Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Sjalusi gir meg angst


Anbefalte innlegg

Jeg klare ikke tenke på annet… Jeg er virkelig forelsket i denne jenta jeg er i lag med, men hun henger mye med en annen, humoristisk, populær gutt i klassen. Jeg er redd for at hun skal forlate meg for ham, eller at han skal prøve seg på henne og hun ikke klarer å la være. Jeg har spurt henne om hun har følelser for ham, men hun påstår det er ingenting. De snakker på facebook også, noe som gjør at hvergang jeg ser henne og han logge på samtidig, for jeg hjertebank, omtrent kvalme. Det er sykt at noe så lite kan påvirke meg så mye…

Jeg har ikke lyst å be henne "slutte" å henge med han. Jeg har ikke lyst som en kjæreste å begrense hvem hun kan være sammen med, det blir veldig feil mener jeg. Men er det noen måter jeg kan roe meg selv ned? Er det noe som hjelper mot sjalusi? Det er egentlig ingenting som tyder på at hun liker han, men jeg klarer virkelig ikke ta tankene mine av det…

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis du viser at du er sjalu så kommer du bare til å skyve henne fra deg og mot denne populære gutten.

 

Det beste du kan gjøre er å tenke på at det er deg hun er sammen med og har sex med og ikke han. Vil du virkelig risikere forholdet ditt for å "holde dama i bånd" slik at du kan forsette å være sikker og trygg på at du er mann nok?

Lenke til kommentar

Hvis du viser at du er sjalu så kommer du bare til å skyve henne fra deg og mot denne populære gutten.

 

Det beste du kan gjøre er å tenke på at det er deg hun er sammen med og har sex med og ikke han. Vil du virkelig risikere forholdet ditt for å "holde dama i bånd" slik at du kan forsette å være sikker og trygg på at du er mann nok?

Kan ikke si den første setninga gjord meg noe roligere…

Så klart tenker jeg på det, og jeg har aldri i mitt liv tenkt å "holde dama i bånd". Alt jeg trenger er hjelp med angsten min, siden jeg VET den er gal å ha, men jeg klare faen ikke få det ut av hode...

Lenke til kommentar

Å ha en sjalu partner kan i starten være en blanding av hyggelig og ubehagelig, kanskje litt tullete. Å ha en sjalu partner som er sjula veldig mye eller hele tiden kan du jo tenke deg til blir veldig irriterende. Sjalu partnere spør graver vanligvis og spør hele tiden for å prøve å holde kontroll på deg, som hva du har gjort, hvor du har vært og hvor du skal dra, og når det er avvik eller ting som gjør sjalu partner usikker så blir det ofte krangel.

 

Ikke vær sjalu. Det kan være begynnelsen på slutten av forholdet ditt. Som sagt så vil du bare skyve henne fra deg, og nærmere denne laidback populære gutten som ikke maser og er sjalu. Og når de allerede har en så god tone så er det eneste som skal til å bryte isen. Men det kommer jo helt an på åssen jente det er, om det er en jente som har respekt for seg selv og deg, om det er en jente som er kynisk, en jente som liker litt spenning. For alt vi vet kan hun jo være en skikkelig godjente med gode verdier som aldri vil være utro mot deg, men det er en vurdering du må ta ut ifra fortiden hennes og hvordan hun oppfører seg generelt, spesielt på fylla.

Lenke til kommentar

I_know_that_feel_bro.jpg

 

Ikke at det bildet hjelper så mye, men har vært i lignende situasjon selv, og det er jævlig belastende å gå rundt og tenke på til alle døgnets tider. Vet selv også at det ikke er så enkelt å bare "slutte å være sjalu", som flere foreslår her. Dette er psykisk og bortimot umulig å legge bort, så lenge man ikke gjør noe drastisk. Du er, på en eller annen måte, nødt til å skape en form for trygghet for din egen del. Gjør du ikke det, ender dette forholdet i grøfta, det kan jeg se herfra.

 

Egentlig handler det om å tørre å stole på seg selv og ha selvtillit nok til å se at man er en person det er verdt for andre å være glad i. Dette er dessverre enklere sagt enn gjort. Men det er tross alt deg hun er sammen med?

 

Men det handler også minst like mye om å kunne stole på andre, noe du helt tydelig ikke gjør her i henhold til kjæresten din. Personlig ville jeg vært helt ærlig og sagt at all kontakten de har med hverandre gjør at du føler deg veldig usikker. Du føler du blir lett sjalu når de er sammen, snakker sammen osv. Du liker ikke dette selv, men du er glad i henne og vil ikke miste henne. Bryr kjæresten din seg overhodet ikke når hun (forhåpentligvis) ser at du ikke har det helt lett, så er det så enkelt som at du har sterkere følelser for henne enn hun har for deg. Og da er hun ikke verdt å bruke tid og krefter på. Mener nå jeg. Da er det en usunn ubalanse til stede som bare vil slite på forholdet.

Endret av WPX
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å komme med noen konklusjon utifra teksten her, men jeg er ihvertfall enig med mye av det WPX skriver. Får litt følelsen av at du er litt mer forelsket i henne enn motsatt, da du tar det såpass tungt, mens det utifra hva du skriver virker som hun ikke tar så mye hensyn til det og fortsatt har like mye kontakt med denne gutten.

 

Jeg er også absolutt for det at man skal kunne ha venner osv når man er i et forhold, men det må vel være en grunn til at sjalusien startet i utgangspunktet? Er hun litt flørtete og litt kontaktsøkene mot han? Hvis svaret er ja ville jeg revurdert om forholdet er noe å satse på da dette vil ligge å gnage lenge fremover, og selv om man prøver klarer man ikke holde sjalusien inne hvis det renner over.

 

Men hvis du oppriktig tror at det ikke er noe mellom dem og at de kun er venner, og det er angsten du vil bli kvitt har ikke jeg noen bedre tips en at dere finner på ting sammen alle 3 slik at du blir kjent med gutten, da vil det kanskje føles lettere.

Lenke til kommentar

1) Vær ærlig om det, uten å anklage og være for masete slik at du skyver henne bort. Hun har ikke gjort noe galt.

 

2) Gjenopprett ett sunnere forhold og privatliv balanse, f.eks. ved å begynne å trene fotball eller hva det er du liker å gjøre. Finn en aktivitet utenfor forholdet. Da får du tid til å tenke på andre ting, og kanskje din sosiale sirkel øker.

 

3) Finn en aktivitet du kan gjøre med kjæresten din. Har dere noe dere begge liker å gjøre? Eller er det noe hun alltid har hatt lyst at dere skal gjøre sammen? Gjør det!

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Kan ikke si den første setninga gjord meg noe roligere…

Så klart tenker jeg på det, og jeg har aldri i mitt liv tenkt å "holde dama i bånd". Alt jeg trenger er hjelp med angsten min, siden jeg VET den er gal å ha, men jeg klare faen ikke få det ut av hode...

 

I og med at du sier at hun går i klassen din.. Så tenker jeg mer som at dette er en helt vanlig typisk angst for gutter på ungdomsskolen og videregående... Hvertfal for de ALLER fleste gutter... Vi har alle vert der.

 

Etter hvert som du blir eldre skjønner du det, og du klarer å ta ting mer med ro.. Chill man! Det verste som kan skje er at hun blir ilag med han humoristiske fyren i klassen, og om hun forlater deg for en annen, så var det jo ikke ment at det skulle bli dere to uansett, så da er det vel ikke så farlig?

 

Er ingen som dør liksom....

Lenke til kommentar

Kanskje bygge opp din indre styrke og ikke bruke energi på noe du ikke har kontroll over. Og ikke ta det så alvorlig :)

 

"the fear of loss is a path to the dark side" - Yoda

Endret av Gjest
Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Om hun er utro- så er jo det egentlig helt greit. Og da mister du ingenting verdt å ta vare på. På en måte "vinner" du noe langt viktigere, nemlig deg selv og din frihet.

 

Så, slapp helt av, fordi dette kan ingen kontrollere uansett.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Å ha en sjalu partner kan i starten være en blanding av hyggelig og ubehagelig, kanskje litt tullete. Å ha en sjalu partner som er sjula veldig mye eller hele tiden kan du jo tenke deg til blir veldig irriterende. Sjalu partnere spør graver vanligvis og spør hele tiden for å prøve å holde kontroll på deg, som hva du har gjort, hvor du har vært og hvor du skal dra, og når det er avvik eller ting som gjør sjalu partner usikker så blir det ofte krangel.

 

Ikke vær sjalu. Det kan være begynnelsen på slutten av forholdet ditt. Som sagt så vil du bare skyve henne fra deg, og nærmere denne laidback populære gutten som ikke maser og er sjalu. Og når de allerede har en så god tone så er det eneste som skal til å bryte isen. Men det kommer jo helt an på åssen jente det er, om det er en jente som har respekt for seg selv og deg, om det er en jente som er kynisk, en jente som liker litt spenning. For alt vi vet kan hun jo være en skikkelig godjente med gode verdier som aldri vil være utro mot deg, men det er en vurdering du må ta ut ifra fortiden hennes og hvordan hun oppfører seg generelt, spesielt på fylla.

Veeeeeent nå litt her du..

 

Jeg spør kjæresten min omtrent hele tiden, for eksempel hvis hun sender melding til meg mens hun er på fest (alltid når hun sender først..) om hvem hun henger med, hvor mange de er, hvor de planlegger å dra osv. Jeg gjør det naturligvis ikke for å grave eller snike. Hun er som regel bare glad for å svare på spørsmålene.

Sier du nå at jeg burde slutte? Har fått intrykk av at hun ikke har noe i mot det og rett og slett setter pris på det.

Nå tenker jeg ikke så mye over hva jeg skriver eller sier i denne verden, men siden du satte lys på det fikk det mine små grå til å rikke på seg.

 

Anonymous poster hash: cbeee...4f8

Lenke til kommentar

Veeeeeent nå litt her du..

 

Jeg spør kjæresten min omtrent hele tiden, for eksempel hvis hun sender melding til meg mens hun er på fest (alltid når hun sender først..) om hvem hun henger med, hvor mange de er, hvor de planlegger å dra osv. Jeg gjør det naturligvis ikke for å grave eller snike. Hun er som regel bare glad for å svare på spørsmålene.

Sier du nå at jeg burde slutte? Har fått intrykk av at hun ikke har noe i mot det og rett og slett setter pris på det.

Nå tenker jeg ikke så mye over hva jeg skriver eller sier i denne verden, men siden du satte lys på det fikk det mine små grå til å rikke på seg.

 

Anonymous poster hash: cbeee...4f8

Nå vet jeg ikke hvordan forholdet deres er og hvordan "tonen" er i meldingene osv. og hvilke faktorer som spiller inn. Hvis det er en hyggelig tone om hun ikke føler at du maser så er det for all del å pøse på med spørsmål for å roe sjela si, så lenge hun ikke oppfatter deg som masete og rett og slett blir lei maset.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...