Jump to content
Hyperio

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt

Recommended Posts

Jeg legger om så fort det er pluss og jeg vet det ikke skal snø mer. Har allerede luftet sykkelen, og jeg kjører daglig på jobb kl5 på morgenen. Tviler sterkt temperaturen går ned, så i aller aller verste fall er det litt snø i lufta en dag, men ikke noe veiforhold som kommer til å kreve vinterdekk her nede. 

Share this post


Link to post
Annonse

Vil anbefale alle med Bosch cp4 høytrykkspumpe om å sjekke feks dieseltanken for "gullkorn". Denne pumpa er i mange biler, bmw, vw, audi, volvo etc. ble vel først satt i bil rundt 2003/2004 og ut over. Den pumpa kosta meg 45000kr med ny pumpe, rengjøring og nye dyser. Er visst en kjempe stor svakhet, ved at den VIL havarere en dag. Hos noen på 100 000km andre som meg på 270 000km etc.
Glinse det i tanken så har du et havari rett rundt hjørne! Få på verksted å bytt og rengjør!

Share this post


Link to post
9 hours ago, sveibuen said:

Vil anbefale alle med Bosch cp4 høytrykkspumpe om å sjekke feks dieseltanken for "gullkorn". Denne pumpa er i mange biler, bmw, vw, audi, volvo etc. ble vel først satt i bil rundt 2003/2004 og ut over. Den pumpa kosta meg 45000kr med ny pumpe, rengjøring og nye dyser. Er visst en kjempe stor svakhet, ved at den VIL havarere en dag. Hos noen på 100 000km andre som meg på 270 000km etc.
Glinse det i tanken så har du et havari rett rundt hjørne! Få på verksted å bytt og rengjør!

Neinei. Er bare Elbil som koster mye fordi du må kansje bytte batteri engang.

Share this post


Link to post

Hvor mange elbiler er det som fins på veien i daglig bruk, 12 år gammel og 270k på telleren? Leste en artikkel at biler av merket ***la måtte 3 ganger så ofte på verksted som andre biler. Bra de "har så få bevegelige deler og lite vedlikehold da".

  • Like 2

Share this post


Link to post
36 minutes ago, kremt said:

Hvor mange elbiler er det som fins på veien i daglig bruk, 12 år gammel og 270k på telleren? Leste en artikkel at biler av merket ***la måtte 3 ganger så ofte på verksted som andre biler. Bra de "har så få bevegelige deler og lite vedlikehold da".

Lite data på dette enda, ikke så veldig mange som har kjørt langt siden kurrant elbiler ikke har vært på markedet så lenge.

Første bilen med brukbar rekkevidde kom jo først i 2012 -fra et rimelig ferskt selskap som hadde mye å lære.

Og Tesla Model S og X har hatt utrolig mye problemer, men med unntak av produksjonsfeil i driveunints (motorer) og litt feil valg av kjemi i batteripakkene (som fører til noen batterihavari) så er det vel ingen feil som er der fordi det er en elbil. Heller fordi det er en bil som er dårlig skrudd sammen.

Men vi får se i fremtiden. Model 3 viser seg å være utrolig holdbar med tanke på batteri og drivverk (men har problemer med rust osv som heller ikke er elbil spesifikt).

 Veldig spent på Volvo sitt bidrag med Polestar 2, en slags Saab\Volvo med kurrante spesifikasjoner.

Så når de store produsentene kommer ned elbiler burde det jo bli holdbare greier.

Edited by Complexity

Share this post


Link to post

Kanskje ikke helt riktig sted men...

Har en aksel med 5/16" gjenger, men sliter med å få tak i muttere lokalt. Er litt hastverk å få tak i. 
M8 er jo ikke så mye større... 😛 Har gjengesett også. Vil det sitte bra? Det er essensielt at det sitter bra på

Share this post


Link to post

Ikke tull med slik. Du kan risikere å ødelegge hele spindelen din. Du kan utvide til M8 om du har skikkelig verktøy til det.

Share this post


Link to post

Fikk tak i en W211 320CDI idag på forhandlersiden min for 28k bare. Kupp i mine øyne. Godt vedlikeholdt med 330k km, men mye utstyr jeg ikke har sett på en så gammel 2003 modell før. Distronic adaptiv cruise, Airmatic, elseter med memory begge sider osv

Share this post


Link to post

Hva er verdien på en slik? Kan bli temmelig dyre verkstedregninger hvertfall hvis den starter å ramle sammen og man ikke mekker selv. 20-30k i året, lett.

Share this post


Link to post

Maskin og girkasse er vel blandt det beste de har laget noen gang! Robust rekke 6er og god girkasse.

Pass på at det har vert service på girkassen.

Rengjør innsug for koks etc.

 

Ellers så har du jo bremsesystemet til mercedes på den modelln, 300 000 trykk på pedalen så må det byttes(glemt ut navnet på delen)

Å på den alderen begynner det jo å komme rust, rust å rust desverre.

Sprøyt på litt sauaullfett under, så stopper du hvertfall påbegynt rust.

Share this post


Link to post

Rusten kommer vel strengt talt ganske mye før 17 år spør du meg, særlig på 211 :) Enkelte av disse hadde jo rust etter 2-3 år. Tror SBC er det systemet MB har på bremser, et svært avansert og kostbart system.

  • Like 1

Share this post


Link to post

Hvis bilen har 330k km da er SBC pumpa allerede enten byttet eller overhalt. På min 211 fra 2005 tok 220k km før det kom opp beskjed på skjermen, men det var nok med en liten omprogrammering med diagnose verktøy slik at bilen kunne kjøres i noen år til. Men neste gang det kommer opp SBC feil da må det enten overhales eller byttes. 

Edited by Fictivision
  • Like 1

Share this post


Link to post

SBC heter pumpen ja!


Den tåler 300 000 pump før den skal overhales evt byttes. Men som det skrives, så kan du "jukse" litt med en liten omprogrammering. Du får overhalte pumper i fra tyskland til rundt 10 000kr sist jeg sjekket. Ny hos BOS koster med arbeid fort 35-40000kr.

Rust, ja, var værre med 210 modellen 😮 Kvittet meg med min i fjor pga rust. Holdt i 19år, men mest pga han som eide bilen lengst hadde holdt bilen godt med tectylering og byttet dører, skjermer etc etter hvert som rusten kom. Men ikke et feilskjær på motor, girkasse og det elektriske. Km stand: 394 000km.

Share this post


Link to post

Hver 2 år som oftest. Står nok i manualen til bilen din.

Noen biler har dog bare "Sjekk annet hvert år og bytt om nødvendig"

Men det er litt uenigheter der blandt folk.

  • Like 1

Share this post


Link to post
On 3/25/2020 at 7:21 AM, sveibuen said:

Maskin og girkasse er vel blandt det beste de har laget noen gang! Robust rekke 6er og god girkasse.

Pass på at det har vert service på girkassen.

Rengjør innsug for koks etc.

 

Ellers så har du jo bremsesystemet til mercedes på den modelln, 300 000 trykk på pedalen så må det byttes(glemt ut navnet på delen)

Å på den alderen begynner det jo å komme rust, rust å rust desverre.

Sprøyt på litt sauaullfett under, så stopper du hvertfall påbegynt rust.

SBC er virkelig fantastiske bremser, rett og slett herlige å kjøre med. Antall aktiveringer har ikke sammenheng med antall trykk på pedalen og antall aktiveringer skal vel være en god del mer enn 300k.. Bremsene aktiveres hver gang du setter deg i bilen, med ujevne mellomrom under regnvær med aktivert regnsensor osv.

211 er ikke så verst når det kommer til rust men dette avhenger også en del av årsmodell. 2004/2005 fikk en del oppgraderinger i så måte.

 

 

On 3/25/2020 at 5:00 PM, kremt said:

Rusten kommer vel strengt talt ganske mye før 17 år spør du meg, særlig på 211 :) Enkelte av disse hadde jo rust etter 2-3 år. Tror SBC er det systemet MB har på bremser, et svært avansert og kostbart system.

Rust etter 2-3 år på 211? Sikker på at du ikke blander med en annen modell nå?

 

Share this post


Link to post

Det var en jeg snakket med som hadde en (den gang) 2-3 år gammel s203, bakvinduet hadde stoppet. Så han tok av dørtrekket og på innsiden av dørblekket var det betydelig med rust. Dårlig lakkert bak der. Ble levert til forhandler som lakket opp alle dører. Men du mener altså at 211 er relativt bra mot rust? 210 var jo helt tragisk, rene rust(E)-klassen.

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...