Gå til innhold

Tips til oppkjøring på vinterføre


Hola123214

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-182691

Kjør ca 10 km/t saktere enn fartsgrensa med mindre det forholdsvis rette veier eller hovedvei. På riksveier, spesielt hvis snøen/isen er skummel eller dårlig dosert ville jeg kjørt forsiktig. Ikke ligg i ryggen på biler, hold minimum 5 sekunder avstand, da har du plenty av tid til en rolig nedbrems hvis bilen foran deg skulle gjøre noe brått.

Lenke til kommentar

Riktig som NikolaiH skriver, men jeg vil også nevne at å holde et litt lavere gir en ellers i lange nedoverbakker kan være lurt. Da slipper du å måtte konstant bremse, noe som kan være farlig både med tanke på at andre biler bak deg ikke ser hvis du faktisk bremser og at bremsing på glatt føre fort fører til skrens.

 

Med tanke på miljøhensyn er ikke nødvendigvis kjørerlæreren er enig, men du kan jo spørre. ;)

Lenke til kommentar

Som alltid - forklar hva du gjør og hva du tenker. Da vet sensor hvorfor du handler som du gjør, og får et bedre grunnlag for å vurdere om du er moden nok til å kjøre på egen hånd.

 

Å si at "jeg vet at det ofte er veldig glatt inn mot kryss og rundkjøringer og tar det derfor penere enn jeg ville gjort på sommerføre" kan virke positivt inn. Hvis du gjør det mens du holder 20 km/t de siste 500 m før krysset avslører du at du trenger litt mer trening/erfaring.

 

Lykke til!

Endret av dsgf
Lenke til kommentar

Jeg har oppkjøring 6. januar og trenger alle tips jeg kan få. Håper det går bra. Gleder meg til å se resultatet :)

Føler med deg. Heldigvis så er det jo meldt regn i generelt hele Norge til over nytt år! Bare 1 uke igjen til jeg har. Meldt regn og 7 varmegrader, så satser på at snøen har forsvunnet til da.

 

Var på reise i helgen, så merket veldig godt at jeg ikke hadde kjørt på noen dager. Vil anbefale deg å kjøre ca. 1 time hver dag om mulig, for det har hjulpet meg veldig godt til å trene på å kjøre slik sensoren vil at man skal kjøre.

 

Det jeg øver mest på er:

- Speilbruk. Var veldig dårlig på dette for to/tre uker siden. Speil skal brukes ofte når du kjører, særlig lurt på veier med flere felt(da ser man hvis man får en bil i blindsonen mye enklere, og da er man mer "obs" på det.) Ellers skal f.eks. midtspeilet og høyrespeilet brukes i kryss eller sving til høyre, og midtspeil og venstre speil i kryss/sving til venstre. Vil også anbefale å sjekke høyrespeilet og venstrespeilet av og til for å se hvor man ligger i kjørefeltet.

- Slakke ned foran fotgjengerfelt og høyrekryss. Særlig viktig i uoversiktilige steder, og kan være lurt hvis en bil blokkerer f.eks. fotgjengerfelt.

- Lære seg de forskjellige rutene til en viss grad med tanke på fareskilt, stoppskilt, fartsgrenser og plasser å snu.

- Tilpasse farten etter føre. I følge trygg trafikk skal man på en 80-sone med stor elgfare slakke ned til 60. Leste dette idag på en nyhetsartikkel på nrk.no/nordland.

- Hvis det er glatt, og man kjører nedoverbakke - Hold lavt gir og ligg under fartsgrensen iogmed at bilen ofte triller fortere og fortere.

- Generelt ha god oversikt over trafikken foran, særlig i rundkjøringer med fotgjengere(de kan av og til komme brått på)

- Øv på å finne luker osv, beregne avstand til biler osv - gjennom å kjøre mye og når det er en del trafikk. Jeg øvelseskjører blant annet til skolen om morgenen. også kjører jeg ca. 1 time på kvelden alt etter ruten.

- Hvis man på vinterføre ikke føler man har kontroll over bilen, og føler ubehag - da har man for høy fart etter forholdene.

- Hold ca 3-5 sekunder til bilen foran

- Slakk godt ned i kryss, rundkjøring og svinger hvis det er glatt/snø.

 

Har hørt at man stryker hvis man får litt sleng på bilen på oppkjøringen, for da har man ikke tilpasset farten godt nok etter føret.

Endret av juli123hh
Lenke til kommentar

Føler med deg. Heldigvis så er det jo meldt regn i generelt hele Norge til over nytt år! Bare 1 uke igjen til jeg har. Meldt regn og 7 varmegrader, så satser på at snøen har forsvunnet til da.

 

Var på reise i helgen, så merket veldig godt at jeg ikke hadde kjørt på noen dager. Vil anbefale deg å kjøre ca. 1 time hver dag om mulig, for det har hjulpet meg veldig godt til å trene på å kjøre slik sensoren vil at man skal kjøre.

 

Det jeg øver mest på er:

- Speilbruk. Var veldig dårlig på dette for to/tre uker siden. Speil skal brukes ofte når du kjører, særlig lurt på veier med flere felt(da ser man hvis man får en bil i blindsonen mye enklere, og da er man mer "obs" på det.) Ellers skal f.eks. midtspeilet og høyrespeilet brukes i kryss eller sving til høyre, og midtspeil og venstre speil i kryss/sving til venstre. Vil også anbefale å sjekke høyrespeilet og venstrespeilet av og til for å se hvor man ligger i kjørefeltet.

- Slakke ned foran fotgjengerfelt og høyrekryss. Særlig viktig i uoversiktilige steder, og kan være lurt hvis en bil blokkerer f.eks. fotgjengerfelt.

- Lære seg de forskjellige rutene til en viss grad med tanke på fareskilt, stoppskilt, fartsgrenser og plasser å snu.

- Tilpasse farten etter føre. I følge trygg trafikk skal man på en 80-sone med stor elgfare slakke ned til 60. Leste dette idag på en nyhetsartikkel på nrk.no/nordland.

- Hvis det er glatt, og man kjører nedoverbakke - Hold lavt gir og ligg under fartsgrensen iogmed at bilen ofte triller fortere og fortere.

- Generelt ha god oversikt over trafikken foran, særlig i rundkjøringer med fotgjengere(de kan av og til komme brått på)

- Øv på å finne luker osv, beregne avstand til biler osv - gjennom å kjøre mye og når det er en del trafikk. Jeg øvelseskjører blant annet til skolen om morgenen. også kjører jeg ca. 1 time på kvelden alt etter ruten.

- Hvis man på vinterføre ikke føler man har kontroll over bilen, og føler ubehag - da har man for høy fart etter forholdene.

- Hold ca 3-5 sekunder til bilen foran

- Slakk godt ned i kryss, rundkjøring og svinger hvis det er glatt/snø.

 

Har hørt at man stryker hvis man får litt sleng på bilen på oppkjøringen, for da har man ikke tilpasset farten godt nok etter føret.

Tusen takk for tipsene! Jeg hadde langkjøring med ruteplanlegging i dag og det gikk mye bedre enn på forrige lang tur. På forrige lang tur var jeg ikke forberedt fordi jeg trodde at jeg skulle ha risikokurs. Det resulterte i at jeg glemte hvordan man starter bilen og glemte helt hvilke pedal som er klutch, bremser og gass...jeg følte meg så dum!

 

Læreren sier at jeg må øver mer på å senke FØR svingen ved å slippe gasspedalen tidelig og IKKE gasse i selve svingen. Også må jeg øve på å bremse ned FØR jeg trykker på klutchen og skifter gir. Det er godt å bli ferdig med det obligatoriske selv om det svir i lommeboka. Jeg skal kjøre så mye jeg kan i ferien og prøve å være mer avslappet på oppkjøringa.

 

Når har du oppkjøring, forresten? Håper du har bestått hvis du allerede har hatt det.

Lenke til kommentar

Bestod uten noen feil. Var veldig vanskelig føre. Fikk rute utenfor hovedveiene. På hovedveiene så var det regn og bar bakke. Der jeg kjørte var det frosnet sørpe, dårlig brøytet, så der det var snø var den halv frosnet, ble bilen ble dregd ut mot kanten. Men den gikk fint. Kjørte bare på midten etter det.

 

Digg å ha lappen;)

Lenke til kommentar

Bestod uten noen feil. Var veldig vanskelig føre. Fikk rute utenfor hovedveiene. På hovedveiene så var det regn og bar bakke. Der jeg kjørte var det frosnet sørpe, dårlig brøytet, så der det var snø var den halv frosnet, ble bilen ble dregd ut mot kanten. Men den gikk fint. Kjørte bare på midten etter det.

 

Digg å ha lappen;)

Gratulerer! Hvordan ble du kvitt av nervøsiteten da?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...