Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Recommended Posts

Eldre menn oftest tatt av fotobokser (VG)

 

"Fartsboksene er ifølge Guttormsen plassert på spesielt ulykkesutsatte veistrekninger landet rundt."

 

Dette er vel ikke 100 % riktig. De fleste er nok det, men jeg kan på mange strekninger ikke se noen som helst sammenheng med ulykkesrisiko og plasseringen av fotoboksen. På ei lang strekke her i nord f. eks. står det en fotoboks mot enden av strekka. Denne veibiten ble i følge kjørelæreren min lagd som ei alternativ landingsstripe for forsvaret i tilfelle krig. Det skal være en sjeldent trygg plass å bryte fartsgrensa så at fotoboksen er plassert der ser jeg rett og slett på som en pengeinntjener. Og jeg vet om flere lignende plasseringer. Det samme gjelder også ofte UPs oppholdssted når de har laserkontroll. Ikke at de ikke skal ha det, og hvor enn de vil, men jeg har vondt for å tro at de setter seg ned og ser på hvilke veier som er mest ulykkesutsatt for så å dra dit med laseren. Som det jo burde gjøres i en ideel verden.

 

Og får forresten S1 quattro?

Share this post


Link to post

Audi S1 kommer. Den skal i følge ryktene ha en 1,4-liters turbomotor (TFSI) på 180 hester. :)

 

Jepp.

Blir samme motoren som kommer i Fabia RS og Polo GTI. Turbo og kompressor.

 

Og får forresten S1 quattro?

 

Det er mulig at de produserer den med Haldex. Spesielt ettersom det er et av varemerkene til S-modellene deres.

 

Likevel må jeg si at jeg tviler. Den er bygget på samme plattform som Polo, og den kommer nok aldri med firehjulsdrift. På såpass små biler har vekten mye å si, og hvis S1 har 4WD, vil den bli en god del tregere enn sine søsken med samme motor.

Edited by Tee-Zee

Share this post


Link to post

Eldre menn oftest tatt av fotobokser (VG)

 

"Fartsboksene er ifølge Guttormsen plassert på spesielt ulykkesutsatte veistrekninger landet rundt."

 

Dette er vel ikke 100 % riktig. De fleste er nok det, men jeg kan på mange strekninger ikke se noen som helst sammenheng med ulykkesrisiko og plasseringen av fotoboksen. På ei lang strekke her i nord f. eks. står det en fotoboks mot enden av strekka. Denne veibiten ble i følge kjørelæreren min lagd som ei alternativ landingsstripe for forsvaret i tilfelle krig. Det skal være en sjeldent trygg plass å bryte fartsgrensa så at fotoboksen er plassert der ser jeg rett og slett på som en pengeinntjener. Og jeg vet om flere lignende plasseringer. Det samme gjelder også ofte UPs oppholdssted når de har laserkontroll. Ikke at de ikke skal ha det, og hvor enn de vil, men jeg har vondt for å tro at de setter seg ned og ser på hvilke veier som er mest ulykkesutsatt for så å dra dit med laseren. Som det jo burde gjøres i en ideel verden.

 

 

 

F.eks fotoboksen i bunn av Oslofjord-tunellen, denne synes jeg er høyst unødvendig.

Share this post


Link to post
Annonse

Nei, S1 kommer nok ikke med firehjulsdrift. De skulle egentlig benytte mye av understellet til firehjulsdriftvarianten av Skoda Fabia, men innså at det ble for tungt og trasig, særlig siden det igjen stammer fra Golf IV (!).

 

S1 blir derfor kun å få med forhjulsdrift, etter det jeg har skjønt.

Share this post


Link to post

Audi S1 kommer. Den skal i følge ryktene ha en 1,4-liters turbomotor (TFSI) på 180 hester. :)

 

Jepp.

Blir samme motoren som kommer i Fabia RS og Polo GTI. Turbo og kompressor.

 

Og får forresten S1 quattro?

 

Det er mulig at de produserer den med Haldex. Spesielt ettersom det er et av varemerkene til S-modellene deres.

 

Likevel må jeg si at jeg tviler. Den er bygget på samme plattform som Polo, og den kommer nok aldri med firehjulsdrift. På såpass små biler har vekten mye å si, og hvis S1 har 4WD, vil den bli en god del tregere enn sine søsken med samme motor.

For meg er det totalt utenkelig at Audi skal produsere en S-bil uten quattro. S eller RS er samme som at den har quattro, blir den levert uten er det en total skamplett på modellrekken. De har tross alt et merkenavn og en historie å ta vare på.

Share this post


Link to post

Audi S1 kommer. Den skal i følge ryktene ha en 1,4-liters turbomotor (TFSI) på 180 hester. :)

 

Jepp.

Blir samme motoren som kommer i Fabia RS og Polo GTI. Turbo og kompressor.

 

Og får forresten S1 quattro?

 

Det er mulig at de produserer den med Haldex. Spesielt ettersom det er et av varemerkene til S-modellene deres.

 

Likevel må jeg si at jeg tviler. Den er bygget på samme plattform som Polo, og den kommer nok aldri med firehjulsdrift. På såpass små biler har vekten mye å si, og hvis S1 har 4WD, vil den bli en god del tregere enn sine søsken med samme motor.

For meg er det totalt utenkelig at Audi skal produsere en S-bil uten quattro. S eller RS er samme som at den har quattro, blir den levert uten er det en total skamplett på modellrekken. De har tross alt et merkenavn og en historie å ta vare på.

S3 er da faktisk med Haldex...

Share this post


Link to post

Audi S1 kommer. Den skal i følge ryktene ha en 1,4-liters turbomotor (TFSI) på 180 hester. :)

 

Jepp.

Blir samme motoren som kommer i Fabia RS og Polo GTI. Turbo og kompressor.

 

Og får forresten S1 quattro?

 

Det er mulig at de produserer den med Haldex. Spesielt ettersom det er et av varemerkene til S-modellene deres.

 

Likevel må jeg si at jeg tviler. Den er bygget på samme plattform som Polo, og den kommer nok aldri med firehjulsdrift. På såpass små biler har vekten mye å si, og hvis S1 har 4WD, vil den bli en god del tregere enn sine søsken med samme motor.

For meg er det totalt utenkelig at Audi skal produsere en S-bil uten quattro. S eller RS er samme som at den har quattro, blir den levert uten er det en total skamplett på modellrekken. De har tross alt et merkenavn og en historie å ta vare på.

S3 er da faktisk med Haldex...

 

Det er totalt uvesentlig i denne sammenheng. Like fullt går det under merkenavnet quattro. I enkelte situasjoner kan faktisk Haldex vise seg bedre enn Torsen, selv Torsen med sperre bak. Ulempen med Haldex er at den i utgangspunktet ikke er permanent, men dette kan fikses med en controller-boks som vil gi 50/50.

Share this post


Link to post

Først av alt: mine innlegg :D

 

Og nummer to: Den boksen til Haldex skal jeg ha.

 

Koster 7900 + montering (svenske penger), og man kan få kontrollerboks til den. Til 3500 svenske + montering.

 

Fin investering til en 2,0TDI Q som skal ha litt mer sprut og oppgraderes etterhvert ;)

Share this post


Link to post

Prøver meg i denne tråden før jeg eventuelt åpner en ny en; hvorfor kjøper folk grønne biler? Altså nye biler. Bare utenfor vinduet står det en grønn Focus, Avensis og Vectra. Mørkegrønne alle tre. Hva er det folk tenker med når de kjøper biler med den fargen? Er ikke mange farger produsenter tilbyr som er styggere. Heldigvis ser jeg mindre og mindre på nyere biler.

Share this post


Link to post

Pass deg nå! Min bil er grønn. Haha. :)

 

Men jeg er egentlig enig. Vanlige biler skal ikke være grønne. Småbiler med lyse grønnfarger er derimot ofte kult. Scirocco blir blant annet levert med en vanvittig fet grønnfarge.

 

En annen ting er, som min bil, sportsbiler i BRG. Det er historisk og passer bra sammen.

Share this post


Link to post

Er veldig enig i linje to der. Lysegrønne og freshe grønnfarger er veldig sporty. Men de "gamle" mørke grønne; :nei:

 

 

En ting er brukt, da er det jo greit nok, men folk som kjøpte nye biler med den fargen må jo være helt grønne når det kommer til bil ( :tease: ).

Share this post


Link to post

Så du sier at en Lotus Elise, Mazda MX-5 eller en Jaguar XK i British Racing Green er feil?

 

annonce-occasion-vente-lotus-elise-s2-british-green-006.jpg

 

4248443538_0d10e42f7e.jpg

 

Mazda-mx5-nb-emerald-green.jpg

 

Da må jeg isåfall si meg helt uenig. Det er klassisk og pent. Om jeg ville hatt en Passat i samme farge? Aldri i verden.

Edited by Tee-Zee

Share this post


Link to post

Jeg liker faktisk grønne biler veldig godt, men misliker at så få biler kan fås med grønn i dag. Sikkert fordi folk flest ikke er like sære som meg. :p Skulle jeg hatt en stor SUV kunne jeg godt tenkt meg den i mørk, mørk grønn. Og det kommer jo også veldig an på hvilken bil det er. Er det f. eks en coupe så ser grønn + beige interiør elegant ut. I følge meg i det minste.

 

Det jeg ikke skjønner er hvorfor folk velger sølvgråe biler. Alle biler ser så kjedelig ut i sølv.

 

BMW X5 tar seg bra ut i grønn:

 

post-116737-1269471598,0207_thumb.jpg

Edited by Hyperio

Share this post


Link to post

Grønne biler er 2 ting for meg, sykehjems biler (da feks Getz, og andre crappy, billige, sjitbiler), og Engelske biler med lyst/beige interiør, og gjerne eid av enten bilentusiaster, eller eldre menn med hatt, og pipe.

 

Kort, og godt, subjektivt.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   1 member

×
×
  • Create New...