Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

• Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skrevet
1 hour ago, Fantomtegningen said:

Kona og jeg vurderer et tredje barn og jeg sitter smått å dagdrømmer om en vaskeekste minivan (MPV), cause minivans are cool.
Kia Carnival eller Toyota Sienna hadde vært ypperlig, men minivans er dessverre ikke prioritert i Norge. 
Jeg vet om Buzz/PV5/Staria, samt X9 og Maxus sine, men Kinesisk er no-go. Standard kassebiler er ikke så voldsomt interessante av ulike grunner.

Nå som EU løsner på EV fantasien og flere re-introduserer fossil/hybrid igjen, så er det lov å håpe at vi kan få noen fine MPV'er til lands.

Er ikke skikkelig minivan før den har sentralstøvsuger! Sienna har vel det på utstyrslista

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
1 hour ago, bzzlink said:

Er ikke skikkelig minivan før den har sentralstøvsuger! Sienna har vel det på utstyrslista

Hadde det vært mer utbredt, så kunne kanskje kona også hjulpet med vedlikehold og vask av bil. 😂

Skrevet
Fantomtegningen skrev (På 20.2.2026 den 17.36):

Hadde det vært mer utbredt, så kunne kanskje kona også hjulpet med vedlikehold og vask av bil. 😂

Der har vi en grei arbeidsfordeling. Jeg tar bilen utvendig, og ho tar det innvendige. Hadde frakt av støvsuger ned til bilen vært en issue, så hadde jeg gladelig bært den ned for ho. 😉

• 1 måned senere...
Skrevet
Sitat

I forbindelse med forhandlingene om en rekke kommende klimakrav fra EU krever Tysklands forbundskansler Friedrich Merz at biler med forbrenningsmotorer skal gis spesiell status.

Ifølge den tyske regjeringen bør kjøretøy som kjører på syntetisk drivstoff telle som rene elbiler, ifølge nye kunngjøringer fra Berlin.

https://boostedmagazine.no/trafikk-og-lovgivning/tyskland-krever-at-eu-fjerner-flere-krav-til-bensin-og-dieselbiler/

Skrevet

Jeg lurer på om noen verksted som for eksempel Mekonomen har et "fuck you" tilbud til jobber de ikke ønsker. Jeg har inntrykk av at Mekonomen tjener bra på biler som må repareres og/eller som trenger nye deler mens mindre jobber og service ikke er noe de ønsker.

Jeg ringte rundtom og sendte noen eposter for å forhøre meg om pris på skifte av motorolje og oljefilter på en eldre Golf dieselbil for en venn av meg.

Billigste var et lokalt verksted med 2700 kr, merkeverkstedet lå på 3000 kr mens Mekonomen, som er en stor kjede, var desidert dyrest med en pris på 4300 kr. Jeg antar at de dermed ikke ønsker slike kunder som bare trenger noe småtteri gjort.

• Liker 1
Skrevet
FrihetensRegn skrev (8 timer siden):

Jeg lurer på om noen verksted som for eksempel Mekonomen har et "fuck you" tilbud til jobber de ikke ønsker. Jeg har inntrykk av at Mekonomen tjener bra på biler som må repareres og/eller som trenger nye deler mens mindre jobber og service ikke er noe de ønsker.

Jeg ringte rundtom og sendte noen eposter for å forhøre meg om pris på skifte av motorolje og oljefilter på en eldre Golf dieselbil for en venn av meg.

Billigste var et lokalt verksted med 2700 kr, merkeverkstedet lå på 3000 kr mens Mekonomen, som er en stor kjede, var desidert dyrest med en pris på 4300 kr. Jeg antar at de dermed ikke ønsker slike kunder som bare trenger noe småtteri gjort.

Er helt normalt i flere bransjer dette.

Man kan bare drite i å prøve å få tak i en rørlegger eller elektriker til å komme og gjøre en liten jobb (som man selv ikke har lov å gjøre). Da er man føkked. Hvis man ikke er så heldig å ha en kompis som har et av de yrkene.

Skrevet
Hanhijnn skrev (16 minutter siden):

Man kan bare drite i å prøve å få tak i en rørlegger eller elektriker til å komme og gjøre en liten jobb (som man selv ikke har lov å gjøre). Da er man føkked. Hvis man ikke er så heldig å ha en kompis som har et av de yrkene.

Noen har da litt yrkesstolthet fortsatt. Vi kjøpte nytt hus med opplegg for badekart og teknisk sett skal det installeres av rørlegger. Vi ringte de som la det opp og fikk en veldig fornuftig pris for da å bare koble opp armaturen.

• Liker 1
Skrevet
Nimrad skrev (2 timer siden):

Noen har da litt yrkesstolthet fortsatt. Vi kjøpte nytt hus med opplegg for badekart og teknisk sett skal det installeres av rørlegger. Vi ringte de som la det opp og fikk en veldig fornuftig pris for da å bare koble opp armaturen.

Dette er et stort problem heromkring i hvertfall. Rørleggerfirma og elektrikerfirma vil bare ta på seg større prosjekt, og de har skyhøye timespriser. Men husstander har behov for å få fikset ting innimellom på både røropplegg og el.installasjoner, og da sliter man skikkelig.

Skrevet

Flyttet sjøl i et nytt hus for 2 år siden, det var satt opp for elbil lader, så minimal jobb med å koble et par ledninger og dokumentasjon, typ 2 timers jobb. De fleste jeg snakket med tilbød bare fastpris som var det samme som å sette opp lader fra scratch, typ 10 000+. 
Fikk til slutt noen som tok på timeprisen for 5000, fortsatt drøy timepris for en jobb jeg kunne sikkert gjort sjøl hvis det var lov.

• Innsiktsfullt 1
Skrevet (endret)
4 hours ago, onkel_jon said:

Flyttet sjøl i et nytt hus for 2 år siden, det var satt opp for elbil lader, så minimal jobb med å koble et par ledninger og dokumentasjon, typ 2 timers jobb. De fleste jeg snakket med tilbød bare fastpris som var det samme som å sette opp lader fra scratch, typ 10 000+. 
Fikk til slutt noen som tok på timeprisen for 5000, fortsatt drøy timepris for en jobb jeg kunne sikkert gjort sjøl hvis det var lov.

Jeg har dette samme dilemmaet. 

Skulle ha 2 nye utekontakter, 2 nye stikk inne og 1 ny kurs fra sikringskapet og ut til varmepumpe.

Hentet inn priser og de lå på 14-17 tusen.

Fikk tilslutt overbevist en kompis til å sende 1 av sine elektrikere til å ta det på timer.

Tok 4,5 timer, jeg betalte 6700,-.... inkl. materiell.

(Kan legge til at kompisen min sitt firma kun jobber mot bedriftsmarkedet, og han mente at det er kun subben i bransjen som gidder å jobbe mot privatmarkedet :))

Endret av bzzlink
  • Liker 1
Skrevet

Flertallet har talt: Nå blir regjeringen bedt om å endre førerkortforskriften, slik at den omstridte synstesten Esterman-testen ikke lenger skal avgjøre om man får beholde førerkortet eller ikke.

Det ble avgjort på Stortinget tirsdag ettermiddag, skriver Nettavisen.

En av dem som dermed kan være ett steg nærmere å kunne sette seg bak rattet igjen, er Birte Ulveseth. Småbarnsmoren fra Skien ble fratatt førerkortet etter at hun fikk påvist et synsutfall hun ikke visste at hun hadde.

– Dette er helt fantastisk. Endelig blir vi sett, takk og lov. Det er godt å høre at det gikk den veien, spesielt siden det var så mange som var imot i forrige uke, sier Ulveseth.

Regjeringen har seks måneder på seg til å gjennomføre de nødvendige endringene i forskriften.

• Liker 2
Skrevet
bzzlink skrev (16 timer siden):

(Kan legge til at kompisen min sitt firma kun jobber mot bedriftsmarkedet, og han mente at det er kun subben i bransjen som gidder å jobbe mot privatmarkedet :))

Jepp, der har du holdningen. "Vi melker kun de mest lukrative markedet"

Skrevet

Noen som har kjennskap til Eknes Karosseri AS på Hjelmås utenfor Bergen?

Er de til å stole på? Gjør de bra jobb? Noen som har erfaring med dem?

Er visst et Toyota merkeverksted.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...