Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Message added by Gavekort

Recommended Posts

2 hours ago, Retroman said:

Ja, jeg skal låne en i4 og prøve. Men at etronen subba kan være pga lang front? Aner ikke, men skrapelyd kom ved pen kjøring. Kjørt RSmodeller over samme dumpa uten no problemer..

Da vil jeg tippe det er utformingen av fronten som er problemet ja. 13 cm er jo fint "innafor". BMW'n ser jo ut til å ha svært lite overheng foran. Må få høre hva du synes om i4 etter hvert da.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Min mor hadde nylig PKK hos merkeforhandler hvor de høgde alle bremsene(rust bremseskiver rundt om). De skulle ha 11700,- for å bytte bremser.

Selv har jeg utført 728 PKK`er det siste året og jeg hadde aldri gitt mangel på disse skivene, men jeg valgte likevel å bytte bremser fordi min mor er et hysterisk kvinnfolk.

Jeg kjøpte nye FEBI bremser fra Eurodel til 1800,- og det ble raske 9600,- spart ink. etterkontrollen.

De gamle bremsene hennes satt jeg på min egen bil(vi kjører identiske biler og bremsene mine var game over). Deretter leverte jeg bilen min på PKK hos Snap Drive og fikk null feil.

Velg din PKK kontrollør med omhu.

  • Like 5

Share this post


Link to post
Mekker`n skrev (21 timer siden):

Min mor hadde nylig PKK hos merkeforhandler hvor de høgde alle bremsene(rust bremseskiver rundt om). De skulle ha 11700,- for å bytte bremser.

Selv har jeg utført 728 PKK`er det siste året og jeg hadde aldri gitt mangel på disse skivene, men jeg valgte likevel å bytte bremser fordi min mor er et hysterisk kvinnfolk.

Jeg kjøpte nye FEBI bremser fra Eurodel til 1800,- og det ble raske 9600,- spart ink. etterkontrollen.

De gamle bremsene hennes satt jeg på min egen bil(vi kjører identiske biler og bremsene mine var game over). Deretter leverte jeg bilen min på PKK hos Snap Drive og fikk null feil.

Velg din PKK kontrollør med omhu.

Har du telt PKK’er ? :)

Jeg står med PKK selv, og en kollega fikk en anmerkning på for streng på rust på bremseskiver på stikkprøve, så dette tror jeg mange er for strenge på. Bremseklosser skal vel omtrent være på stålet også før du kan anmerke. 

Edited by FiveInline

Share this post


Link to post

Du kan jo også be biltilsynet ta en sjekk av bilen din viss det er noe du er veldig uenig i.

Jeg var på vei til å gjøre det med ene bilen jeg hadde på kontroll hos et verksted, men før jeg fikk fingen ut, så hadde allerede biltilsynet vert på dette verksted å gitt dem 3 mnd straff.
For min del var de alt for streng, hos noen for slepphente.

 

Det som tok de var visst en mercedes W210 som hadde rustne kanaler(hull i) hvor eier ikke fikk noen mangel på, eier solgte så bilen på finn.no med bilde av kontrollseddel som viste "0" feil. kjøper tok en gjennomgang 1 mnd etterpå å fant store rusthull. Kontaktet biltilsynet og voila!

  • Like 2

Share this post


Link to post

På eldre biler har jeg ofte brukt nøytrale kontrollstasjoner for PKK, mao. plasser som ikke driver et verksted og vil tjene ekstra penger.
Her i distriktet har vi både NAF og en lokal aktør. 

Share this post


Link to post

Lokal aktør som gjør PKK, men som ikke driver verksted?

Nå har jo NAF begynt med verksteddrift en del steder også, så helt nøytral kan man ikke si at de er heller.

Share this post


Link to post
Skavold skrev (8 timer siden):

Lokal aktør som gjør PKK, men som ikke driver verksted?

Nå har jo NAF begynt med verksteddrift en del steder også, så helt nøytral kan man ikke si at de er heller.

Lokal aktør uten verksted: https://www.bilkontroll.no/eu

Nå er det en stund siden jeg brukte Naf, men ser den lokale her også har fått verksted. 

Edited by IT-Henrik
  • Like 1

Share this post


Link to post

Det stilles mye strengere krav til de som utfører PKK nå, enn tidligere. Man må identifisere seg med bankid for å sende inn kontrollseddel, det kreves kurs, 60 timer for de som ikke har drevet med PKK før, eller 23 timer for folk på såkalt overgangsordning, og man kan få stikkprøvekontroll i det sekundet kontrollseddelen sendes inn.

Mange tror NAF er noe slags bilguder, men har sett mange rare NAF tester.

Edited by FiveInline

Share this post


Link to post
36 minutes ago, FiveInline said:

Mange tror NAF er noe slags bilguder, men har sett mange rare NAF tester.

Samme. Sett mye rart på naf kjøps og salgs tester.

Share this post


Link to post
IT-Henrik skrev (10 timer siden):

Lokal aktør uten verksted: https://www.bilkontroll.no/eu

Nå er det en stund siden jeg brukte Naf, men ser den lokale her også har fått verksted. 

Rettedal er så nøytral som det går an! Helt fantastisk å ta kontrollen hos de! Får som regel beskjed om hva som byttes og hva som bør byttes. Sånt liker jeg :D

Share this post


Link to post

Jeg bruker merkeforhandleren da de har god service, og enda ikke opplevd noe negativt.
Når bilen er på service, så går jeg til byen, billigere enn å parkere i byen.
Så jeg er i byen hvert 2. år..

Share this post


Link to post
17 hours ago, IT-Henrik said:

Lokal aktør uten verksted: https://www.bilkontroll.no/eu

Nå er det en stund siden jeg brukte Naf, men ser den lokale her også har fått verksted. 

 

7 hours ago, sveibuen said:

Rettedal er så nøytral som det går an! Helt fantastisk å ta kontrollen hos de! Får som regel beskjed om hva som byttes og hva som bør byttes. Sånt liker jeg :D

Artig. Har aldri slått meg at det skulle være noe marked for å drive PKK uten verkstedtilknytning. Når jeg gjør et lite søk nå finner jeg seks aktører i Norge som har PKK-godkjenning, og ikke verkstedgodkjenning - Rettedal er en av disse. En annen er Viking Kontroll.

En tredje oppgir at de driver verksteddrift på egne hjemmesider, men har ikke godkjenning iflg. vegvesenet. Hmm.

Uansett et lite marked, men moro at det finnes.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Var populært med EU-kontroll og oljeskift i en periode, så det er nok mange som ikke driver med verksted, men som har verkstedgodkjenning for å skifte olje..

Share this post


Link to post
Skavold skrev (6 timer siden):

 

Artig. Har aldri slått meg at det skulle være noe marked for å drive PKK uten verkstedtilknytning. Når jeg gjør et lite søk nå finner jeg seks aktører i Norge som har PKK-godkjenning, og ikke verkstedgodkjenning - Rettedal er en av disse. En annen er Viking Kontroll.

En tredje oppgir at de driver verksteddrift på egne hjemmesider, men har ikke godkjenning iflg. vegvesenet. Hmm.

Uansett et lite marked, men moro at det finnes.

Slik som rettedal tok 790kr for kontroll nå helt frem til de flyttet inn i nytt bygg, nå tar det 1000kr inkl mva for en EU-kontroll, å kontrollen tar maks 30 minutt :)
Finner de noe, så viser det og forklarer hva som må byttes/ordnes før etterkontrollen.

De selger fluid film behandling på si, så de driver jo ikke helt ren pkk kontroll, trur det ikke ville svart seg i lengden med helt nytt bygg!

Hadde en fruens Fiesta 2014 modell innom tidligere i år, å da viste hun meg noen litt brune flekker å anbefalte å gjør noe med de før det utviklet seg(ifølge vedkommende så var det snakk om mange år til, men anbefalte en fluid film behandling)

Share this post


Link to post

Jeg skal kjøpe en delebil, det er ikke noe mer enn å sende inn salgsmelding og så levere skiltene neste arbeidsdag da? Eller må jeg betale omregistrering også fordi skiltene fortsatt står på? Vil selvfølgelig prøve å unngå avgiften og unødvendig forsikring 😛

Share this post


Link to post
1 hour ago, _Vegard said:

Jeg skal kjøpe en delebil, det er ikke noe mer enn å sende inn salgsmelding og så levere skiltene neste arbeidsdag da? Eller må jeg betale omregistrering også fordi skiltene fortsatt står på? Vil selvfølgelig prøve å unngå avgiften og unødvendig forsikring 😛

Kan vel bli tricky å unngå den når bilen skifter eier. Når salgsmeldinga er sendt inn blir vel regningen klargjort også. Man har vel også bare 3 dager på seg før forsikring må være i boks.

Enkleste er vel bare å spørre om dere kan skippe det og la den stå i feil navn. Blir litt plunder med utbetaling av vrakpant eneste.

Share this post


Link to post
Complexity skrev (34 minutter siden):

Kan vel bli tricky å unngå den når bilen skifter eier. Når salgsmeldinga er sendt inn blir vel regningen klargjort også. Man har vel også bare 3 dager på seg før forsikring må være i boks.

Enkleste er vel bare å spørre om dere kan skippe det og la den stå i feil navn. Blir litt plunder med utbetaling av vrakpant eneste.

Ja, derfor jeg tenkte å avregistrere bilen neste arbeidsdag pga forsikring, er jo ikke verdens undergang å måtte betale omregistrering heller da. 

Share this post


Link to post
7 minutes ago, _Vegard said:

Ja, derfor jeg tenkte å avregistrere bilen neste arbeidsdag pga forsikring, er jo ikke verdens undergang å måtte betale omregistrering heller da. 

Ja da slipper du nok unna forsikringsbøtene iallefall.

Om det er en elbil du kjøper (noe jeg tviler på?) Så er det gratis omregistrering 

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...