Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Drivverket har mye å si for komfort. Det gjøres sinnsykt mye for å skjule forbrenningsmotoren i en normal premiumbil - og også nedover til litt mer moderate kompromissbiler. Plenty av fallgruver der det kan komme fram at det er en bråkete og uraffinert sak som sitter der fremme og gir kraft. Man får og med alt det der knotet med girkasse og sånt tull.

Elmotor er barneskirenn i forhold. Enhver idiot kan putte en slik i et chassis og få til et transportmiddel der selve motoren ikke er plagsom, og framdriften fremstår som silkemyk og grei.

Ser man ikke denne grunnleggende sannheten er man godt vant med biler der jobben er gjort rett, og komfort er avlet frem gjennom tiår med komplisert ingeniørarbeid - og en totalpakke der de har kunnet ta seg råd til å prioritere komfort.

Endret av Jann - Ove
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Finnes biler i motsatte skala og da. Kjører til tider en Ford Ranger 3.2 med manuellgir og den er helt grusom. Girspaken er veldig tung og ubehagelig, og bilen prøver å rev-matche neste gir så det til tider høres ut som man ikke kan kjøre bil..

Den gir selv gass når man slipper clutchen da så veldig lett for nybegynnere å kjøre uten å kvele.

Nå er det ikke noe luksusbil i det heletatt da men hver gang jeg kjører den blir jeg påmint hvor deilig det er å slippe slikt 😅

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Complexity skrev (1 time siden):

Finnes biler i motsatte skala og da. Kjører til tider en Ford Ranger 3.2 med manuellgir og den er helt grusom. Girspaken er veldig tung og ubehagelig, og bilen prøver å rev-matche neste gir så det til tider høres ut som man ikke kan kjøre bil..

Den gir selv gass når man slipper clutchen da så veldig lett for nybegynnere å kjøre uten å kvele.

Nå er det ikke noe luksusbil i det heletatt da men hver gang jeg kjører den blir jeg påmint hvor deilig det er å slippe slikt 😅

En elbil gjort helt riktig er vel overlegen hvilken som helst fossil bil. Model 3 som vi har er helt OK men den kan ikke nærme seg vår 4 år gamle 5-serie i komfort. Kjørte iX her om dagen og ble litt frelst av den. Mulig den blir å erstatte stasjonsvognen vår. 🙂

Endret av Randeboy
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Jann - Ove skrev (3 timer siden):

Drivverket har mye å si for komfort. Det gjøres sinnsykt mye for å skjule forbrenningsmotoren i en normal premiumbil - og også nedover til litt mer moderate kompromissbiler. Plenty av fallgruver der det kan komme fram at det er en bråkete og uraffinert sak som sitter der fremme og gir kraft. Man får og med alt det der knotet med girkasse og sånt tull.

Elmotor er barneskirenn i forhold. Enhver idiot kan putte en slik i et chassis og få til et transportmiddel der selve motoren ikke er plagsom, og framdriften fremstår som silkemyk og grei.

Jeg har oppriktig til gode å teste en elbil som fremstilles så overlegent mye mer komfortabel enn øvrige biler i sin klasse slik det ofte høres ut her på Diskusjon. Nå det siste året til halvannet har jeg testet en rekke nye og brukte biler, både el og tradisjonelt drivstoff i de fleste klasser, inkludert premium, og med mindre jeg begynner å sammenligne epler og vannmeloner (Les: Brukt HiLux mot en ny EQS) så er det ingen bil som enda har blåst håret mitt bakover fordi den er overlegent komfortabel enn andre. Fellestrekket for alle pleier å være at det kunne med fordel vært lagt mer fokus på å redusere vind- og dekkstøy inn i kupéen.  Knot med girkasse? De fleste biler jeg har tilgjengelig så dytter jeg en spak i drive og tenker ikke mer på denne. Samme har det vært på de fleste elbiler jeg har kjørt og.

Det kan godt være at biler i lavbudsjetts-klassen drar stor fordel av et elektrisk drivverk mtp på komfort, men akkurat dette har jeg lite/nada erfaringer med.

Hvilke bil mener du er overlegent mer komfortabel enn de øvrige i sin klasse?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Nimrad skrev (4 timer siden):

Mener du det? Fossilt er veldig ukomfortabelt sammenlignet med el. Kan ikke forstå at du mener det der

Har ennå ikke funnet en elbil med brukbart baksete. Sittestilling blir ofte elendig med batteri under dørken. Får ikke hvilt lår på sete. Hode tar opp i taket og på c stolpen på noen biler. Ganske digg med hvor silkemyk en elbil kjører, som sjåfør, men er alt for mange bakdeler. Er ikke helt uten grunn at jeg vil gå over til hybrid/fossilt igjen. Ser heller ikke hvordan motorstøy kan være et problem. Har kjørt 4 forskjellige dieselbiler i dag. Sent 90-talls hiace lagde en del lyd og kaklet godt, men de andre var det ikke merkbart på før jeg dro de langt ut. Nye Volvo diesel hører du ikke om er bensin eller diesel. 

Hansien skrev (4 timer siden):

Har drivverket noe å si på komfort og nå? 

De svar ovenfor. 

Lenke til kommentar
Randeboy skrev (3 timer siden):

En elbil gjort helt riktig er vel overlegen hvilken som helst fossil bil. Model 3 som vi har er helt OK men den kan ikke nærme seg vår 4 år gamle 5-serie i komfort. Kjørte iX her om dagen og ble litt frelst av den. Mulig den blir å erstatte stasjonsvognen vår. 🙂

Støtter denne. Får model 3 om 2-3 uker. Er en veldig god elbil, men en dårlig bil. Blir nok å selge den igjen ganske fort. 

 

Hansien skrev (1 time siden):

Jeg har oppriktig til gode å teste en elbil som fremstilles så overlegent mye mer komfortabel enn øvrige biler i sin klasse slik det ofte høres ut her på Diskusjon.

Satt på I en fullspekket EQS i et bryllup. Den var sinnsykt bra. Var bedre enn en 2003 S-klasse jeg hadde for mange år siden. Jeg tror mange som synes elbil er så utrolig overlegent kommer fra typiske drittbiler, en billig franskmann eller amerikaner, og da blir det fort en oppgradering. Får sånn sett mye mer for pengene med elbil, siden en slapp alt av avgifter lenge. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Hansien skrev (3 timer siden):

Jeg har oppriktig til gode å teste en elbil som fremstilles så overlegent mye mer komfortabel enn øvrige biler i sin klasse slik det ofte høres ut her på Diskusjon. Nå det siste året til halvannet har jeg testet en rekke nye og brukte biler, både el og tradisjonelt drivstoff i de fleste klasser, inkludert premium, og med mindre jeg begynner å sammenligne epler og vannmeloner (Les: Brukt HiLux mot en ny EQS) så er det ingen bil som enda har blåst håret mitt bakover fordi den er overlegent komfortabel enn andre. Fellestrekket for alle pleier å være at det kunne med fordel vært lagt mer fokus på å redusere vind- og dekkstøy inn i kupéen.  Knot med girkasse? De fleste biler jeg har tilgjengelig så dytter jeg en spak i drive og tenker ikke mer på denne. Samme har det vært på de fleste elbiler jeg har kjørt og.

Det kan godt være at biler i lavbudsjetts-klassen drar stor fordel av et elektrisk drivverk mtp på komfort, men akkurat dette har jeg lite/nada erfaringer med.

Hvilke bil mener du er overlegent mer komfortabel enn de øvrige i sin klasse?

Jeg er relativt enig. Har ikke all verdens til overs for elbiltilhengerskaren her på forumet.

Ja, det er i budsjett-klassen at forskjellene merkes. Spesielt for folk flest som uten å vite det selv ser på epler mot vannmeloner - engangsavgift og moms utgjør mye, og glemmes glatt når man skal ha nybil til 300-400k og sammenligner elbilen direkte mot en bensin/dieselbil med samme totalpris. En korrekt sammenligning blir fort 150-200k dyrere med dagens avgiftsregime (minst) - og sammenligner man urettferdig sånn, så er det lett å få med det for seg at det er mer komfortabelt med elbil.

Når det gjelder knot med girkasse så mener jeg alt det som må til for å få til en perfekt automatgirkasse som oppleves komfortabel og smidig. Selv om ting har blitt *mye* bedre i nyere tider fins det fremdeles mye rart, og det går på komforten løs når dette ikke er i orden. Undermotorisering med idiotisk teknologi kan jo gi virkelig lite komfortable biler. Tenk jagende CVT eller en håpløs enkeltkløtsj-sak.  Gjøres det rett, så merker man ikke noe til det, man setter den i drive og kjører, smidig og komfortabelt - noe de fleste bilprodusenter har fått til nå. Med en elmotor så er hele problemet en ikke-sak, et enkelt reduksjonsgir er alt som skal til. (Og vettug programmering sånn at momentet helt i bunn skjules litt til daglig.)

Mye av essensen av å gjøre en vanlig bil komfortabel er å skjule drivverket. Den oppgaven er veldig mye enklere med en ren elbil.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (10 timer siden):

Har ennå ikke funnet en elbil med brukbart baksete. Sittestilling blir ofte elendig med batteri under dørken. Får ikke hvilt lår på sete. Hode tar opp i taket og på c stolpen på noen biler. Ganske digg med hvor silkemyk en elbil kjører, som sjåfør, men er alt for mange bakdeler.

Baksete er kanskje en av få ulemper, men nå tenkte jeg mest i retning forskjell på kjørekomfort på elmotor vs fossilmotor. Utvalg og kvalitet på elbil er jo fortsatt langt unna fossilt, men silkemyk kjøring, enpedals kjøring, umiddelbar kraft, null giring og tilnærmet null lyd gjør at jeg ikke forstår at man kan mene fossilt er mer komfortabelt. Jeg skjønner at man kan like andre elementer med en fossilbil, men akkurat det med kjørekomfort trodde jeg var så og si opplest og vedtatt.

Dubious skrev (9 timer siden):

Jeg har dieselbil, og det er ikke motoren jeg hører når jeg kjører.
Først på listen er  hjulstøy, deretter vind, så langt ned på listen kommer lyder fra motoren. 

Samme her, men under aksellerasjon og lave hastigheter rykker motorlyden opp på førsteplass. Jeg kjører en del i undersjøiske tunneler og da er det motorduring som høres best på vei opp.

Endret av Nimrad
Lenke til kommentar
10 hours ago, Sjørøver said:

Har ennå ikke funnet en elbil med brukbart baksete. Sittestilling blir ofte elendig med batteri under dørken. Får ikke hvilt lår på sete. Hode tar opp i taket og på c stolpen på noen biler. Ganske digg med hvor silkemyk en elbil kjører, som sjåfør, men er alt for mange bakdeler. Er ikke helt uten grunn at jeg vil gå over til hybrid/fossilt igjen. Ser heller ikke hvordan motorstøy kan være et problem. Har kjørt 4 forskjellige dieselbiler i dag. Sent 90-talls hiace lagde en del lyd og kaklet godt, men de andre var det ikke merkbart på før jeg dro de langt ut. Nye Volvo diesel hører du ikke om er bensin eller diesel. 

De svar ovenfor. 

Sitter du så mye i baksetet da? For meg virker du å være en person som liker å sitte bak rattet.

Er jo elbiler som har tatt høyde for dette og da. F.eks Porche Tayan\e-Tron GT. De har hull i batteripakken så man kan sitte med føttene normalt i baksetet.

De har dog meget begrenset bagasjerom, og man må jo kle bilene på seg når man setter seg inn fremme (Kun testet e-Tron GT). Men det gir vel en viss sportslig følelse. Girkasse får man også med på kjøpet der 😅

Lenke til kommentar

Det er ofte motsatt for meg, at elbiler er laget mindre komfortable for å redde rekkevidden. Det er heller ikke overraskende for meg at i4 anses som den perfekte kjøreopplevelsen, da den er bygget på en fossil plattform. De kjører ofte bedre, har bedre kvalitet og levetid - men ofrer plass.

Elbiler er trafikalt langt mer effektive, og øker dermed komforten også for meg - med så mye moment tilgjengelig har jeg alltid effektoverskudd. Av de mest solgte bilene som I.D3, Model 3/Y, XC40 - alle disse er plastbokser på veien. Store hulrom og begrenset antall KG til lydisolering i konstruksjonen er sikkert deler av grunnen, folks skifte i hvordan vi velger bil en annen.

For meg blir aldri elbil en fullverdig kjøreopplevelse, så jeg skal ha noe med en skikkelig fossilmotor igjen. Og selv om Tesla tilbyr en utrolig hastighet pr krone er det altså kanskje Norges mest kjedelige bil. Det bare lyser IT support.

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
On 8/18/2022 at 9:45 AM, Retroman said:

Volkswagen skal visst bare selge elbiler fra 2024. Lykke til? Spesielt med varebilsalget…

Bare så det ikke er noen tvil: Dette valget er det den norske importøren som har gjort, så det gjelder kun her på berget. Dessuten er det kun personbiler det er snakk om. Ikke varebiler. Det hadde vært noget spesielt med tanke på at det blant annet kommer en helt ny Amarok til Norge neste år. Den elektriske utgaven av den er vesentlig lengre unna ...

Lenke til kommentar
Skavold skrev (2 timer siden):

Bare så det ikke er noen tvil: Dette valget er det den norske importøren som har gjort, så det gjelder kun her på berget. Dessuten er det kun personbiler det er snakk om. Ikke varebiler. Det hadde vært noget spesielt med tanke på at det blant annet kommer en helt ny Amarok til Norge neste år. Den elektriske utgaven av den er vesentlig lengre unna ...

Jepp. Men utspillet hans der og da på vegne av importøren samt at han bare sa «Volkswagen» gjorde at mange trengte spesifisering noe jeg også har lagt merke til har skjedd her og der siden i går. Kan vel snart bytte navn fra Arendalsuka til Heknebyuka mtp alle utspillene fra den mannen i det siste. Med en fot godt plantet i henholdsvis Harald A og BIL… 🙄

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Sitter du så mye i baksetet da? For meg virker du å være en person som liker å sitte bak rattet.

Har litt spredd familie, så blir en del i løpet av et år. Blir fort trangt med 4 stk i en polestar eller model 3, og det er egentlig for dårlig synes jeg. 

 

Nimrad skrev (3 timer siden):

Baksete er kanskje en av få ulemper,

Vekt er en annen veldig stor ulempe. Polestar 2 veier vell omtrent det samme som en førstegenerasjons xc90. Lav nyttelast kan fort bli et problem. 

 

DrAlban3000 skrev (3 timer siden):

Av de mest solgte bilene som I.D3, Model 3/Y, XC40 - alle disse er plastbokser på veien. Store hulrom og begrenset antall KG til lydisolering

Syns å huske at id3 var en ganske godt isolert bil. Var veldig god å kjøre. Det er nok gjerne den bilen samboer egentlig burde ha, men totalpakken i forhold til pris er for dårlig.

 

Nimrad skrev (3 timer siden):

men nå tenkte jeg mest i retning forskjell på kjørekomfort på elmotor vs fossilmotor.

Ja, en elmotor gir mer komfort en det meste av fossilt. Diskusjonen går uansett på totalpakken. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (Akkurat nå):

Vekt er en annen veldig stor ulempe. Polestar 2 veier vell omtrent det samme som en førstegenerasjons xc90. Lav nyttelast kan fort bli et problem.

Det er enda flere ulemper enn det, men nå snakket vi om kjørekomfort. Jeg personlig synes hvertfall det er mye, mye mer behagelig å kjøre elmotor enn fossilmotor sånn isolert sett. Måtte kjøpe fossilt selv, men det var andre grunner til det.

Sjørøver skrev (2 minutter siden):

Ja, en elmotor gir mer komfort en det meste av fossilt. Diskusjonen går uansett på totalpakken. 

Ikke denne diskusjonen :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...