Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
1 hour ago, kremt said:

Du kan jo gå full retard? Nissan Murano cross cabriolet 

Finnes vel ingen slike i Norge. Er i hvert fall ikke registrert noen nye eller bruktimporterte cab-versjoner blant de 124 Muranoene i registreringsstatistikken.

Burde dog finnes et kurant utvalg av disse lekkerbisknene i USA å velge blant, da 😁

Lenke til kommentar

Er på reise i Europa, legger ved et par bilder fra nurburging. 

 

Kan også komme med en veldig interessant observasjon. Kjørte samme turen i 2019 med en 2004 xc90 med diesel femmer, brukte ca 0.9l/mil. Kjører nå med en veldig ny xc60 t8 hybrid, og den bruker det samme. Trodde faktisk utviklingen skulle ha gjort at den brukte mindre. 

20220825_104138.jpg

20220825_111530.jpg

20220825_105427.jpg

20220825_110202.jpg

  • Liker 1
Lenke til kommentar
8 hours ago, Sjørøver said:

Kan også komme med en veldig interessant observasjon. Kjørte samme turen i 2019 med en 2004 xc90 med diesel femmer, brukte ca 0.9l/mil. Kjører nå med en veldig ny xc60 t8 hybrid, og den bruker det samme. Trodde faktisk utviklingen skulle ha gjort at den brukte mindre. 

Skal vi se, det er et velkjent faktum at dieselbiler bruker mindre drivstoff, du sammenligner en dieselbil med en ny bil med bensinmotor og blir overrasket over at ikke den nye med bensinmotor (jada, jeg vet det er hybrid) bruker like mindre?

Jeg må vel heller si jeg synes det er imponerende at den bruker like lite.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (Akkurat nå):

Jeg må vel heller si jeg synes det er imponerende at den bruker like lite.

Med tanke på hvor vanvittig mye det er investert i teknologien til bensinmotor det siste tiåret, så synes jeg det er ganske utrolig. Sammenligner også motorer som har cirka 20 år mellom seg. Bensinbilen har også bare fwd, ikke awd. Sikkert noe bedre cd også. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (På 21.8.2022 den 11.00):

Om dere skulle kjøpt en cab med pris opp til 150k, hva hadde dere kjøpt? Ser prisene har gått veldig ned siden skattepengene kom, så begynner vell å bli muligheter for noen kupp snart.

Om targatop kvalifiserer har alltid en velholdt og relativt original Toyota MR2 II 2.0 Turbo vært en guttedrøm , de begynner dog å bli svært sjeldne.

Ellers ser jeg det ligger en billig men langt fra strøken Honda S2000 på finn i forhold til "ekte cabs", men skal du ha noe brukbart må en nok langt over de 150K som var utgangspunktet, så da for jeg være kjedelig og si en velholdt 90s Mazda MX5 med vippe lykter 🤓

 

 

Endret av Evil-Duck
  • Liker 1
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Sjørøver said:

Med tanke på hvor vanvittig mye det er investert i teknologien til bensinmotor det siste tiåret, så synes jeg det er ganske utrolig. Sammenligner også motorer som har cirka 20 år mellom seg. Bensinbilen har også bare fwd, ikke awd. Sikkert noe bedre cd også. 

XC60 T8 uten AWD? er du sikker på det?

En annen interessant ting er at du sammenligner en bil med en puslete treg dieselmotor på 163hk (?) med en bil som har en kvikk bensinmotor på 318hk pluss 87hk elmotor..

Elmotoren driver forresten bakhjulene.

Lenke til kommentar
Dubious skrev (8 timer siden):

Med diesel så kan en høre om forbruk nede på 0,4

Ikke på motorvei med fri fart. 

Snylter skrev (8 timer siden):

XC60 T8 uten AWD? er du sikker på det?

 

Snylter skrev (8 timer siden):

Elmotoren driver forresten bakhjulene.

Du svarer egentlig på ditt eget spørsmål her. Bensinmotoren sitter tverrstilt framme og driver kun framhjulene. Elmotor en driver bakhjulene. Det er ingen fysisk kobling. Med en gsng batteriet er oppbrukt, så har du ikke awd med mindre du setter den i en egen modus for det. Vi kjører i øko, siden det er lange distanser. 

 

Snylter skrev (8 timer siden):

En annen interessant ting er at du sammenligner en bil med en puslete treg dieselmotor på 163hk (?) med en bil som har en kvikk bensinmotor på 318hk pluss 87hk elmotor..

Effektuttaket er ganske likt. Har diskutert det med et par kyndige kamerater. Er vanskelig og få veldig lavt forbruk om en skal ta hensyn til utslipp. Om en ikke tar hensyn til utslipp så får en lagt inn veldig mager blanding som sparer mye drivstoff men lager mye nox. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (3 timer siden):

Ikke på motorvei med fri fart. 

Man kan vel strengt tatt få til 0,4 der også dersom man legger seg det treigeste feltet og lumper rundt i samme hastighet som tungtransporten 😴

Husker fortsatt TopGear sin tulle-test der de kjørte en Toyota Prius det remmer og tøy kunne holde rundt og rundt på en bane, med en BMW M3 hakk i hæl, noe som resulterte i at BMW M3en fikk bedre forbrukstall (17,2 MPG vs. 19,4 MPG). Clarkson konkluderte "It isn't what you drive that matters, it is how you drive it"

Hybrider generelt er vel ikke akkurat "på hjemmebane" i høy fart på Autobahn med lange kjørelengder. De drar med seg ekstra vekt med batteriene uten å få den store fordelen med de, og topphastigheten på mange hybrider er jo svært lav. 

Endret av Hollabaloo
Lenke til kommentar

Tyske ADAC har sluppet en stor kvalitetsundersøkelse på bilmodeller der de retter fokus på materialkvalitet og detaljarbeid. De har gjennomgått 580 tester og sammenlignet bilene med hverandre, og ikke minst sin forgjenger.

 

Her er noen interessante observasjoner, og en eller to biler som knapt overrasker med tanke på opplevd kvalitet:

Mest framgang – og tilbakegang – i kvalitetsfølelse:
Mest framgang: Renault Zoe, Mazda 3, Nissan Leaf, BMW 3, VW T-Roc.
Mest tilbakegang: Mercedes C-Klasse, Audi A3 Sportback, Hyundai i20, Opel Mokka, Peugeot 308.

Småbiler:
Best: BMW i3, Mini Cooper, Honda e, Skoda Kamiq, VW Polo.
Dårligst: Toyota Aygo, SsangYong Tivoli, Hyundai Bayon, VW up!, Hyundai i10.

Kompaktklasse:
Best: Volvo XC40, BMW 1, Audi Q3, Mazda CX-5, Mercedes EQA.
Dårligst: MG ZS EV, SsangYong Korando, Jeep Compass, Dacia Duster, Nissan Leaf.

Mellomklasse:
Best: Audi A4/A5, BMW 3/4-serie, Porsche Macan, Mercedes EQC/GLC, Volvo V60.
Dårligst: Honda CR-V, Tesla Model 3, Subaru Outback/Forester, Toyota RAV4/Suzuki Across, Mitsubishi Outlander.

Luksus:
Best: Porsche Panamera/Taycan, BMW 5/7, Mercedes E, Audi Q7, Volvo XC90.
Dårligst: Toyota Highlander, VW T6, Ford Mustang (bensinutgaven, ikke Mach-E), Chevrolet Camaro, Toyota Camry.

 

Egentlig ikke overraskende at Volkswagengruppen tar snarveier på sine nye biler, og er av generelt av lavere opplevd kvalitet enn tidligere. Legger merke til at T6 står oppført som "Luksus" - må være Multivan-varianten og ikke varebilen. Kun større Audier og Porsche står på standplass. Tesla overrasker ikke der bruk av billig industriplast og forenklede produksjonsgrep viser seg i form av knirk og avvik. Mazda imponerer og har jevnt økt kvaliteten på bilene sine i flere år. Hyundai er også nedadgående. BMW er det eneste tyske premiummerket som holder seg godt.

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mest tilbakegang på C-Klasse, det var ikke forventet. Mazda stiger frem som bil nr 2 for meg mer og mer, rimelige, ser bra ut og godt skrudd sammen. Var nylig å test-satt en CX-60 og der var det ikke mye å trekke for, virkelig godt inntrykk av det førermiljøet.

Velger du alt utstyr tipper jeg du havner på 680 000, noe du skal være rimelig pling i bolla for å bruke hos Mazda. Men tøft om du gjør det, for du får mer for de 700 enn hos premiumene.

Lenke til kommentar
Hollabaloo skrev (4 timer siden):

Man kan vel strengt tatt få til 0,4 der også dersom man legger seg det treigeste feltet og lumper rundt i samme hastighet som tungtransporten 

Ja, men nei. 😜

 

Hollabaloo skrev (4 timer siden):

Hybrider generelt er vel ikke akkurat "på hjemmebane" i høy fart på Autobahn med lange kjørelengder. De drar med seg ekstra vekt med batteriene uten å få den store fordelen med de, og topphastigheten på mange hybrider er jo svært lav. 

Vekt har faktisk ikke så veldig stor betydning når du først er i fart. 

 

DrAlban3000 skrev (2 timer siden):

Mazda stiger frem som bil nr 2 for meg mer og mer,

Svogeren min er Mazda mann, det er gode biler så lenge du kjøper bensin. 

 

Gavekort skrev (1 time siden):

wat

Går en del som taxi der jeg bor. Det er lite premium ved de. 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...