Gå til innhold

Noen som har erfaringer fra å jobbe med Sharepoint?


Anbefalte innlegg

Heisann,

 

Lurte på om det er noen her inne som har erfaringer fra å jobbe med MS Sharepoint. Gjerne de nyere versjonene. Ha vært på intervju med en jobb angående dette og skal få svar om ikke så lenge om jeg er interessant for jobben eller ikke. Så lurte egentlig på om noen her inne jobber eller har jobbet med dette og ville anbefalt eller frarådet meg å begynne å jobbe innen dette.

 

Er nyutdannet med 1 års erfaring innen support/helpdesk og er i den situasjonen hvor jeg skal velge hvor jeg vil gå videre.

 

Lurte egentlig bare på om dette er en interessant jobb og om andre trives med lignende jobber. I praksis så vil arbeidsoppgavene være å implementere/innstallere sharepoint hos bedriftkunder, drive support på disse installasjonene samt videreutvikle eller endre på forskjellige funksjoner i systemet som vi leverer.

 

Setter pris på om andre har noe de vil dele angående dette :)

Kenneth

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har en ca 3 års erfaring.

Er relativt greit programm for sluttbrukeren, men kan ikke si jeg trives veldig godt som admin.

SP har en god del bugs og dårlige løsninger. Har inntrykk av at SP-erfaring er mye verdt fordi ikke så mange vil jobbe med det, forstålig nok.

Men ja, interessant, utfordrende(til de gradre noen ganger).

Installere er en ok sak, men videreutvikle forskjellige funksjoner er noe herk.

Var en egen programmerer til SP i forrige jobben min, de ble borte etter maks 3mnd, før det kom en ny. Usikker på grunnen da.

 

 

Vil ikke fraråde det, mange trives med det, men jeg er ikke spesiellt glad i det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, takk for kjapt, og ærlig, svar :)

De virket interessert i at jeg skulle gå litt mer over på utvikler biten etter noen år i jobben, men det kan vi nå se på etterhvert. Det virker som det er stor etterspørsel etter Sharepoint konsulenter ja.

 

De har sin egen "ferdigløsning" de som jeg har vært i intervju hos, så det virker en god del mer spennende enn jobben jeg har i dag.

Lenke til kommentar

Jeg har kun erfaring som sluttbruker av denne platformen på forskjellige intranett og synes at SharePoint er søppel. Det er så ufattelig tregt. Det er så fjernt fra det man forventer av en webplatform.

 

For å få den andre siden av saken:

 

Av de erfarne SharePoint utviklere jeg har snakket med så er inntrykket at man får mye inkludert men hvis man vil utvikle noe skreddersøm utenfor "boksen" så må man padle i motstrøm. I tillegg er mange av de negative erfaringene (som de jeg har hatt) knyttet til feilkonfigurasjon av SharePoint rundt om kring (lokale installasjoner), så brukeropplevelsen blir drastisk redusert. F.eks manglende konfigurasjon av cache og denslags.

 

For litt mer innsikt, les denne digi artikkelen, bygget på en uavhengig Gartner analyse: http://www.digi.no/924616/paa-tide-aa-drepe-sharepoint

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

Javel?

 

Utdyper: Få store bedrifter i Norge som trenger/bruker et system som Sharepoint, komplisert system, et sant helvett å sette opp og drifte, finnes andre løsninger som er smartere (DirectAccess - sømløs VPN).

 

edit: dette er min mening, andre kan selvfølgelig synes programmet er genialt.

Endret av Orpheo
Lenke til kommentar

 

Utdyper: Få store bedrifter i Norge som trenger/bruker et system som Sharepoint, komplisert system, et sant helvett å sette opp og drifte, finnes andre løsninger som er smartere (DirectAccess - sømløs VPN).

 

edit: dette er min mening, andre kan selvfølgelig synes programmet er genialt.

DirectAccess / VPN er noe helt annet enn SharePoint. SharePoint er en publiseringsplattform / webapplikasjonsplattform. Brukes ofte til intranett, med mange muligheter for samarbeid, dokumentlagring, dokumenthåndtering etc.

Lenke til kommentar

Har flere kunder på sharepoint online 2013, og de er stort sett fornøyde med funksjonalitet og hvor responsiv sidene virker. Jobber med å sette opp bl.a. sharepoint intranett og dokumenthåndtering, og jeg er veldig fornøyd med dette, men det tar en del tid å sette seg inn i hvordan en sharepoint-løsning skal struktureres for å få alt til å korrespondere bra.

Alt i alt er SPO 2013 noe jeg kommer til å jobbe mer med fremover :) Har t.o.m. startet ENK hvor jeg skal prøve å jobbe med dette ved siden av skolen når jeg skal studere videre.


Hvordan gikk det med jobben btw? Er du i gang? :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei, hvordan gikk det, tok du jobben?

 

Jeg jobber som SharePoint utvikler / løsningsarkitekt på SP2010 og 2013.

 

Først og fremst, ja - det er en tung og omfattende plattform med enormt mange muligheter som det tar tid å lære, men det er også et helt genialt verktøy som gjør at folk jobber raskere, mer effektivt og får tid til å fokusere på jobben de er satt til å gjøre.

 

Jeg valgte å investere min tid i plattformen av noen få enkle grunner;

1. Det er en av de største mest populære samhandling- og innholdsplattformene som eksisterer p.t.

2. Det er en ekstremt fleksibel plattform med uendelig mange muligheter.

3. Lønna er typisk noe høyere enn vanlige .NET-utviklere.

 

SharePoint sliter litt med dårlig rykte. 2007-versjonen var relativt crappy å utvikle på og hadde få features. 2010-versjonen var bedre men oppgaver som burde vært enkle kunne være tidkrevende (f.eks styling og design av sider).

I 2013 har de rettet opp ganske mye av det som skapte problemer tidligere, f.eks kan styling nå gjøres av personer som overhodet ikke har det fnugg av SharePoint-kompetanse! Det er tøft!

 

Det meste av kritikken på de foregående versjonene var i de fleste tilfeller grunnet skreddersydde applikasjoner som ikke var korrekt utviklet. Det kan fort føre til at løsningen går tregere. I 2013 har de en ny approach der alt skjer på klientsiden. Det gjør det enklere, raskere og tryggere å utvikle.

 

Dersom du er nysgjerrig kan du joine gruppa "Norwegian SharePoint Community" på LinkedIn og bli med på neste communitysamling.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...