Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Skosåle skrev (7 timer siden):

Fy så rå denne endte opp med å bli! Kult å få Nakai San fløyet til Norge for å modifisere bilen sin, smått sjalu merker jeg. 

Tror det er RWB nummer 2 i Norge, elsker de. Nr 1 er oransje banebil hvis jeg husker riktig. Sjalu jeg også, RWB er på bucketlisten, men det koster skjorta bare for å havne på "lista" og betale depositum. Også kommer det en stor kanonkule med pakken man skal velge, bilen må være i bra stand osv... Blir fort dyrt.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
VegardBS skrev (55 minutter siden):

Tror det er RWB nummer 2 i Norge, elsker de. Nr 1 er oransje banebil hvis jeg husker riktig. Sjalu jeg også, RWB er på bucketlisten, men det koster skjorta bare for å havne på "lista" og betale depositum. Også kommer det en stor kanonkule med pakken man skal velge, bilen må være i bra stand osv... Blir fort dyrt.

Dette er Nr.1: 

 

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Retroman skrev (4 timer siden):

At Teslaaksjen gikk ned med 6-7% viser hva markedet til å begynne med mener om Cybrtrk. Selv om designet bedre matcher Teslas (manglende) karrosserikompetanse, er det ikke slik den ferdige bilen vil se ut. Både lys, speil og andre lovpålagte elementer er fraværende, ikke minst hva som skjer med en fotgjenger når 2,5 tonn med stål og skarpe kanter pløyer inn i deg i 60 km/t. Slik bilen stod på presentasjonen kan jeg umulig tenke meg bli godkjent av trafikkmyndigheter her eller der.

Annerledes er alltid forfriskende, men ikke alltid nødvendig eller rasjonelt, spesielt ikke innen segmenter som har en så klar formening om hva en slik bil skal brukes til. Men jeg tror at denne bilen ikke først og fremst blir kjøpt av linjeryddere og entreprenører. Jeg tror denne blir kjøpt av IT-huer med tømmerhogger-skjegg og MDG-plakater på soverommet.

Det er en grunn til at alle moderne biler er fraværende av skarpe kanter. Cybertruck er en prototype og et marketingstunt. Aldri i livet om produksjonsmodellen kommer til å se slik ut, med mindre Elon Musk på magisk vis klarer å jobbe seg rundt de samme statlige reguleringene som fjernet harde linjer i utgangspunktet.

Lenke til kommentar
On 11/23/2019 at 5:09 PM, oOF said:

 

Kansje en lovendring er det Cybertruck får til da. Å ha skarpe kanter er jo en kritisk del av produksjonen. Musk fortalte jo at stålet var så hardt at maskiner som skulle bøye det bare ble ødelagt, så derfor ble det ekstra firkantig.

 

(Ikke meninga å sitere oOF forresten, men på mobilen er det tilsynelatende umulig å fjerne den)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Det er vanskelig å svare skråsikkert uten å studere bilen i detaljer og ha full kontroll på intrikate regler. Men jeg ser ingen tegn til at de vil gjøre det bra på fotgjengerbeskyttelse eller "toddler test" for skarpe hjørner.

https://www.caranddriver.com/news/a19660495/designer-genes-how-regulations-dictate-the-look-of-new-cars/

Også litt relevant:

https://www.vox.com/2015/6/11/8762373/car-design-curves

Lenke til kommentar

Rimelig idiotisk den testen med Forden ja. 

Men er nesten utrolig at de i det heletatt fikk til en test uten at det ble leaket noen bilder av det. 

Satser på noe mere relevant testing etterhvert.

Nå er vel ikke Ford kjent for å ha så realistiske tester av sin egene biler heller da. Tenker på den reklamen hvor de har montert vekter fremme og bak og snurrer bilen rundt mens de reklamerer med helt feile tall for hvilke krefter bilen utsettes for.

 

Edit: Elon skal vist prøve å ordne litt flere challenges mot forden de neste ukene ifølge Twitter.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
VegardBS skrev (9 timer siden):

Det er jo ikke vekt bakpå cybrtruck heller og den har motbakke, hva er problemet?

Motbakke er vel nesten en fordel i dette tilfellet.
Ford'en blir løftet opp bakken, dermed mister enda mer grep, samtidig som Tesla'en blir trukket ned i bakken av Ford'en, for enda mer grep.

Lenke til kommentar

Moment trumfer vel det meste. Husker videoen der en Dodge RAM med diesel dro en annen bensinpickup rundt på en parkeringsplass. Sistnevnte hadde ikke sjans..

Etter det jeg har skjønt må du ha lastebillappen C1 for å kjøre Cybertruk samt C1E for lastebilhenger? Gjelder samme regler mtp kollektivfelt, bompasseringer osv når den går som lastebil?

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
  • Gavekort endret tittelen til Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt
  • Uderzo låst og gjenåpnet denne emne
  • Gavekort klistret denne emne
  • Uderzo avklistret denne emne

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...