Gå til innhold

Sniktitt: Heroes of the Storm


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg er ingen MOBA-spiller, men det vil nok endre seg med utgivelsen av Heroes of the Storm. Blizzards mantra, «lett å lære, vanskelig å mestre» gjelder i aller høyeste grad for dette spillet.

 

Hvorfor det egentlig? MOBA-spill er jo i utgangspunktet lattelig enkle å lære, så neste linja gir jo absolutt ingen mening. Hvor lette skal spill egentlig være å lære i dag? Overskriften "Heroes of the Storm kan bli nybegynnerens inngangsbillett til MOBA-sjangeren." er helt merkelig.

 

Synes det er rart og villedende å mystifisere en hel sjanger for folk som ikke har spilt et MOBA-spill og på en måte avskrive de som for vanskelige for vanlige folk, med mindre artikkelen er myntet på små barn.

Lenke til kommentar

Hvorfor det egentlig? MOBA-spill er jo i utgangspunktet lattelig enkle å lære, så neste linja gir jo absolutt ingen mening. Hvor lette skal spill egentlig være å lære i dag? Overskriften "Heroes of the Storm kan bli nybegynnerens inngangsbillett til MOBA-sjangeren." er helt merkelig. Synes det er rart og villedende å mystifisere en hel sjanger for folk som ikke har spilt et MOBA-spill og på en måte avskrive de som for vanskelige for vanlige folk, med mindre artikkelen er myntet på små barn.

 

Nei, MOBA- eller ARTS-spill blir sett på som spill med en bratt lærekurve. League of Legends blir sett på som det enklere spillet, men det har fortsatt en bratt kurve. Kanskje du bare har et talent for spill og tar spill ganske lett?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

 

 

Hvorfor det egentlig? MOBA-spill er jo i utgangspunktet lattelig enkle å lære, så neste linja gir jo absolutt ingen mening. Hvor lette skal spill egentlig være å lære i dag? Overskriften "Heroes of the Storm kan bli nybegynnerens inngangsbillett til MOBA-sjangeren." er helt merkelig. Synes det er rart og villedende å mystifisere en hel sjanger for folk som ikke har spilt et MOBA-spill og på en måte avskrive de som for vanskelige for vanlige folk, med mindre artikkelen er myntet på små barn.

Nei, MOBA- eller ARTS-spill blir sett på som spill med en bratt lærekurve. League of Legends blir sett på som det enklere spillet, men det har fortsatt en bratt kurve. Kanskje du bare har et talent for spill og tar spill ganske lett?

Etter å ha spilt Starcraft i en del år, så vil jeg si at LoL var veldig enkelt å lære. Jeg gjorde det helt OK i LoL etter bare noen få dager med spilletid. Dota 2 er noe vanskeligere, men MOBA spill er og forblir enkle. De er kanskje vanskelige for folk som bare har spilt FPS tidligere.

Lenke til kommentar

 

Jeg er ingen MOBA-spiller, men det vil nok endre seg med utgivelsen av Heroes of the Storm. Blizzards mantra, «lett å lære, vanskelig å mestre» gjelder i aller høyeste grad for dette spillet.

Hvorfor det egentlig? MOBA-spill er jo i utgangspunktet lattelig enkle å lære, så neste linja gir jo absolutt ingen mening. Hvor lette skal spill egentlig være å lære i dag? Overskriften "Heroes of the Storm kan bli nybegynnerens inngangsbillett til MOBA-sjangeren." er helt merkelig.

 

Synes det er rart og villedende å mystifisere en hel sjanger for folk som ikke har spilt et MOBA-spill og på en måte avskrive de som for vanskelige for vanlige folk, med mindre artikkelen er myntet på små barn.

For eksempel League of Legends er langt fra et enkelt spill for en nybegynner. Det hadde du også forstått om du hadde prøvd det uten noen forkunnskaper.

Lenke til kommentar

"Som en fyr glad i rock var naturligvis Elite Tauren Chieftain mitt førstevalg da jeg skulle velge meg en helt til min første runde. Rockeversjonen av Elite Tauren Chieftain har ingen direkte referanser til Blizzard-spill, så når han dreper en fiende sier han for eksempel «death metal!» eller «kill ?em all!», som bør være velkjente referanser for de som er glad i tung og riffbasert musikk."

 

http://www.wowwiki.com/Level_90_Elite_Tauren_Chieftain

Lenke til kommentar

 

 

 

Hvorfor det egentlig? MOBA-spill er jo i utgangspunktet lattelig enkle å lære, så neste linja gir jo absolutt ingen mening. Hvor lette skal spill egentlig være å lære i dag? Overskriften "Heroes of the Storm kan bli nybegynnerens inngangsbillett til MOBA-sjangeren." er helt merkelig. Synes det er rart og villedende å mystifisere en hel sjanger for folk som ikke har spilt et MOBA-spill og på en måte avskrive de som for vanskelige for vanlige folk, med mindre artikkelen er myntet på små barn.

Nei, MOBA- eller ARTS-spill blir sett på som spill med en bratt lærekurve. League of Legends blir sett på som det enklere spillet, men det har fortsatt en bratt kurve. Kanskje du bare har et talent for spill og tar spill ganske lett?

Etter å ha spilt Starcraft i en del år, så vil jeg si at LoL var veldig enkelt å lære. Jeg gjorde det helt OK i LoL etter bare noen få dager med spilletid. Dota 2 er noe vanskeligere, men MOBA spill er og forblir enkle. De er kanskje vanskelige for folk som bare har spilt FPS tidligere.

Det er forskjell på at du vinner noen normal games, fra å spille i en proff liga, eller være minst Diamond league, for om du ikke er i det minste Diamond så er det ingen som ser på deg som god, men ja basics er lette å lære, det er bare å bli god som krever..

Lenke til kommentar

Slik jeg har sett det, så burde ikke dette spillet falle innenfor sjangeren "Moba", det er heller et mer hero brawler en et moba spill.

som Totalbiscuit sier "a reinterpretation of the WoW battlegrounds"

 

Vet ikke hva du tror moba er, men dette spillet er helt klart det.

Lenke til kommentar

"Hero Brawler" er Blizzard sitt forsøk på å rebrande sjangeren, noe som forsåvidt ikke er en dum idé. "Moba" er like klønete som sammenstillingen av ordene det står for, og deres evne til å forklare sjangeren.

Har forsåvidt veldig lyst til å prøve dette selv. Ser lettbeint nok ut til at jeg kunne blitt underholdt og oppdaget hva alt styret handler om.

Endret av Zealuu
Lenke til kommentar

Moba spill er "enklere" i den forstant at du styrer en unit og har 4 spells MEN og det er et stort MEN her siden jeg spiller både SC2 og Dota 2. Utfordringen ligger i at du må lære deg alle de utallige heltene i spillet, hva dem kan gjøre og hvordan du skal unngå de. Og så samarbeide som et lag best mulig. Du må passe på hver ting som foregår på kartet.

 

Så selve grunnleggende i Moba spillene er lettere men det skal mye til for å mestre de.

Lenke til kommentar

Etter å ha spilt Starcraft i en del år, så vil jeg si at LoL var veldig enkelt å lære. Jeg gjorde det helt OK i LoL etter bare noen få dager med spilletid. Dota 2 er noe vanskeligere, men MOBA spill er og forblir enkle. De er kanskje vanskelige for folk som bare har spilt FPS tidligere.

 

At LoL er enkelt i forhold til SC, betyr ikke at LoL er enkelt. Du som har en lang bakgrunn i RTS-spill vil ha det lettere i lignende spill. LoL, og ikke minst Dota2, er veldig vanskelige for de fleste spillere som ikke har vært borti sjangeren. Og da mener jeg ikke at de har det vanskelig for å bli god i spillet, men vanskelig for å erverve grunnleggende ferdigheter. Jeg har observert at nyere spillere syns det er vanskelig å:

 

- Følge med på hvor champen/heroen befinner seg på skjermen, spesielt under teamfights

- Lasthitting, harass, trades, hvordan man spiller i lane

- Reagere raskt nok. Få øye på hva som skjer og dermed trykke på de rette knappene

- Bedømme når man er trygg eller ikke. Jeg ser personer som har spilt noen måneder flashe vekk med halvt liv så snart de får øye på fienden.

- Kart oversikt.

 

Det er mye man skal holde rede over i LoL/Dota2, og for mange blir dette vanskelig. Om LoL/Dota2 er lett for deg, så er jo det bare flott. Men du er ikke representativ for den gjennomsnittlige spilleren.

Lenke til kommentar

Jeg tror at en non-gamer vil ha mye vanskeligere for å sette seg ned å spille ett MOBA og forstå hva som skjer og få utbytte av det, enn de aller fleste andre typer spill. Det er multiplayer, det går relativt kjapt, og straffer deg ganske hardt for feil.

 

SC2 multiplayer er jo ganske urettferdig å sammenligne med, ettersom det også ligger temmelig høyt på lista over vanskelighetsgrad, og mange av de samme tekniske ferdighetene du får av SC2 kan være verdifulle i MOBAs. De har jo begge samme stamfar...

Lenke til kommentar

 

 

Jeg er ingen MOBA-spiller, men det vil nok endre seg med utgivelsen av Heroes of the Storm. Blizzards mantra, «lett å lære, vanskelig å mestre» gjelder i aller høyeste grad for dette spillet.

Hvorfor det egentlig? MOBA-spill er jo i utgangspunktet lattelig enkle å lære, så neste linja gir jo absolutt ingen mening. Hvor lette skal spill egentlig være å lære i dag? Overskriften "Heroes of the Storm kan bli nybegynnerens inngangsbillett til MOBA-sjangeren." er helt merkelig.

 

Synes det er rart og villedende å mystifisere en hel sjanger for folk som ikke har spilt et MOBA-spill og på en måte avskrive de som for vanskelige for vanlige folk, med mindre artikkelen er myntet på små barn.

For eksempel League of Legends er langt fra et enkelt spill for en nybegynner. Det hadde du også forstått om du hadde prøvd det uten noen forkunnskaper.

du kan jo ikke kalle det vanskelig for en nybegynner. du spiller jo for det meste mot folk som er på ditt nivå og konseptet i et moba spill er jo veldig enkelt. er ikke noe avansert med å forstå at du skal ødelegge motstanderens base og ta objectives. Synes egentlig begrepet lett å lære men vanskelig å mestre passer veldig bra for Moba sjangeren generelt. :) LoL trenger heller ikke være så vanskelig for en nybegynner. alt er avhengig av hvor fort du lærer ..

Lenke til kommentar

Det som er mest lovende med Heroes of the Storm (forslag til forkortelse som ikke krasjer med Heart of the Swarm?) er jo ikke at det er "nybegynnervennlig", men at det tar med seg de gode elementene fra tidligere Moba-spill samtidig som det bryter en del av de litt meningsløse konvensjonene som f.eks. Dota 2 hadde sjansen til å utfordre, men ikke gjorde (lite dynamiske objectives, utstyr som definerer builds).

 

For min del hjelper det også litt at dette er "originalen" når det gjelder helter og visuelt uttrykk. Særlig i Dota 2 er det nesten komisk enkelt å se hvilke helter som er billige reskins av Blizzard-karakterer.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...