Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nimrad skrev (12 timer siden):

Tenker å kjøpe en Mitsubishi Outlander i prisklassen 200-300k i nær fremtid. Noen som kjenner til merket og eventuelle ting å være obs på? Hvis jeg har forstått det riktig så kom det en ny modell i 2016 som ser en del bedre ut enn tidligere, men har det vært noen andre viktige oppgraderinger på nyere modeller f.eks.?

Vær litt obs på de første årsmodellene med hybrid. Nyeste utgave av hybridløsningen er helt grei. Første utgave er litt så som så, etter det jeg har hørt.

Det blir en helt annen bil med hybriddrivlinjen vs de gamle med dieselmotor. Flere av de er undermotoriserte og trege med mye motor/drivlinjestøy. Hybridløsningen fikser det. Fremdeles mye hardplast og "billigbil"-preg, men helt grei alt i alt, og veldig praktisk bil.

Forøvrig - hva er greia med oppvarmet frontrute der det *vises* et irriterende mønster fra varmekablene? Det irriterer meg veldig hver gang jeg er ute og kjører outlander. Såpass irriterende at jeg ikke ville kjøpt en slik bli selv. (Resten er ok.)

 

Lenke til kommentar
6 minutes ago, Salvesen. said:

Litt flaut med overskriftene fra østlandet i dag, par cm med snø på veiene å "snøkaos". Har alle lagt om allerede eller hva skjer?

I natt har det faktisk kommet en del, så denne gangen er det ikke like flaut som vanlig. Er vel 25 cm på relativt kort tid og laver ned fortsatt. Problemet når det kommer mye på en gang er jo at brøytemannskapene ikke rekker å få unna. Men kjøreferdighetene til folk med litt snø under dekkene kan definitivt diskuteres.

Lenke til kommentar
liehen skrev (41 minutter siden):

I natt har det faktisk kommet en del, så denne gangen er det ikke like flaut som vanlig. Er vel 25 cm på relativt kort tid og laver ned fortsatt. Problemet når det kommer mye på en gang er jo at brøytemannskapene ikke rekker å få unna. Men kjøreferdighetene til folk med litt snø under dekkene kan definitivt diskuteres.

Enig i det, selv lar jeg bilen stå i dag. Mye pga meldinger om biler som ligger strødd og vogntog som står fast i de veldig snirklete og kuperte veiene der jeg bor. Dette med at folk fra nord ler av dette grunner i ukunnskap om hvordan kjøreforholdene faktisk blir her. Jeg har selv kjørt mye i alskens vær helt nord i Sverige og det er mye vanskeligere å kjøre her når snøfallet kommer. I nord har folk ofte bedre biler for det verste været, med bedre sko (det er ikke logisk å ha vinterdekk som suger på vått føre her i sør-øst) og veiforholdene er generelt annerledes. I tillegg er det voldsomt mange flere biler på veien generelt sett.

Jeg målte i stad 34 cm snø utenfor og i går var det bar, såvidt isete bakke. Ingen skal få meg til å tro at det ikke ville gitt problemer for de aller fleste om det ikke måkes skikkelig og man må kjøre slalåm mellom hjelpepleiere i Toyota Aygoer med Summerstar vinterdekk.

Lenke til kommentar

Vi i nord har bedre biler for det værste været? Går lite Mitsubishi i-miew og slikt her skal sies men ellers tror jeg ikke bilparken er så fryktelig anneledes. 

Vi har nok en vesentlig større andel her som kjører på piggdekk da. Nå kommer det dog avgifter på det så da går vel de fleste over til piggfritt her og. De piggfrie dekkene har blitt veldig gode så det går nok fint. Er kun på speilblank is at piggene fortsatt har sine fordeler.

Jeg tror det bunner mest i at vi har konstant vinter i flere måneder mens det i sør er veldig av og på. Bar asfalt ene dagen og full vinter neste dag. Også saltes det jo noe helt sinnsykt der sør så man ser jo ingenting med ruta dekket av saltlake hele tiden.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
SecoY skrev (18 minutter siden):

(det er ikke logisk å ha vinterdekk som suger på vått føre her i sør-øst)

Ah, du kjører på såkalte "helårsdekk"? Dekk som er dårlige hele året. Da skjønner jeg at dere får problemer ved snøfall ja.

Vil anbefale å kjøre på skikkelige vinterdekk i vinterhalvåret, og skikkelige sommerdekk i sommerhalvåret. For trafikksikkerhetens skyld.

Endret av Hanhijnn
  • Liker 2
Lenke til kommentar

I morges var et hælvete. 25cm kram snø som pakker seg inn i rillene på mine premium vinterdekk. Knapt brøyta veier, og der det var brøyta hadde det kommet nye 5-10 cm.. Bare å ta en sving i joggefart førte til at alle støttesystemer satte igang disco i dashen. Bor litt utenfor Lillestrøm. Kjører e-Tron og har normalt sett enkel fremkommelighet.

Mye snø burde de fleste håndtere greit, men når det ble som dette så er jeg glad for at hjemmekontor er en greie.

Jeg så mange biler som sleit. At ikke 4x4 er påbudt i Norge fatter jeg ikke..

Endret av Retroman
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Hanhijnn skrev (3 timer siden):

Ah, du kjører på såkalte "helårsdekk"? Dekk som er dårlige hele året. Da skjønner jeg at dere får problemer ved snøfall ja.

Vil anbefale å kjøre på skikkelige vinterdekk i vinterhalvåret, og skikkelige sommerdekk i sommerhalvåret. For trafikksikkerhetens skyld.

Selvsagt ikke. Det jeg mener er at jeg ikke kjører på Nokian piggdekk, som ville vært logisk om man bodde et sted med skikkelig vinter. Jeg kjører på Michelin piggfritt (tror de vant siste vinterdekktest til og med) som er ålreit på alskens føre. Har Nokian piggfritt på elbilen (siden den ble levert med det ny), men disse er kun bra på tettpakka snø og is. Kommer definitivt ikke å velge de neste gang. Er jo spesielt å ha vintersesong fra oktober til april hvor man kanskje får ordentlig vinterføre i to uker. Ellers er det vått, lett slaps og saltsuppe det går i. Så det er i grunn ikke rart at folk velger sånne helårsdekk på vinteren. Men da må man ha vett nok til å holde seg hjemme når vinteren virkelig setter inn.

Endret av SecoY
Skrivefeil
Lenke til kommentar
Complexity skrev (3 timer siden):

Vi i nord har bedre biler for det værste været? Går lite Mitsubishi i-miew og slikt her skal sies men ellers tror jeg ikke bilparken er så fryktelig anneledes. 

Vi har nok en vesentlig større andel her som kjører på piggdekk da. Nå kommer det dog avgifter på det så da går vel de fleste over til piggfritt her og. De piggfrie dekkene har blitt veldig gode så det går nok fint. Er kun på speilblank is at piggene fortsatt har sine fordeler.

Jeg tror det bunner mest i at vi har konstant vinter i flere måneder mens det i sør er veldig av og på. Bar asfalt ene dagen og full vinter neste dag. Også saltes det jo noe helt sinnsykt der sør så man ser jo ingenting med ruta dekket av saltlake hele tiden.

Kanskje sant det ang bilparken. Men innbiller meg at det ikke er så mye dårlige småbiler, mer firehjulstrekk og slikt. Men jeg kan ta feil. Erfaringen min er som sagt først og fremst nord-Sverige. Der er det i alle fall slik.

Lenke til kommentar
Retroman skrev (4 timer siden):

I morges var et hælvete. 25cm kram snø som pakker seg inn i rillene på mine premium vinterdekk. Knapt brøyta veier, og der det var brøyta hadde det kommet nye 5-10 cm.. Bare å ta en sving i joggefart førte til at alle støttesystemer satte igang disco i dashen. Bor litt utenfor Lillestrøm. Kjører e-Tron og har normalt sett enkel fremkommelighet.

Mye snø burde de fleste håndtere greit, men når det ble som dette så er jeg glad for at hjemmekontor er en greie.

Jeg så mange biler som sleit. At ikke 4x4 er påbudt i Norge fatter jeg ikke..

Var null stress å røre rundt i Oslo med grevling i dag tidlig, så jeg peker på kjøreferdigheter mer enn annet. 

Lenke til kommentar
Hansien skrev (30 minutter siden):

Det har du helt rett i. Eller kanskje vinkle det litt annerledes? 

 

Så jo folk med høye biler og firehjulsdrift slite med å ta en enkelt rundkjøring uten å skli av veien

Aner ikke. Jeg kjørte ikke i Oslo i morges så jeg kan ikke sammenligne forholdene i Oslo og hos meg slik som du gjør.

Men med flere års erfaring bak rattet, inkludert kursing i regi av flere produsenter på forskjellig underlag vil jeg si at jeg vet godt hvordan jeg kjører en bil på tørt, vått og glatt. Garantert bedre enn de fleste.

Og når våt snø pakker seg inn i lamellene slik at man mister veigrepet vil ikke kjøreferdigheter gjøre at du plutselig får grep igjen. Sorry hvis du tror dette. Dobbelt sorry at du mener at du tar rundkjøringer på glatta bedre i en gnager enn en bil med firehjulstrekk. Det sier sitt om de som kjørte disse bilene. Eller om deg.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Retroman skrev (57 minutter siden):

Aner ikke. Jeg kjørte ikke i Oslo i morges så jeg kan ikke sammenligne forholdene i Oslo og hos meg slik som du gjør.

Vel, nå hørtes det ut på kollega bosatt i lillestrømstraktene at det var mye likt på morgenkvisten, og når en ser bilder fra rundtom så bør det ikke komme som et sjokk om at det er mye likt føre i tettbebygde strøk

Retroman skrev (57 minutter siden):

Men med flere års erfaring bak rattet, inkludert kursing i regi av flere produsenter på forskjellig underlag vil jeg si at jeg vet godt hvordan jeg kjører en bil på tørt, vått og glatt. Garantert bedre enn de fleste.

 

Og når våt snø pakker seg inn i lamellene slik at man mister veigrepet vil ikke kjøreferdigheter gjøre at du plutselig får grep igjen. Sorry hvis du tror dette. Dobbelt sorry at du mener at du tar rundkjøringer på glatta bedre i en gnager enn en bil med firehjulstrekk. Det sier sitt om de som kjørte disse bilene. Eller om deg.

Oi hei, traff jeg et sårt punkt her eller? Du som ikke fattet at 4x4 ikke var påbudt i Norge og jeg tenkte bare å bruke nyerverved erfaring og anekdotisk eksempel på at i mange tilfeller så er kjøreerfaring like så viktig, om ikke viktigere, enn å ha bil med 4x4. Hverken mer eller mindre. Så alt det andre våset du skriver og peker fingre på meg kan du rett og slett spare deg for.

Endret av Hansien
Fjernet en setning som strengt tatt ikke er relevant..
Lenke til kommentar
Drunkenvalley skrev (1 minutt siden):

Ikkje for å vera frekk Hansien, men det er vanskelig for meg å ikkje tenke at egoet ditt vil ta deg igjen... 🙃 Håpe berre du ikkje står med for mykje av skjegget i postkassa den dagen.

For hva da? Kan være greit å utfylle litt siden jeg har litt lengde på skjegget. Kjipern om dette brått må klippes når det er fult av postkasser.

Lenke til kommentar
SecoY skrev (18 timer siden):

Selvsagt ikke. Det jeg mener er at jeg ikke kjører på Nokian piggdekk, som ville vært logisk om man bodde et sted med skikkelig vinter. Jeg kjører på Michelin piggfritt (tror de vant siste vinterdekktest til og med) som er ålreit på alskens føre. Har Nokian piggfritt på elbilen (siden den ble levert med det ny), men disse er kun bra på tettpakka snø og is. Kommer definitivt ikke å velge de neste gang. Er jo spesielt å ha vintersesong fra oktober til april hvor man kanskje får ordentlig vinterføre i to uker. Ellers er det vått, lett slaps og saltsuppe det går i. Så det er i grunn ikke rart at folk velger sånne helårsdekk på vinteren. Men da må man ha vett nok til å holde seg hjemme når vinteren virkelig setter inn.

Da antok jeg feil. Har kjørt på piggfritt de siste 30 år (med unntak av når jeg har kjøpt bruktbiler hvor det fulgte med piggdekk). Og utviklingen på piggfrie vinterdekk har vært fenomenal i løpet av den tiden, og jeg går aldri tilbake til piggdekk igjen.

Høres ut som du har tatt et godt og veloverveid dekkvalg for ditt bruk og behov. 👍

Lenke til kommentar
Hansien skrev (12 timer siden):

Vel, nå hørtes det ut på kollega bosatt i lillestrømstraktene at det var mye likt på morgenkvisten, og når en ser bilder fra rundtom så bør det ikke komme som et sjokk om at det er mye likt føre i tettbebygde strøk

Oi hei, traff jeg et sårt punkt her eller? Du som ikke fattet at 4x4 ikke var påbudt i Norge og jeg tenkte bare å bruke nyerverved erfaring og anekdotisk eksempel på at i mange tilfeller så er kjøreerfaring like så viktig, om ikke viktigere, enn å ha bil med 4x4. Hverken mer eller mindre. Så alt det andre våset du skriver og peker fingre på meg kan du rett og slett spare deg for.

Bare leste i innlegget ditt at du med forhjulstrekker var mye flinkere enn folk med firehjulstrekk. De pekte på (mer enn noe annet) at kjøreferdigheter var mer avgjørende enn drivlinje på glatt føre. Anekdotisk eller flåsete, det var uansett en kommentar verdt å bemerke så ikke flere blir lett overbevist om det samme.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Gavekort klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...