Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

12 hours ago, Hansien said:

i mange tilfeller så er kjøreerfaring like så viktig, om ikke viktigere, enn å ha bil med 4x4

Jeg er ikke uenig. Mange som er svært usikre på slikt føre som vi hadde i går. Var ute på kvelden, da var det både brøytet og saltet og ikke mye snø i veien, likvel var det en som lå i 35 km/t i 60-sonen og lagde kø. Samme flere andre steder med helt fine kjøreforhold, selv om det ikke gikk fullt så sakte. Gjelder med fremkommelighet også. Jeg er tilhenger av firehjulsdrift etter å ha hatt det de siste 11 årene, men det er vel så mye fordi det gir meg økt kjøreglede vinterstid. For fremkommelighetens del er det nok ikke mer enn 2-3 ganger i løpet av vinteren jeg har behov for det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
1 hour ago, liehen said:

Jeg er ikke uenig. Mange som er svært usikre på slikt føre som vi hadde i går. Var ute på kvelden, da var det både brøytet og saltet og ikke mye snø i veien, likvel var det en som lå i 35 km/t i 60-sonen og lagde kø. Samme flere andre steder med helt fine kjøreforhold, selv om det ikke gikk fullt så sakte. Gjelder med fremkommelighet også. Jeg er tilhenger av firehjulsdrift etter å ha hatt det de siste 11 årene, men det er vel så mye fordi det gir meg økt kjøreglede vinterstid. For fremkommelighetens del er det nok ikke mer enn 2-3 ganger i løpet av vinteren jeg har behov for det.

Firehjulsdrift er overvurdert. Gode dekk er undervurdert. Mange burde spart noen kroner når de kjøpte bilen, og kjøpt bil uten firehjulsdrift og heller kjøpt bedre dekk. Hjelper ikke med firehjulsdrift hvis bilen ikke står på gode dekk, det er fire dekk som skal stoppe uansett. Beste er selvfølgelig både firehjulsdrift og gode dekk, men for mange glemmer seg og kjøper dårlige vinterdekk.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Bare leste i innlegget ditt at du med forhjulstrekker var mye flinkere enn folk med firehjulstrekk. De pekte på (mer enn noe annet) at kjøreferdigheter var mer avgjørende enn drivlinje på glatt føre. Anekdotisk eller flåsete, det var uansett en kommentar verdt å bemerke så ikke flere blir lett overbevist om det samme.

Det kan godt hende jeg er det og, men jeg betviler det. Jeg har nok mange nok grunner til å kunne kalle meg en anstendig sjåfør, men det er uansett forbi poenget og det som var det jeg svarte på.. At du valgte å tolke det slik at jeg sier jeg er bedre enn andre med 4x4 var nå en veldig fri tolkning. 

 

Nå er jo det såre enkelt at kjøreferdigheter vekter mer enn drivlinje den tid det ikke hjelper med 4x4 om man er en talentløs sjåfør. Kan man kjøre bil så er 4x4 et godt hjelpemiddel men strengt tatt ingen nødvendighet slik jeg tolket at du prøvde å fremme dette siden du mener at det burde vært påbudt.

Så jeg vet ikke hva du prøver å overbevise folk om? 

Lenke til kommentar
liehen skrev (1 time siden):

Jeg er tilhenger av firehjulsdrift etter å ha hatt det de siste 11 årene, men det er vel så mye fordi det gir meg økt kjøreglede vinterstid. For fremkommelighetens del er det nok ikke mer enn 2-3 ganger i løpet av vinteren jeg har behov for det

Det skjønner jeg godt og det er noe jeg fra tid til annen selv savner på både privat og arbeidsbil. 

Det gjør hverdagen mer avslappende når man ikke trenger å måtte planlegge så alt for mye når man ser en utfordrende bakke ja. 

Lenke til kommentar
53 minutes ago, Wisd0m said:

Firehjulsdrift er overvurdert. Gode dekk er undervurdert. Mange burde spart noen kroner når de kjøpte bilen, og kjøpt bil uten firehjulsdrift og heller kjøpt bedre dekk. Hjelper ikke med firehjulsdrift hvis bilen ikke står på gode dekk, det er fire dekk som skal stoppe uansett. Beste er selvfølgelig både firehjulsdrift og gode dekk, men for mange glemmer seg og kjøper dårlige vinterdekk.

Viktige dekk er også viktig, uten tvil. Blir stadig overrasket over folk med relativt ny bil i høy prisklasse som klasker på noen superbillige og elendige dekk. Det finnes enkelte billigdekk som er brukbare, men nå snakker jeg om billigdekk som definitivt ikke er brukbare. 

Lenke til kommentar

Om ikke annet så gir firehjulsdrift bare mindre innsikt i hvor dårlige dekkene dine er.

Hører forøvrig støtt og stadig på den britiske Honda e gruppen over hvor dårlig bilen er på glatt føre og skylder på bakhjulsdrift, når faktumet er at de kjører på sommerdekk for lav rullemotstand, noe som selvsagt er verre enn helårsdekkene de har på Grand Vitaraen sin. Bilen har veldig lite å si, men typen sommerdekk kan utgjøre en forskjell selv om de alle er like livsfarlige i minusgrader.

Bakhjulsdrift har et ufortjent dårlig rykte fra fremtunge varebiler og pickuper. Men en bil med 50:50 vektdistribusjon skal ikke ha et større problem med å finne grep.

Lenke til kommentar
13 minutes ago, Dubious said:

Bare å putte litt vekt over drivhjulene så er det ikke noe problem med bakhjulsdrift om vinteren

Jeg har jobbet meg nedover, fra 300 kilo, til 200 kilo, og nå under 100 kilo ballast i min pickup 

Pickuper har jo gjerne elendig vektfordeling når de er tom da. Kan ikke helt sammenlignes med moderne personbiler.

Hjelper gjerne heller ikke å ha bladfjærer bak og ingen last 😛 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (På 11.3.2021 den 16.47):

Var null stress å røre rundt i Oslo med grevling i dag tidlig, så jeg peker på kjøreferdigheter mer enn annet. 

Du som påstår at kjøreferdigheter mer enn noe annet forhindrer folk i å skli av veien.

Hansien skrev (På 11.3.2021 den 18.08):

Det har du helt rett i. Eller kanskje vinkle det litt annerledes? 

 

Så jo folk med høye biler og firehjulsdrift slite med å ta en enkelt rundkjøring uten å skli av veien

 

og her sliter folk i suv med firehjulstrekk med å ta en enkelt rundkjøring. Jeg tolker dette som at rundkjøringen var enkel for deg i gnagerbilen din.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (12 minutter siden):

Du som påstår at kjøreferdigheter mer enn noe annet forhindrer folk i å skli av veien.

Nei, jeg påstår at kjøreferdighet er mer verdt enn hvilken drivlinje man har. Som tidligere nevnt hjelper det nada med 4x4 om man er en talentløs sjåfør. Satt på spissen selvfølgelig.

Og ja, selv det du vinkler det til nå så er nok kjøreferdighet en veldig viktig del av å ikke skli av veien. Det hjelper jo ikke på å ikke vite hva en skal gjøre om det plutselig slipper. Eller enda bedre, ha kjøreferdigheter deretter så det ikke slipper i utgangspunktet. Eller mener du noe annet?

Retroman skrev (12 minutter siden):

og her sliter folk i suv med firehjulstrekk med å ta en enkelt rundkjøring. Jeg tolker dette som at rundkjøringen var enkel for deg i gnagerbilen din.

Det har du rett i for i motsetning til de aktuelle bilene jeg snakket om så overvurderte jeg ikke evnene til verken meg eller bilen igjennom rundkjøringen. 4x4 gir mange en falsk trygghet som ofte reflekteres på hastighet sjåfører av slike biler ofte har sammenlignet med andre drivlinjer og jeg tror dette var tilfellene til at disse bilene plutselig havnet opp på fortauene ved disse rundkjøringene.

Endret av Hansien
Manglet en halv setning..
Lenke til kommentar

Firehjulstrekk finnes i alle varianter.

Noen har alle hjul permanent innkoblet hele tiden, mens noen er "smart" og kobler bare inn når det trengs.

Og det varierer veldig på hvor flink bilen er til å finne ut når det trengs.

En eldre Subaru Legacy med automatgir må gjerne spinne i ett par sekunder med fremhjulene før den finner ut at det kansje hjelper å koble inn bakhjulene.

Har ikke en dritt å si på kjøringen i en rundkjøring da. Bilen har fremhjulsdrift helt til du står fast utenfor rundkjøringen :p

Samme bil med manuell gir har permanent firehjulsdrift. Store forsjeller ute å går selv på samme bil.

Endret av Complexity
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser for meg at en bil med 4x4 eller fremhjulsdrift, kontra en bil med bakhjulsdrift, vil ha bedre styring og kontroll igjennom en rundkjøring. Ergo større sannsynlighet for å klare rundkjøringen i for stor hastighet etter føret. Det blir sikkert marginalt, men det er jo noe.

En bil med bakhjulsdrift vil i utgangspunktet skyve rett fremover, og er avhengig av at fremhjulene ruller/glir mot siden for å svinge. En bil med 4x4 eller fremhjulsdrift vil med fremhjulene trekke den retningen man svinger. Det selv om man sklir fremover på is.

Om jeg tar feil her så tar jeg gjerne imot korreksjon 🙂

Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Gavekort klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...