Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Ung uføre rett til 3,5 G... er det sant?


AnonymDiskusjon

Anbefalte innlegg

Hei,

 

Jeg har hørt fra noen bekjente at de som ung ufør blir betalt 3,5 G i brutto.

 

De ble betalt 2,4G som ung ufør, men med hjelp av advokat, fikk de retten til å få utbetalt 3,5G som ung ufør.

 

Jeg hørte at de fleste ung uføre hadde rett til å få utbetalt 3,5G i stedet for 2,4G

 

Bare at de fleste annsatte i NAV er uvillige til å prate om dette, fordi de synes 3,5G er litt for mye for unge uføre.

 

Men om man - med hjelp av advokat - kreve NAV å få utbetalt 3.5G i stedet for 2,4G som ung ufør, kan man få utbetalt 3,5 i stedet for 2,4G som ung ufør.

 

Høres ikke så logisk ut, men likevel: er dette sant?

 

Eller er det bare noen som forveksler 3,5 G med 3,5 pensjonspoeng?



Anonymous poster hash: 10666...0f2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror nok de forveksler utbetalingen med 3,5 i pensjonspoeng, en regel som ble innført for å sikre at unge uføre skulle få en OK opptjening av pensjon. Så langt jeg kan se ellers er minstegarantien på ytelse ca 2,4 G (litt under for gifte og litt over for ugifte). Det er i alle fall det jeg kan lese ut av offentlige dokumenter.

 

Den vil vel endres til ca 2,8 G etter de nye reglene.

Lenke til kommentar

Her er det noen som forvirrer grunnbeløp og pensjonspoeng. Som "ung ufør" har man rett til 3,5 pensjonspoeng for de inntektsårene man har vært ufør, som blir tatt med i uførepensjonsberegningen. Men for ytelser som ikke beregnes som pensjoner er det fortsatt 2,44G som er minstebeløpet per år for unge uføre. Se folketrygdloven § 3-21 (fremtidige pensjonspoeng for unge uføre) og § 11-16 (minste årlige ytelse for unge uføre).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...