Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

2 hours ago, Dubious said:

Diesel egner seg ikke for småturer, så om det er tett så er det fordi bilen kun brukes på korte turer hvor motoren aldri blir skikkelig varm

Det blir tett uansett. De fleste blir plaget med EGR ventilen iløpet av bilens liv. Hver gang motoren bakker sendes jo skitten eksos rett i innsuget fra kald motor. Klart det blir fylles med gørr der da.
Jeg tok uansett å blomberte hele ventilen etter rengjøring, og det er en helt vanlig modifikasjon på de bilene for å slippe å bli plaget.

Besto fortsatt utslippskravene på eu kontrollen uten problem.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
5 minutes ago, kremt said:

På nyere må man programmere bort. Kommer feilmeldinger ellers. Gjør du det innenfor garanti kan du miste den da verksted lett ser hva som er gjort i hjernen. Røykgass er eneste som testes på diesel uansett, skal vel litt til å ikke bestå den.

Ja er mange biler som reagerer på dette. Tror min også ville gitt meg feilkode om jeg fysisk fjerna ventilen eller tok bort vakumslangen som styrer den. Derfor tok jeg bare å laget en pakning i aliminum som bare hindret eksosen i å komme seg til ventilen. 

Men moderne biler sniffer vel sikkert på innsuget om det faktisk kommer eksos dit eller ikke, og da kan det bli værre å fjerne den.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Noen bensinbiler har hatt egr i mange tiår allerede. Men da er det en veldig simpel sak. Nyere biler har nok mer avanserte systemer. Direkte innsprøytning ser ut til å ha en del ulemper ja. Det blir mye partikler så de må inn med filter. Og så kokser de igjen ventilene. Så en video på en Golf R og Audi V10 som hadde trøbbel med dette og gikk dårlig pga koksing.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...
kremt skrev (3 timer siden):

Det der er ikke en personbil, men en full size SUV. I Norge trenger du lett-lastebil lappen for en slik.

Personbiler kommer i alle slags former, fra liten kupé til store SUVer. Eneste unntak er at de må være under 3.5 tonn og ha maks 9 seter. Denne SUVen er registrert som personbil da den veier 3.2 tonn, men har en totalvekt på over 5 tonn som krever lett lastebil C1.

Lenke til kommentar
Snylter skrev (8 timer siden):

det er vel vekten som styrer hvilken hastighet den lovlig kan holde..?

Jeg tror det er typegodkjenningen som bestemmer det, og da den er registrert som personbil og ikke lett lastebil så kan den kjøres i alle hastigheter.

Toyota Highlander kommer til Norge: https://www.toyota.no/world-of-toyota/articles-news-events/2020/toyota-highlander.json

Lenke til kommentar
1 hour ago, FrihetensRegn said:

De er enig med meg:

Forbudet i første ledd gjelder likevel ikke for:

a)    Utrykningskjøretøy
b)    Motorvogn i gruppe M1 uten tilhenger og med tillatt totalvekt ikke over 7 500 kg.

I stand corrected, glemte visst å lese den delen.

Det der er vel en av tilpasningen campingbilfolket har fått gjennom..

Lenke til kommentar

Er i en litt kjip situasjon med med min 2009 Toyota Auris. Jeg vil annta at bilen er verdt et sted mellom 35k og 50k. Nå er ene framlykta gåen og Toyota skal ikke ha mindre enn hele 11 000 kr for ny lykt. Hadde jeg hatt en bil til 300 000 hadde ikke dette vært et problem, men jeg er ikke særlig lysten på å kjøpe en lykt til 1/3 av verdien på bilen. Har søkt på brukte, men da det er xenon viser det seg nesten umulig å finne en som passer. What do?

Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Gavekort klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...