Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+3165
Skrevet

Det handler vel om å lære kroppen og tåle påkjenningene som x antall g-krefter gir deg i en lengre periode.

Akkurat slik som astronauter, jagerpiloter osv, må gjøre.

Men at det er mer slitsomt å kjøre F1 enn søndagstur over grensa, er det ingen tvil om.

Merker det jo til og med litt selv de få gangene jeg kjører gokart med jobb, er som regel sliten etterpå ! :-)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har vel vært snakk om blant annet V6'ere tidligere for å "spare" miljøet. Mener også å ha lest 1,3 liters motorer (husker ikke sylinderantall).

Heldigvis blitt avvist hver gang :)

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Nei takk, bensinforbruk i dass. en 1,6-liters wankel som går på 0,7 på langkjøringa hadde ikke vært å si nei til. Min bruker rundt om 0,9-1,1. Og det er en 21 år gammel motor.

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

De som bryr seg om forbruket er vel de som vil ha en sportsbil man faktisk har råd til å kjøre rundt i.

 

Og det tror jeg Mazda tenker mer på enn lyden fra en firerotors. Tross alt har de kun lagd et fåtall av disse til 787b.

Skrevet

Og det tror jeg Mazda tenker mer på enn lyden fra en firerotors. Tross alt har de kun lagd et fåtall av disse til 787b.

Ikke uten grunn.

 

Ble jo selvfølgelig ikke lov mer med wankel på de store løpene pga. de enorme fordelene mtp. vektbesparelse. Som du sikkert vet så er jo 787b litt legendarisk. Mazda stilte opp, og vant.

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

De lagde fåtalls av dem fordi de kun var til 787b, det var poenget mitt.

 

Det er ikke mulig å stappe det inn i vanlige biler, forbruk blir alt for høyt, risikoen for at noe går galt med motoren (overhaling på en 4-rotor=dobbelte prisen av en 2-rotor, som er minimum 12k i deler om du gjør det selv)

Gjest Slettet+5132
Skrevet

2017 er jo en stund til da. GT86 utfordrer?

Gjest Slettet+5132
Skrevet

220kw er vel omtrent 300hk?

Dvs. 370z evt. etterkommer-utfordrer?

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Hadde det ikke vært mer logisk å kalle vanlige stempelmotorer for wankel?

Unnskyld hæ? Sist jeg sjekket var det Otto som lagde stempelmotoren (brukende), og Felix Wankel som lagde... hmm, la meg tenke... ja! Wankel-motoren!

Gjest Slettet-QjT4b9
Skrevet

Gjør det? Endelig gjør ToySub noe rett! 200hk, 200nm er undermotorisert i forhold til hvordan bilen er. Det skal være en lett bil med forholdsvis mye kraft, 1200kg er ikke en lett bil, 200hk og 200nm er ikke mye i en 1200kg bil.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...