Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Message added by Gavekort

Recommended Posts

Denne er verdt å lese: https://www.vg.no/nyheter/innenriks/i/VRqrj4/fartsgrensene-kan-bli-satt-ned

Sjekket litt opp i ulykken med de to 19-åringene. Kjærestepar. Han hadde kjøpt r-sykkel tidligere i år. Tragisk. 

 

https://www.nrk.no/rogaland/krisemote-etter-ulykkessommer-_-kan-sette-ned-farten-og-flere-kontroller-1.16018364

Nimrad skrev (15 timer siden):

Jeg hadde aldri turt å kjøre MC i trafikken.

Statistikken blant de som pendler med mc er utrolig god. Det er helst uerfarne og eldre som ødelegger statistikken. Har sett flere som velter sykkelen rett utenfor butikken, og de burde gjerne hatt seg en oppfriskning før de dreper seg selv. 

Share this post


Link to post
Nimrad skrev (11 minutter siden):

Det stemmer ikke. Vi er godt over 2017, 2018 og 2019 som ikke var noe koronaår. Mai var den verste siden 2008. 
Men jeg syns det blir for enkelt. Sånne statistikker vil svinge, hvertfall når man singler ut en og en måned. Det er mye tilfeldigheter her, og ikke nødvendigvis en trend med økende ulykkestall vi ser.

Jeg har ikke sjekket tallene selv, men leste en plass at i forhold til samme tid i 2019 så er vi helt på linje nå. Men kan ikke garantere at det stemmer.

Share this post


Link to post

MIn mor har en Audi A1 1,4TFSI som plutselig mistet mye kraft. En lyd ble hørt, så ble den veldig treg. 
Hadde en prøvetur i den, og kan ikke høre turboen lengre. Så regner med det er noe med den? 

Hva tenker dere? Høres ut som det kan bli dyrt? :D

Share this post


Link to post

Høres ut som turbohavari, selv om det er vanskelig å diagnostisere ut fra så lite informasjon. Bytte av turbo pleier å koste rundtomsnurr en 20.000kr.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Det lyser ingen varsellamper for øvrig. Hvordan er det å kjøre med bilen i det hele tatt om turboen er gåen? Verkstedet er et par km unna. 

EDIT: Hun akselererte i et akselerasjonsfelt, hvor det da kom en liten lyd, og bilen mistet kraft. Det er all infoen jeg har :D

Edited by BMWCoupeFtw

Share this post


Link to post

Det er mulig, på egen risk, men det er ikke noe jeg ville anbefalt. Om kompressorhjulet er splintret opp så kan du suge masse metalldrit inn i motoren.

Har du ikke noen som kan taue deg? Du kan kjøpe stropper på biltema, og tauekroker finner du baki bilen.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Jeg er virkelig blank på bil, og nå er tiden kommet for at min første bil skal på EU-kontroll. I tillegg bør den på service. Hva er beste måten å gå frem for å få gjennomført dette billigst mulig? Jeg har hørt om mekonomen, og brukte det isted til å sende prisforespørsel til et verksted i nærheten, men var jo flust av andre verksted jeg ikke fikk sendt til da det virket som mekonomen.no ville kun sende prisforespørsel til ett verksted av gangen...

I tillegg har jeg noen skraper på siden av bilen rett ved bakre høyre hjul, og et hakk i front hvor lakken er gått av. Lurer veldig på om jeg burde forsøke å fikse dette selv, men redd for å kødde noe til. Er en bruktbil som kanskje er verdt et sted mellom 80-100k, så litt usikker hva jeg burde gjøre.

Tips?

Share this post


Link to post
Falfal skrev (På 20.7.2022 den 18.51):

Jeg er virkelig blank på bil, og nå er tiden kommet for at min første bil skal på EU-kontroll. I tillegg bør den på service. Hva er beste måten å gå frem for å få gjennomført dette billigst mulig?

En EU-kontroll er det ikke så veldig mye å spare på, man må gjennom samme sjekkpunktene uansett og det blir dermed på rundt en tusenlapp. Jeg har tatt EU på både merkeverksted og andre verksteder og det koster nesten alltid det samme, om ikke det kjøres en kampanje. Alternativt kan du melde deg inn i NAF og få medlemsrabatt.

For å få billig service er det bare å ta del-service hver gang. Mange vil nok påstå at man skal ha full service og del-service annenhver gang, men når bilen begynner å bli gammel og ikke er verdt mer enn 100k, vil jeg påstå at det er bortkastet penger å ta full service. Hos mitt lokale merkeverksted (Toyota) tar de ca. 4 000 for delservice, og da får jeg oljeskift (ny olje og filter), bremseskive-vedlikehold (de smører på noe olje som skal gjøre at bremsene holder seg gode og rene lenger) pluss ett år med gratis veihjelp inkludert. De ser også kjapt over bilen at alt er i orden og sier naturligvis ifra om det er noe gale.

En full service koster over det dobbelte, og de gjør da mye unødvendig som å sjekke og bytte vindusviskere, spylevæske og en haug med andre småting som du fint kan gjøre selv, og som tar tid og blir dyrt fordi det er arbeidet som koster mest.

Falfal skrev (På 20.7.2022 den 18.51):

I tillegg har jeg noen skraper på siden av bilen rett ved bakre høyre hjul, og et hakk i front hvor lakken er gått av. Lurer veldig på om jeg burde forsøke å fikse dette selv, men redd for å kødde noe til.

Det kan være lurt å få gjort noe med dette da det kan utvikle seg til å bli rust i området der det er skrammer. Du kan fint prøve å fikse det selv, det gjør ingenting, det er jo bare å ta det videre til et karosseriverksted om du ikke er fornøyd. Der vil jeg derimot være nøye med å få prisoverslag. Jeg var uheldig og rygget på en søyle og fikk knust baklykt og bakskjerm. Jeg tok kontakt med fire forskjellige verksted, forklarte situasjonen med bilder og alle var behjelpelige med å fikse bilen inkl. ny brukt lykt. Men for noen prisforskjeller det var. Billigste skulle bare ha 4 500 kr mens dyreste skulle ha over 11 000 kr for akkurat samme jobben. Så det er mye penger å spare på å sjekke rundtom. Bor du i Bergensområdet kan jeg sende deg en PM med info om hvem jeg brukte.

  • Innsiktsfullt 1

Share this post


Link to post
1 hour ago, Jarmo said:

Tyveri av katalysatorer har eksplodert i Finland.

Vært stort lenge i USA. Sies at man lager rusmidler av platinum eller noe sånt inni der.

Share this post


Link to post

Venter på takboks/skiboks som jeg har bestilt. Har beregnet >6 cm klaring under garasjeporten. Må påregne endel snømåking fordi det blir lett hardpakket foran garasjeporten.

Vil jeg få trøbbel i vinter?

Ser at jeg antagelig kan skvise 2-3 cm ekstra klarering om jeg kjøper ett lavere takstativ, men er det verdt det?

Share this post


Link to post
kremt skrev (På 4.8.2022 den 14.20):

Vært stort lenge i USA. Sies at man lager rusmidler av platinum eller noe sånt inni der.

Kan sikkert bruke det som kjemisk katalysering også, men tipper det selges som skrap. Evt. selges tilbake til de stakkarene som har fått katalysatoren frastjålet.

Share this post


Link to post

Skrur på CR-Ven min nå og det er seriøst det verste jeg har vært borti. Alt friksjonsmontert sitter som om det var sveiset sammen. Bærekulen knakk endeleddsavtrekkeren min, og slapp på kuleleddet når jeg brukte brytegaffel, så når jeg endelig fikk endeleddet i pressa så ga den seg først etter en runde med acetylenbrenneren og 5 tonn.

Stikkakslingen rikket faen seg ikke heller, så den måtte i pressa også. Etter 18 tonn med trykk så knakk SPINDELEN!

Neste steg blir å sette fyr på driten og kjøpe meg en sykkel.

  • Like 1

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (1 minutt siden):

Skrur på CR-Ven min nå og det er seriøst det verste jeg har vært borti. Alt friksjonsmontert sitter som om det var sveiset sammen. Bærekulen knakk endeleddsavtrekkeren min, og slapp på kuleleddet når jeg brukte brytegaffel, så når jeg endelig fikk endeleddet i pressa så ga den seg først etter en runde med acetylenbrenneren og 5 tonn.

Stikkakslingen rikket faen seg ikke heller, så den måtte i pressa også. Etter 18 tonn med trykk så knakk SPINDELEN!

Neste steg blir å sette fyr på driten og kjøpe meg en sykkel.

😅

Share this post


Link to post

Har nettopp vært å kjøpt meg en 2006 Corolla med D-4D motor som har gått 160k. Blir beateren min som jeg skal bruke til jobb. 

Hvor ofte bør man bytte girkasseolje? Skal ha Toyota til å skifte motorolje og fylle på AC-gass. De skulle da ha 750 kr for å skifte olje på girkassen, men det sa han jeg snakket med egentlig ikke var nødvendig, siden det ikke var noe intervall på dette 🤦‍♂️

Share this post


Link to post

Som regel er de filled for life. Men etter 15 år kan det være greit å få ut gammelt spon og lignende. Hvis du bytter 1 gang nå så ville jeg ikke brydd meg mer om det i den bilens levetid. Hvis du får 5-6 år ut av den har du gjort det bra. 750 kroner var ganske billig, godt mulig bare oljen ville kostet deg 400-500 ved bytte selv. Problemet på de gamle bilene er jo som regel EU kontroll, mange punkter man kan feile på. Man får ikke mange reparasjoner nå til dags for 10-15 tusen, de første 5 tusen går praktisk talt til å få dem til å åpne porten.

Share this post


Link to post

Jeg vil anbefale å bytte olje på girkassen uansett. BMW hadde også "lifetime fluids" i sin kasse, men utover garantiperioden så gir de two flying fucks i om girkassen begynner å tulle slik som min gjorde.

Share this post


Link to post

Ja jeg er enig, men vil nok si at manuellkasser er ganske sikre. Steptronic er nok glad i oljeskift. På ZF8HP, et mesterverk av en girkasse, anbefaler man bytte på ca 100-120 tusen km og dette koster nok ca 6 tusen med arbeid, olje og filter/bunnpanne.

Share this post


Link to post
Gavekort skrev (23 timer siden):

Neste steg blir å sette fyr på driten og kjøpe meg en sykkel.

Jeg kjenner ptsden kommer snikende når jeg leser kommentaren. 

 

Svigerfar spørte meg pent om han kunne få låne garasje og løftebukk for å bytte bremseklosser på opelen sin. Ingen problem det, selvfølgelig. Problemet var bare at han da trodde jeg hadde sagt ja til å utføre jobben også. Så i stedet for å holde på med egne prosjekter, så holdt jeg på i 2! Dager med bremseklosser på den bilen. Alt som kunne gå galt, gikk galt. Måtte Borre, sveise og varme alt. Manglet deler og mye mikmakk, en bil til vrakpant. 

 

Også, når de nye klossene endelig var på og det skulle luftes, så fikk jeg ikke luftet. Bremsene ble aldri harde. Det visste seg at han byttet klosser for bremsene var dårlige, ikke pga behov. Det lakk ut bremsevæske midt under bilen. Han og bilen ble forvist etter det. 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...