Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Veldig store prisvariasjoner på forsikring og veldig mange selskaper. Det er mange, mange tusenlapper i året i forskjell på en del biler, både min forrige C-klasse med normal motor og C43'n jeg har nå var det vanvittige forskjeller på. Det morsomme er jo at det selskapet som alltid har vært dyrest når jeg har sjekket på mine tidligere "normale" biler var billigst da jeg fikk en mer spesiell bil med større motor.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor er det standard med bakvisker på hatch og stv, men så og si aldri på sedan? En slakere rute samler vel ikke mindre regn/snø/dugg?

 

Er vel mest støv å skitt dem har tenkt på.

Stasjonsvogner får en "luftlomme" der bak som gjør at all dritten klister seg på bakluka (og dermed også bakvindu)

 

På sedan er det selve rompa som tar det meste og ruta blir ikke like skitten.

 

(også er det vel gjerne enklere å smekke visker på en stasjonsvogn eller hatchback som har bedre plass under ruta)

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Akkurat vært og sett/kjøpt den CLS55 AMG'en jeg pratet om tidligere i tråden. Hadde meg en tur fra Kristiansand - Oslo med bilen jeg skulle bytte inn, og alt var som forventet med bilen når jeg sjekket den ut, hvis ikke bedre :D

 

Endte opp med å prøve den på en god kjøretur, samt sjekk med OBD-scanner (ingen feilkoder) og sjekk på bukk for å sjekke understell, så alt er gått over og sjekket at er i god stand. Eneste er at rattet er bittelitt skjevt når hjulene står rett, så den skal inn på firehjulskontroll for å rette opp i dette, som selger skulle ta på sin kappe. Girspak skal også byttes da keyless-start ikke fungerer, men dette tar jeg etterhvert da det ikke er så viktig, men skal absolutt fikses.

Alt i alt en helt sinnsyk bil, ekstremt komfortabel og nesten for mye krefter på bakhulene :p Også litt imponert at den holdt seg på 1,1L på mila ved langkjøring fra Oslo, hvor jeg også hadde noen gode drag for å sjekke den ut litt, absolutt ikke dårlig!

 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Alt i alt en helt sinnsyk bil, ekstremt komfortabel og nesten for mye krefter på bakhulene :p Også litt imponert at den holdt seg på 1,1L på mila ved langkjøring fra Oslo, hvor jeg også hadde noen gode drag for å sjekke den ut litt, absolutt ikke dårlig!

 

Gratulerer!

 

Forstår ikke hva du mener med dårlig virking, har jo masse stålbelegg igjen der ;)  :rofl:

 

BMW har sånn anti-idiot sikring der håndbrekkskoen ikke når borti om den ikke har belegg, så virkningen var faktisk null. Jeg var jo så kjepphøy at jeg bare trodde at jeg kunne fikse dette til EU med å justere inn brekket, men når det ramlet biter av friksjonsmaterialet ut av skiva så fikk jeg en reality check.

Lenke til kommentar

Typisk det ja... Jobber med å bytte noen foringer på bilen min bak, en Hyundai Santa Fe CM... Starta med litt og endt opp med å bytte hele bakre subframe... sånn går det når man skal gjøre ting nøye.

Er vel ganske lurt på Santa Fe å bytte mest mulig der baki.

Kjenner en som hadde en eldre Santa Fe (2003 tror jeg det var) hvor noe greier til bakstillinga bare kollapsa i fart når han kjørte over en hump så ene bakhjulet forsvant oppi hjulbuen. Gikk heldigvis bra men var temmelig skummelt.

 

Ikke noe spesielt med rust eller noe, bare veldig svake deler baki der. Han fikk bytta det og bilen er enda på veien men det kjøres nok mere forsiktig nå.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Du snakker jo om forrige modellen som hadde en annen konstruksjon. Hadde en foring som jeg visste var crap. Starta på jobben og fant ut at hele subframe måtte ned. Fant "ny" på en hugger her sia foringer til subframe ikke var å oppdrive annet enn fra Korea så da ble det slik. Trekker jo en del store hengere med bilen også så greit å få den i orden og med litt over 230k km så er det på tide å få en overhaling, Lite rust er det også, men den gamle subframen ser jo ikke ut i forhold til den "nye". Den jeg fikk tak i kom fra en brannskada bil som kom aldri lenger enn bilhavna

Lenke til kommentar

Bilen ved siden av som brant opp etter hva høggern sa. Den jeg fikk subframe fra fikk da skader som gjorde at den ikke kom på veien. Santa Fe CM utgaven jeg har er jo solid, men det er jo avhengig av at man tar service og vedlikehold. Fått høre at oljeskift er viktig da man kan fucke oljepumpe og slikt ved å ikke skifte ofte nok.

Lenke til kommentar

Ja Kia og Hyundai har kommet seg veldig i kvalitet de siste årene vistnok.

 

Det med å bytte olje ofte er vel en fin regel uansett. Jeg kjøper billig olje og bytter på ca 8000km istede for å kjøpe dyr olje og bytte på 20 tusen som serviceboka sier. Tror det lønner seg i lengden.

 

1.6 PSA motoren som finnes i Volvo V50/Ford Focus og lignende fra midten av 2000 tallet var ekstremt nøye på olja. Bytta man for sjelden så tetta oljesila seg så turboen fikk ikke smurning. Turboen havarerer og spruter spon ned i bunnpanna så man må plukke motoren i småbiter. Digg.

 

Er man så heldig at turboene har havarert uten å gå i oppløsning prøver de fleste å bare bytte den. Men den nye varer ikke spesielt lenge uten smurning også har man det gående igjen.

Endret av Complexity
Lenke til kommentar

Får Mobil1 olje til under 100kr litern så bruker den her uansett. Har alltid ett lager på over 10l stående så kan bytte når jeg føler det passer. Oljeskift er vel noe av det enkleste, men som mange ikke gjør. Bytter selv på 8-10k km på dieseldyret mitt. Noen ganger oftere som når man skla ha en langkjøring og det blir mange tusen km på kort tid. Som da jeg skulle ha bilen helt til Frankrike i sommer. Litt over 4k km på en uke

Endret av Rolf_X
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...