Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

liehen skrev (1 time siden):

Lyd er klart viktig, men også hvordan kreftene leveres. Leide en 911 Carrera 4 GTS på Vestlandet. Veldig morsom bil og rask nok til å gi adrenalin-kick (i alle fall til man blir vant til det). Lyden var det dessverre litt lite av, takket være EU. Godlyd først rundt 7.000 o/min og opp til turtalssperren. Likevel var det en heftig opplevelse og jeg vil påstå at om det hadde vært akkompagnert av heftigere lyd ville opplevelsen løftet seg enda noen hakk. Men prismessig snakker vi nok rundt 2,5 mill. med utstyr. Er den verdt det? Ikke for meg.

Vil da heller anbefale en 911 fra 997-generasjonen (2005-2013), men de er vel ikke akkurat så lett å få tak i hos leiebilselskapene. 3,8 L med sportseksos og manuell er en drøm. De fleste variantene ligger på mellom 500 og 800k (utenom GT-variantene).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
liehen skrev (1 time siden):

men ser jo at t.o.m. den lille Fiestaen vi har med 100 hk bensin og manuell gir overraskende mye kjøreglede for pengene.

Støtter den. Hadde mini tidligere, både jeg og samboer digget den bilen. Kunne kjøre den veldig hardt uten at du ble kriminell. Veldig stas med kompressor lyd også. 

Anbefaler alle å se hele denne episoden fra top gear, diskuterer litt de som har diskutert i de siste postene her:

 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar

Skulle til å dra Alfa opp av hatten. Prøvde en Giulia Quadrifoglio med 510 hester på bakhjula i sommer. Vil si at få, om ingen, elbiler konkurrerer med den følelsen, opplevelsen og ikke minst entusiastiske tilbakemeldinger fra andre i trafikken. Spesielt med oppsett i «Race» med åpen Akrapovic-eksos.

Endret av Retroman
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Retroman skrev (3 minutter siden):

Skulle til å dra Alfa opp av hatten. Prøvde en Giulia Quadrifoglio med 510 hester på bakhjula i sommer. Vil si at få, om ingen, elbiler konkurrerer med den følelsen, opplevelsen og ikke minst entusiastiske tilbakemeldinger fra andre i trafikken. Spesielt med oppsett i «Race» med åpen Akrapovic-eksos.

Men hva koster dette ift en relativt kjapp elbil? Det gjør jo noe med totalbildet, altså kostnaden. 

Personlig har jeg fått avsmak av lyd etter å ha flyttet nær vei. Det værste er mopeder/motorsykkel. Maken til bråk

  • Liker 1
Lenke til kommentar
37 minutes ago, Salvesen. said:

Men hva koster dette ift en relativt kjapp elbil? Det gjør jo noe med totalbildet, altså kostnaden. 

Personlig har jeg fått avsmak av lyd etter å ha flyttet nær vei. Det værste er mopeder/motorsykkel. Maken til bråk

I Norge så bikker vel alfaen over 1.3 mill og man kan få 2 m3p for prisen.

eller en s plaid som gruser alfaen rett frem

Lenke til kommentar
onkel_jon skrev (4 minutter siden):

I Norge så bikker vel alfaen over 1.3 mill og man kan få 2 m3p for prisen.

eller en s plaid som gruser alfaen rett frem

Ja, så lyden koster 2x prisen på en måte. Det  er dyr lyd, men det er jo opp til enhver å bestemme hva de ønsker å bruke penger på. I tillegg er det jo andre forskjeller mellom bilene. Men jeg vet hva jeg velger iallefall:)

Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (29 minutter siden):

Ja, så lyden koster 2x prisen på en måte. Det  er dyr lyd, men det er jo opp til enhver å bestemme hva de ønsker å bruke penger på. I tillegg er det jo andre forskjeller mellom bilene. Men jeg vet hva jeg velger iallefall:)

Er bare lyd som skiller en Model 3 og en Alfa Giulia QV 👍 

M3P er rask og dørgende kjedelig - litt som å fly. Går i 800, men plast og familiefolk er alt du ser. Klart, om du skal se på det med din egen lommebok blir vel regla den samme hver gang. Lyd, styrefølelse, setene, instrumentene - alt vekker følelser i meg i en entusiastbil.

Å sammenligne en Alfa som dette med en Tesla forklarer vel egentlig bare at man ikke liker å bruke så mye penger på bil, og heller ikke har særlig interesse for bil utover det å spare penger (og unngå lyd? i en biltråd som ikke diskuterer EL)

 

Grå plast, flate veganer seter, knirk. Og alle andre har samme bilen. 

Endret av DrAlban3000
Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (2 minutter siden):

Er bare lyd som skiller en Model 3 og en Alfa Giulia QV 👍 

M3P er rask og dørgende kjedelig - litt som å fly. Går i 800, men plast og familiefolk er alt du ser. Klart, om du skal se på det med din egen lommebok blir vel regla den samme hver gang. Lyd, styrefølelse, setene, instrumentene - alt vekker følelser i meg. 
 

Grå plast, flate veganer seter, knirk. Og alle andre har samme bilen. 

Jeg skriver jo eksplisitt at det er andre ting som skiller?

Lenke til kommentar
DrAlban3000 skrev (39 minutter siden):

Du skriver at man i bunn og grunn betaler 2x for lyden, men ok. Du har fått frem poenget ditt, Model 3 er helt rå.

Vi bryter forøvrig retningslinjene til tråden. Sammenligningen kan sikkert kjøres i elbiltråden.

 

 

Jeg skrev dette:

I tillegg er det jo andre forskjeller mellom bilene.

men ja, må ikke skrive for mye om elbiler her inne😅

Lenke til kommentar

Fossil-Bilkafeen, der er det nok litt andre tanker om det Ferrari fikk til med lyden. Jeg kjøper ikke veldig dyre klokker, men kan forstå den som gjør det - historikk, kultur og merker som kanskje tilbyr noe helt spesielt. På samme måte er det med bil.

For noen vil man kunne sette en strek imellom en M3P som er en karusell på hjul og en superbil - hva er det superbilen tilbyr? M3 er jo en relativt praktisk bil i tillegg. Det eneste man sier da er at man ikke er en bilentusiast, men liker Tesla. På samme måte som meg, som kan kjøpe en enkel Casio G-Shock til 1500 spenn, stikke i klokketråden og le av de som ikke kan spille snake på Rolexen sin.

Jeg supplementerer med en fossil så fort jeg har fått på plass økonomien til en bil nr 3 som skal være morsom. Sekser og manuell er kravet, det vil bli en bil jeg kan kjøre ifra med familiebilen min rett frem mest sannsynlig. 

Lenke til kommentar
3 hours ago, Frank Drebin said:

Vil da heller anbefale en 911 fra 997-generasjonen (2005-2013), men de er vel ikke akkurat så lett å få tak i hos leiebilselskapene. 3,8 L med sportseksos og manuell er en drøm. De fleste variantene ligger på mellom 500 og 800k (utenom GT-variantene).

Hadde ikke sagt nei takk til det. Han som eier hotellet og leier ut Porschen har en 930 Turbo, hadde ikke sagt nei til den heller. Du har sikkert lest om han før, har også Testarossa, Diablo og flere andre biler.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Salvesen. skrev (20 minutter siden):

Jeg kjøper dyre klokker og elbiler. Har interesse for begge deler:) Bråk som nevnt over interesserer ikke meg, men skjønner at det interesserer andre. 

Hva er bråk? Jeg blir smått irritetert når nærmeste nabo fyrer i gang svensk danseband musikk på full guffe mens han maler huset, men liker lyden av en v8 som drar ut noen gir langs veien. Litt med måte, selvfølgelig. 

Lenke til kommentar
2 hours ago, Retroman said:

Skulle til å dra Alfa opp av hatten. Prøvde en Giulia Quadrifoglio med 510 hester på bakhjula i sommer. Vil si at få, om ingen, elbiler konkurrerer med den følelsen, opplevelsen og ikke minst entusiastiske tilbakemeldinger fra andre i trafikken. Spesielt med oppsett i «Race» med åpen Akrapovic-eksos.

Har prøvd den også. Spant litt ved fullt pådrag på motorveien (fra lavere hastighet enn fartsgrensen vel og merke). Morsom bil med fantastisk styring. Annen eksos hadde nok gjort susen, hjalp litt når eksosanlegget var blitt ordentlig varmt. 

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (1 minutt siden):

Hva er bråk? Jeg blir smått irritetert når nærmeste nabo fyrer i gang svensk danseband musikk på full guffe mens han maler huset, men liker lyden av en v8 som drar ut noen gir langs veien. Litt med måte, selvfølgelig. 

Som jeg nevnte tidligere er det rett og slett støy i fra biler, jo høyere jo verre. Så en V8 er ikke noe jeg setter pris på lengre. Muligens om jeg er forran rattet og det skjer en gang i skuddåret, men ikke når det passerer meg.

Setter mest pris på elbussene her i byen om jeg skal være ærlig, de er rolige og behagelige.

Lenke til kommentar
26 minutes ago, Salvesen. said:

Jeg skrev dette:

I tillegg er det jo andre forskjeller mellom bilene.

men ja, må ikke skrive for mye om elbiler her inne😅

Det viktigste er jo at hver enkelt finner hva som passer både ens egne ønsker, behov og lommebok, enten det er en elbil, diesel eller bensin. Hadde jo helt klart vært økonomisk lønnsomt å vært fornøyd med en elbil.

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 minutt siden):

Det viktigste er jo at hver enkelt finner hva som passer både ens egne ønsker, behov og lommebok, enten det er en elbil, diesel eller bensin. Hadde jo helt klart vært økonomisk lønnsomt å vært fornøyd med en elbil.

Ja absolutt, har ingenting i mot at andre velger noe annet enn meg. Både i bil verden og ellers i livet:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...