Gå til innhold

Uke 50mm - 2013


Anbefalte innlegg

Da er den tiden igjen - frem med kamera. fun.gif

 

Jeg stjeler fra den første uke 50mm utfordringen:

 

Hva er uke50mm?

 

Uke 50 og 50mm det må jo bare gjøres!

 

Uke 50 er fra mandag 9. desember til søndag 15.

 

50mm er ditt eget "lille" 50mm fastobjektiv.

 

Du kan bruke så mange kameraer og objektiver du vil, så lenge det er snakk om et fast-objektiv med brennvidde på 50mm.

 

 

Regler:

  • Du må fotografere hver dag med ditt 50mm objektiv fra mandag 9. desember til søndag 15. desember.
  • Du må produsere ett forumverdig bilde hver dag som postes i din bildetråd.
  • Bilder i liggende (landskap-) format skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden. Bilder i stående (portrett-) format skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.
Deltakernivå:

 

PURIST: vil KUN fotografere med 50mm fastobjektivet i perioden og ingen andre objektiver.

PINGLE: har også behov for å fotografere med andre objektiver i perioden, men vil også fotografere hver dag med 50mm.

 

Valgfrie tillegg:

Du står fritt til å legge inn valgfrie tillegg, eksempler: kun svart/hvitt, ingen crop, ingen redigering (jpg direkte fra kamera), blender kun mellom f/1.4 og 2.8. Merk at dette kun en noen eksempler; du kan ha helt andre personlige tilleggsutfordringer.

 

Forumtråder:

Du skal opprettte en egen tråd i forumkategorien Fotografering > Utfordringer, hvor du legger inn et bilde for hver dag. Kommentarer fra andre er velkomne; se det som en bildekritikk.

 

Navnet på tråden må følge gjeldene regler for forumet. Jeg anbefaler på det sterkeste på bruke følgende format:

 

Uke 50mm 2013 - brukernavn

 

For eksempel:

 

Uke 50mm 2013 - tomsi42

 

Det blir laget en galleritråd etter at festen er over.

 

Bildestørrelse:

 

Bilder i liggende (landskap-) format skal ikke være større enn 1280 piksler i lengden. Bilder i stående (portrett-) format skal ikke være større enn 1024 piksler i høyden.

 

Lykke til,

Tom

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lenge siden jeg har vært med på utfordring her på forumet nå, så da er det vel på tide? ... og da gjerne med det objektivet jeg deltok med forrige gang (den første) også; OM Zuiko 50/1.4.., men mulig det også blir en dag eller to eller tre med mitt Zuiko Digital 50/2 Makro også for å leke litt med det igjen. Det har stort sett stått på hylla i perioden jeg brukte E-M5.

Lenke til kommentar

Jeg har postet serier både for 9 og 10 Desember, er det slik at det er ønskelig med kun 1 bilde (mtp galleri på slutten) ?

 

Tenkte det var greit å undersøke om jeg evt skulle fremheve ett bilde av seriene hver dag som teller som "bidraget" eller om hele serien er innafor :)

Lenke til kommentar

Problematikken med serier har ikke dukket opp i uke50mm før. Ikke andre fester heller, tror jeg.

Som pybalto nevner, så er det fokus på å velge et bilde. Så legges alternativene i spoiler.

Denne modellen kan også fungere for serier - du velger et hovedbilde for dagen, og legger resten i en spoiler.

Endret av tomsi42
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...