Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Entreprenørskap og bedriftsutvikling 2 eksamen


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Flere her som har eksamen imorgen? Og har noen tips?

 

Tema: Bakeri

 

Bedriften “Baker Kallerås“ ligger i en liten by og ble etablert i 1955. Bakeriet er i dag en økonomisk solid og veldrevet bedrift, som drives på tradisjonelt vis. Kundene er fortrinnsvis innbyggere i byen, turister og hytteeiere i kommunen. Baker Kallerås er en familiedrevet bedrift som ble etablert av faren til den nåværende eieren, Jan Kallerås.
Siden 1978 har Jan vært eneeier av bakeriet, og han har sammen med sin kone Petra drevet bedriften. De har nå bestemt seg for å pensjonere seg, og har diskutert den videre driften av bakeriet med de to barna sine, Helga og Kristoffer. De har sammen kommet fram til at det er tre muligheter å velge mellom:

 

- De kan selge bakeriet.
- De kan avvikle bakeriet.
- Datteren Helga kan overta bakeriet. (Kristoffer er ikke interessert i å overta.)

 

Helga er utdannet konditor og har i flere år jobbet i en trendy restaurant i Oslo som er kjent for sine fantastiske dessert- og kakemenyer. Helga vurderer om hun skal flytte tilbake til hjemstedet for å overta driften av Baker Kallerås.
I den forbindelse skal du sette deg inn i bransjen og forberede deg på aktuelle problemstillinger innenfor hovedtemaene

 

• bedriftsutvikling
• innovasjon

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Skal ha den imorgen jeg også. Veldig usikker på hva slags info jeg skal søke opp på nettet. Hva tenker dere? Til nå har jeg egentlig bare lest i boken om bedriftsutvikling og innovasjon.

Etter å ha lest gjennom kompetansemålene, så vil jeg tro at vi vil få om videreutvikling, så jeg har lest litt om det. Men er litt blank jeg også..

Lenke til kommentar

Nå skal jeg dele min "hellige" link med dere. https://www.dropbox.com/sh/cyn6uh5wdvq5ibc/FIKKcz-2gk

 

Dette var den mappen jeg hadde med meg på eksamen i dette faget i fjor, og som hjalp meg godt. Jeg fikk karakteren seks på eksamen.

Ser at det er de samme to temaene og, da kan dere muligens finne noe nyttig der. På selve eksamen valgte jeg å følge "oppsettet" fra tidligere løsningsforslag nesten slavisk. Åpne dokumentet "tidligere oppgaver ent.docx" så har jeg en oversikt over titler. Når du da får en oppgave som er lik den, åpne løsningsforslaget (som er utarbeidet av mangeårig sensor i faget, som også har skrevet læreboken jeg brukte i dette faget) og se hvordan den ble løst (hvordan han gikk frem, osv). Er egentlig ganske lett.

 

Likte forresten forberedelsen deres, den ser spennende ut. :)

Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...
  • 1 år senere...

Hei! Bodø/Glimt. Du kan vel ikke tilfeldigvis legge ut dropbox linken på nytt? Eller selve mappa/dokumentet som du forholdt deg til?

Har fått akkurat denne oppgaven som forberedelse til en heldags i entreprenørskap og trenger all den hjelpen jeg kan få :-)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...