Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sydvest skrev (9 timer siden):

Ja det høres jo friskt ut at motoren starter kald midt i kjøringen. Men dette er kanskje ikke noe en trenger å tenke på når man er innenfor garantitiden.

Det er ikke et problem, motoren er designet rundt det. De bruker 0w-20 olje mener jeg på, det er enormt tynt. Blokken er også isolert for å holde på varme vil jeg tro, mange andre produsenter gjør hvertfall det nå. 

Det har også skjedd mye med oljekvaliteten det siste tiåret, på jobb kan jeg gjerne fyre i gang en 750kw sekser og legge på 200-300kw last når den er 30 grader. Tar ikke skade så lenge oljetrykket er innenfor spec.

@kremt Ford Cosworth var bare 2L, men ble ansett som en vill motor. Samme kan vell sies om Lancer Evo, tror jeg? Volvo har en twincharged motor som lever 150+ hk/l, det må absolutt være godkjent.

Endret av Sjørøver
Lenke til kommentar
10 minutes ago, Gavekort said:

Blir vel ganske tørste biler som må kjøres på 98 når man presser så mye ut av volumet.

Er i hovedsak pga. avgifter det.

Ja det er vel ikke noe problem i dag å lage holdbare motorer med sånn ytelse, så avgiftene har vel en viss betydning.

Havnet bak en BMW M2 her om dagen, som vel har 370hk orginalt. Vedkommende bremset opp for så å gi full pinne. (kjører Tesla så det gjelder vel å tøffe seg). Rå lyd men jeg holdt jo følge med den uten problem. Det må jo være litt kjedelig for bilentusiaster at det er blitt slik. Og snart blir man vel helt ruinert av å eie bil med heftig motor også.

 

Lenke til kommentar
Complexity skrev (2 minutter siden):

Vedkommende bremset opp for så å gi full pinne. (kjører Tesla så det gjelder vel å tøffe seg). Rå lyd men jeg holdt jo følge med den uten problem.

Tall er for folk som er mer opptatt med å sammenligne seg selv med andre. Lyd og følelse er viktigere, men man trenger ikke å betale for en M2 for å få det. Jeg er sikker på at en Cosworth hadde gitt meg et større smil.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
3 minutes ago, Gavekort said:

Tall er for folk som er mer opptatt med å sammenligne seg selv med andre. Lyd og følelse er viktigere, men man trenger ikke å betale for en M2 for å få det. Jeg er sikker på at en Cosworth hadde gitt meg et større smil.

Sierra Cosworth veier nok veldig lite. Min Sierra 4x4 veide vel rundt 1200kg og et vel i hovedsak bare understell og motor som er forskjell. Så de flytter seg greit selv med orginal motor. På den tiden synes jeg min var passelig sprek med sine 126 hester eller no 😅

Lenke til kommentar

 

46 minutes ago, Complexity said:

Ja det er vel ikke noe problem i dag å lage holdbare motorer med sånn ytelse, så avgiftene har vel en viss betydning.

Havnet bak en BMW M2 her om dagen, som vel har 370hk orginalt. Vedkommende bremset opp for så å gi full pinne. (kjører Tesla så det gjelder vel å tøffe seg). Rå lyd men jeg holdt jo følge med den uten problem. Det må jo være litt kjedelig for bilentusiaster at det er blitt slik. Og snart blir man vel helt ruinert av å eie bil med heftig motor også.

 

Morsomt hvordan slike biler har gått fra "Wow dette går godt" til "meeeh. Treigere enn Teslaen 🤷". 

Endret av Wisd0m
Lenke til kommentar
Complexity skrev (53 minutter siden):

Havnet bak en BMW M2 her om dagen, som vel har 370hk orginalt. Vedkommende bremset opp for så å gi full pinne. (kjører Tesla så det gjelder vel å tøffe seg). Rå lyd men jeg holdt jo følge med den uten problem. Det må jo være litt kjedelig for bilentusiaster at det er blitt slik. Og snart blir man vel helt ruinert av å eie bil med heftig motor også.

 

Som Gavekort skriver så ligger mye av gleden i lyden og følelsen. For min del er følelsen av å håndtere en selvpustende motor i kombinasjon med manuelt gir mye av gleden, for man må finne den optimale kombinasjonen av turtallsområde og gir siden man ikke har haugevis av dreiemoment tilgjengelig til enhver tid.

98 oktan med pris opp mot 30 kr/liter tidligere i år har jo lagt en demper på gleden, må innrømme det...

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvordan kraften blir levert har også veldig mye å si. Selv om polestar 2 og Cayenne turboen min er ca like rask, føles polestaren utrolig tam. Får litt sug I magen opp til 50, men så er det utrolig sterilt videre opp. 

 

Samboer, som er en kvinne, savner motorlyd så mye i polestaren at hun heller vil ha en diesel firer. Om bil skal være mer en ett transportmiddel, så tror jeg nok akselerasjon kommer langt nede på lista. Av alle gode bil minner så er nok det beste når vi rånte rundt i en Volvo amazon med doble webere. Gikk ikke veldig bra, jeg hadde en Mercedes med stor sekser på den tiden, men opplevelsen var helt magisk. Og du kunne faktisk tømme flere gir uten at du kom i fengsel. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Mulig jeg er i minoriteten her, men finner moderne sportsbiler/superbiler lite interessant, og sausa elbiler enda mindre interessant. Som Sjørøver her over nevner så vil jeg heller ha en bil som ligger fint på veien og som jeg kan tømme girene på.

Porsche 911 f.eks. er en kul nok bil det, men hadde jeg hatt de pengene der så hadde jeg heller kjøpt meg en gammel sportsbil med karakter og brukt resten av penga på en silkemyk daily driver elbil. Kjøring handler ikke om å miste lappen og bevise manndigheten din.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

For min del dreier det seg mest om hvilken følelse bilen gir deg enn tall, grafer, drivlinje eller hva enn det måtte være. Den bilen jeg har kjørt som virkelig har gitt meg "the fizzy sensation" som James May ville sakt er en Lexus LC 500h, det føltes bare rett og slett ut som en satt i noe helt spesielt og unikt.

På papiret er det en bil på drøye 2 tonn med en V6er og en elmotor på sammenlagt 360 hester paret med ei E-CVT kasse som later som den er en 10 trinns kasse. Høres nok ikke så forlokkende ut for de fleste "petrol heads" men likevel noe av det meste minnerike kjøretøyet jeg har satt mine bein i. Trolig hadde nok V8 utgaven av den samme bilen med en skikkelig trinnkasse vært en enda større opplevelse men det har jeg ikke fått gleden av å prøve. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (5 timer siden):

Morsomt hvordan slike biler har gått fra "Wow dette går godt" til "meeeh. Treigere enn Teslaen 🤷". 

Helt feil mentalitet når det kommer til biler. Har selv en bil nr to som jeg fint kan kjøre i sirkler rundt med bruksbilen min. Men det er ingen tvil om hvilken bil jeg tar ut av garasjen om det er kjøreglede som skal stå i fokus. 

  • Liker 1
  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
2 hours ago, Hansien said:

Helt feil mentalitet når det kommer til biler. Har selv en bil nr to som jeg fint kan kjøre i sirkler rundt med bruksbilen min. Men det er ingen tvil om hvilken bil jeg tar ut av garasjen om det er kjøreglede som skal stå i fokus. 

Godt noen har fasiten på hva som er feil og ikke.

Lenke til kommentar
Wisd0m skrev (2 minutter siden):

Godt noen har fasiten på hva som er feil og ikke.

Bra å kunne hjelpe.

 

Men fra spøk til revolver. Hva i alle dager skal få meg til å tro at du har det gøy i en Tesla, når en småsprek m2 med underkant av 400hk er noe du kaller meh bare fordi den er tregere enn Teslaen din? Jeg mener oppriktig at folk som ikke greier å finne glede i å kjøre en original mx5 rundt rudskogen har neppe genuin glede av noe sprekere heller. 

  • Liker 6
Lenke til kommentar

Lyd er klart viktig, men også hvordan kreftene leveres. Leide en 911 Carrera 4 GTS på Vestlandet. Veldig morsom bil og rask nok til å gi adrenalin-kick (i alle fall til man blir vant til det). Lyden var det dessverre litt lite av, takket være EU. Godlyd først rundt 7.000 o/min og opp til turtalssperren. Likevel var det en heftig opplevelse og jeg vil påstå at om det hadde vært akkompagnert av heftigere lyd ville opplevelsen løftet seg enda noen hakk. Men prismessig snakker vi nok rundt 2,5 mill. med utstyr. Er den verdt det? Ikke for meg. Vi har en MB C43 AMG som familiebil som duger til å gi nok kjøreglede, selv om den selvsagt ikke er i nærheten av ligaen 911'n er i.

Er enig i at en rimelig bil kan gi mye kjøreglede. Kanskje ikke samme adrenalinkicket, men ser jo at t.o.m. den lille Fiestaen vi har med 100 hk bensin og manuell gir overraskende mye kjøreglede for pengene. Tar man en litt sportsligere bil med litt mer krefter er man godt på vei.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...