litt fint ut - du trenger ikke være eller lære noe som helst, bare være helt våken og tom, så skjer det av seg selv

 

Vi har en doer og en knower, og det er rett og slett bare å gi plass for denne "knower", og holde kjeften sin - ikke styre, kontrollere eller tvinge, bare være stille ..

 

For meg blir dette litt for mye å stole på mage følelsen, jeg skjønner hva du mener da :)

 

Har også en jobb der jeg er nødt til å vite og som det ikke holder å være våken og tom, da ting ikke kommer av seg selv i mitt yrke :) Så jeg må vite. Men passer det for deg, be my guest! :)

 

:glare::thumbdown:

:thumbs: Dont worry, be happy :)

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

 

For meg blir dette litt for mye å stole på mage følelsen, jeg skjønner hva du mener da :)

 

Har også en jobb der jeg er nødt til å vite og som det ikke holder å være våken og tom, da ting ikke kommer av seg selv i mitt yrke :) Så jeg må vite. Men passer det for deg, be my guest! :)

 

:thumbs: Dont worry, be happy :)

 

Glem magen, den tilhører doer og knower, som igjen er "selvet". Man skal være våken, det vil si "aware", og tom, betyr ikke annet enn at "doer og knower" ikke har rom for forstyrrende aktivitet, som igjen får deg til å forholde deg til den samme illusjonen. Når der ikke er noe som "beveger seg" så blir alt stille, og du får all tid du trenger til å se hva som faktisk og egentlig skjer.

 

Det kan sammenlignes med å se på et objekt i vanlig fart ..(øyet får ikke med seg hva det ser, så dermed fyller hjernen ut det bildet du er kondisjonert til å ville se). Du får det du ønsker deg. Ser du på verden som en pøl, ja da blir den seende sånn ut, og ser du verden som en blomstereng, sak samme. Men begge er altså ikke til å stole på. Derfor forsøker man å fjerne alle disse "fantasiene" og se på verden i en tilstand av "judgement free awareness", og sanker små glimt av "innsikt", som igjen leder til at du automatisk slipper det verdslige.

 

Du går ikke rundt å "halvsover" . det er det motsatte som skjer, og du kan trygt bruke både hammer og sag, kanskje enda bedre enn du trodde du noen gang var i stand til ..

 

:)

Lenke til kommentar

Er det ingen som har hørt om Den gyldne regel; Det du vil at andre skal gjøre mot deg, skal du gjøre mot dem...

Eller har dere hørt om den, og forkastet den?

 

Jeg har hørt om den og prøver så godt jeg kan. Ikke alltid like lett, men jeg prøver.

 

Det betyr dog ikke at jeg smiler til absolutt alle jeg møter, for jeg trenger ikke at absolutt alle skal smile til meg heller. Jeg vil dem ikke noe vondt, men om alle skulle smilt til meg hele tiden ville jeg blitt gæren. For det meste lar jeg alle andre være i fred - og jeg vil for det meste bare være i fred selv.

Lenke til kommentar

Jeg tror hovedgrunnen til at så mange er ulykkelige/angstfyllte/deprimerte eller kanskje bare generelt litt utilfredse, er at de bedømmer eget og andres menneskeverd utfra hva de gjør, kan og klarer. Når man har suksess, føler man seg litt bedre enn naboen, når man har masse muskler, føler man seg litt bedre enn kameraten, når man har tatt en lang utdanning, føler man seg litt bedre enn folk uten udtanning.

 

Min verdi, er å vite at både jeg selv og andre har verdi kun i kraft av å være seg selv. Og at størst, best, først kun er egobaserte mål som på ingen måte reflekterer noens grunnlegggende verdi som menneske.

 

Med en slik verdi i bunn, blir man avslappet, trygg og glad. Og det er helt uviktig om fotballfrue har flat mage to dager etter fødselen, selv om jeg ikke har det årevis etter fødelsen og om naboen tjener mer enn meg. Og da handler livet plutselig om noe helt annet enn å måle seg opp mot andre, og føle seg bra og dårlig om hverandre avhengig av hva man til enhver tid er i stand til å oppnå sammenlignet med andre. Da handler livet om glede og utvikling og gode relasjoner til andre og nærhet og samarbeid - og så blir alt så mye mer meningsfylt. For meg, ihvertfall.

Endret av Pebbles88
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...