Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Complexity skrev (14 timer siden):

Men Tesla har helt smooth speedometer selv om det er digitalt og uansett hva der filmes med. Hastighet måles tillogmed med desimal der, men vises uten på hovedskjermen.

Er nok bare dårlig software fra porche 

Ja - alt fra Tesla er selvfølgelig helt supert og lytefritt . 
Det er ikke veldig relevant , har du forresten aksellerert fra 100-200 med din Tesla på 6.sekunder og samtidig nistirret på speedometeret ?

Endret av syar2003
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
20 hours ago, syar2003 said:

Ja - alt fra Tesla er selvfølgelig helt supert og lytefritt . 
Det er ikke veldig relevant , har du forresten aksellerert fra 100-200 med din Tesla på 6.sekunder og samtidig nistirret på speedometeret ?

Poenget mitt var jo at på en luksusbil ala Porsche burde ikke speedometeret hakke så mye, og at det ikke burde være noe heksekunst å kjøre høyere refreshrate når Tesla har klart det i 8 år allerede.

Dvs Model S og X kjører litt lavere rate enn Model 3, men fortsatt mye høyere enn Taycan.

Nistirrer ikke på speedometeret nei, men jeg kan godt finne på å logge det, og da ser det ikke spesielt pent ut med en hakkete kurve.

Og du må jo inrømme at det ville sett mye penere ut om porschen viste speedometer som dette? Og da driter jeg i interiør og alt tenker kun på speedoens refreshrate.

 

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
12 hours ago, Retroman said:

Populære teorier hevder at det er et bevisst valg fra VAG for å bedre lesbarheten, eller så er det latskap eller kostnadsbesparende tiltak. Frankly, I don't give a damn! Designet på Taycan er fortsatt 10/10, og det frister mer og mer å bestille en.

Burde jo være enkelt å finne ut av det i grunn ved å hente ut rådata fra OBD porten å se om den har samme refresh rate. Men er vel mulig at porsche har gjort nå lurt så man ikke får tilgang til dette.

Fantastisk rå bil ellers ja. Litt knote den skjermen nede hvor man justerer varmen osv ifølge reviews men vil tro det blir fikset i en oppdatering.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Retroman skrev (1 time siden):

Populære teorier hevder at det er et bevisst valg fra VAG for å bedre lesbarheten, eller så er det latskap eller kostnadsbesparende tiltak. Frankly, I don't give a damn! Designet på Taycan er fortsatt 10/10, og det frister mer og mer å bestille en.

Det første er det som og slår meg. En bil med slik aks vil være vanskelig å kjapt lese av hvor fort en kjører vist speedometeret oppdateres for hver bidige km/t. Finnes det videoer med mer folkelig akselerasjon fra disse bilene hvor det er det samme problemet mon tro?

Lenke til kommentar
10 hours ago, Hansien said:

Det første er det som og slår meg. En bil med slik aks vil være vanskelig å kjapt lese av hvor fort en kjører vist speedometeret oppdateres for hver bidige km/t. Finnes det videoer med mer folkelig akselerasjon fra disse bilene hvor det er det samme problemet mon tro?

Dette gir ikke meg mening i det heletatt.

Se på videoen av Teslan. Er det vanskelig å se første siffer telle opp hver 10ende km/t? Er jo kun det tallet som er relevant under akselerering til 100km/t.

Mens Porschen vil jo vise 65 81 94 112, noe jeg synes virker mye mere forvirrende å lese av..

Om det kun er software for å gjøre det "lettere å lese av" burde man jo kunne velge selv om man vil ha det påslått eller ikke.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Kjøpte meg motorsykkel forrige uke. Mottok vognkort i dag, men har fortsatt ikke mottatt skilt. Alt går tregt hos Vegvesenet som vanlig! Klør rimelig greit i fingrene for å si det slik, ettersom sykkelen bare står i garasjen ?Det aller kjipeste er jo at hvis skiltet ikke kommer i løpet av morgendagen, så må jeg vente helt til kommende tirsdag grunnet de røde dagene.

Skulle lagt ut bilen min til salgs på Finn nå også, men litt usikker på timingen grunnet viruset. 

Til diskusjonen er det digitalt speedometer på sykkelen, men er absolutt ingen stor fan. Ville heller hatt analogt. Som nevnt i tråden her er det ganske tydelig forsinkelse på angitt hastighet, spesielt ved nedbremsning.

 

EDIT:
Og der fikk jeg hentelapp, så påsken er reddet :D

Endret av Vertical^
Lenke til kommentar
18 minutes ago, Hansien said:

 

Jeg er genuint nysgjerrig på hva du mener du får ut av en måling som går pr km/t kontra slike hopp på en såpass sprek bil.

Det ser bare så lite "high tech" ut i forhold til resten av bilen. Pluss at logging vil jo se ganske hakkete ut om skulle hente data ut av bilen som kansje ikke er utenkelig på en slik sak.

Jeg loggfører ofte på min bil da jeg er nysgjerrig på hva som foregår i all elektronikken.

Men forhåpentligvis er jo dette noe de har "lakt til med vilje" slik at data man henter ut har høyere refreshrate.

Lenke til kommentar
9 hours ago, Complexity said:

Dette gir ikke meg mening i det heletatt.

Se på videoen av Teslan. Er det vanskelig å se første siffer telle opp hver 10ende km/t? Er jo kun det tallet som er relevant under akselerering til 100km/t.

Mens Porchen vil jo vise 65 81 94 112, noe jeg synes virker mye mere forvirrende å lese av..

Om det kun er software for å gjøre det "lettere å lese av" burde man jo kunne velge selv om man vil ha det påslått eller ikke.

Porsche

Porsche

Porsche

  • Liker 3
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
12 hours ago, FrihetensRegn said:

Imponerende hvor mye utslipp og forbruk har gått ned over årenes løp på moderne dieselmotorer til tross for kraftigere ytelse. Her er feks en sammenligning med min gamle Auris dieselbil fra 2007 og en ny BMW 7 serie:

cUSK00W.png

Ser flott ut på papiret, men når bilen har vært kjørt en stund og alle filtrene er fulle av gørr så blir utslippet noe annet. 

Tok av å rengjorde EGR ventilen på min forrige bil (Mondeo MK3) og det så ikke ut inni der. Potte tett av svart seig gørr, og hele innsuget var jo og stappet med denne dritten.

EGR ventilen gjør at deler av eksosen blir sendt tilbake til innsuget og brukt på nytt. 

Så flott på papiret, men ikke nødvendigvis det beste for motoren. Og vil tro moderne motorer har enda mere slike ting.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Jeg har selv skiftet ut EGR og renset dieselpartikkelfilter så jeg er klar over hva som kan skje med moderne dieselbiler. Jeg har dermed modifisert renseutstyret hos lokalt verksted og chiptrimmet bilen for å unngå oppsoting, og samtidig fyller jeg på en flaske med dieseltilsetning i tanken i ny og ned. Det vil nok bli enda mer moderne dieselbiler i nødmodus i årene fremover jo mer biodiesel blir blandet inn i drivstoffet og jo mer renseteknologi som blir lagt til for å holde utslippene nede. Mk8 Golf GTD har for eksempel dobbel ad blue innsprøytning.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...