Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Noen som har noe formeninger om ettermontering av oljefanger på VAG med direkte innsprøytning? Det skal visstnok redusere karbon på ventilene på inntaket. Hvis det er lurt, hvilken oljefanger skal man se etter? Eller kan man like godt bare sjekke ventilene etter f.eks 100.000 km og eventuelt få det renset?  :hmm:

 

Dette er en Octavia Mk3 1.4 TSI, og jeg er ute etter å ha bilen lengst mulig.

Lenke til kommentar

Noen som har noe formeninger om ettermontering av oljefanger på VAG med direkte innsprøytning? Det skal visstnok redusere karbon på ventilene på inntaket. Hvis det er lurt, hvilken oljefanger skal man se etter? Eller kan man like godt bare sjekke ventilene etter f.eks 100.000 km og eventuelt få det renset? :hmm:

 

Dette er en Octavia Mk3 1.4 TSI, og jeg er ute etter å ha bilen lengst mulig.

Er det et utbredt problem på den lille motoren der? Den kjøres jo hardt ofte.

 

På min 5.2FSI derimot som sjeldent ser over 2500rpm uten å risikere å miste førerkort...

Lenke til kommentar

Er det et utbredt problem på den lille motoren der? Den kjøres jo hardt ofte.

 

På min 5.2FSI derimot som sjeldent ser over 2500rpm uten å risikere å miste førerkort...

Det er kona sin, hun kjører altfor pent. Jeg prøver å få kjørt ut av den av og til, samtidig som jeg bremser hardt noen ganger (spesielt calipere bak som ryker fort uten bruk virker det som). Vedr bremsene er det helt sykt. Jeg tar av caliper, klav og skive hver gang jeg bytter om dekk. Gjør alt rent og smører opp det som trengs. Sjekker at alt glir fint. Allikevel ser bremsene bak ut som dritt etter kort tid. 70/30 bremsekraftfordeling kombinert med svært lite bruk av bremsene er døden. (Flusha forøvrig bremsevæska nylig, så det er ingen luft eller gønk i bremsevæska.)

 

Men du har et poeng vedr maskinen, kanskje bare si at hun skal sette DSG kassa i S noen ganger og dra på litt.

 

Vet du forøvrig om man bør flushe girkassa på disse? Merkeverksted sa Nei, men f.eks DSG på Audi Q3 skal flushes på 60K. Skjønner ikke helt greia her.

Lenke til kommentar

Det er kona sin, hun kjører altfor pent. Jeg prøver å få kjørt ut av den av og til, samtidig som jeg bremser hardt noen ganger (spesielt calipere bak som ryker fort uten bruk virker det som). Vedr bremsene er det helt sykt. Jeg tar av caliper, klav og skive hver gang jeg bytter om dekk. Gjør alt rent og smører opp det som trengs. Sjekker at alt glir fint. Allikevel ser bremsene bak ut som dritt etter kort tid. 70/30 bremsekraftfordeling kombinert med svært lite bruk av bremsene er døden. (Flusha forøvrig bremsevæska nylig, så det er ingen luft eller gønk i bremsevæska.)

 

Men du har et poeng vedr maskinen, kanskje bare si at hun skal sette DSG kassa i S noen ganger og dra på litt.

 

Vet du forøvrig om man bør flushe girkassa på disse? Merkeverksted sa Nei, men f.eks DSG på Audi Q3 skal flushes på 60K. Skjønner ikke helt greia her.

Siden det er bensin hadde jeg ikke vært bekymret for at motor soter ned. Det er et større problem på diesel.

Litt usikker på girkassen der, men mulig det er den som er tørr, og uten olje. Da er det ikke noe å bytte. :)

Lenke til kommentar

Siden det er bensin hadde jeg ikke vært bekymret for at motor soter ned. Det er et større problem på diesel.

Litt usikker på girkassen der, men mulig det er den som er tørr, og uten olje. Da er det ikke noe å bytte. :)

Akkurat. Visste ikke at problemet var større på diesel.

Skal sjekke om det er tørr girkasse, visste ikke at dette var en greie.

 

Gratulerer med dagen btw :)

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Akkurat. Visste ikke at problemet var større på diesel.

Skal sjekke om det er tørr girkasse, visste ikke at dette var en greie.

 

Gratulerer med dagen btw :)

VAG sine motorer står kjent for å sote ned på direkteinnsprøyting, men så vidt jeg har lest er det ikke et kjent problem før man kommer opp i V6 og oppover. På min 5.2 V10 er det et stort, kjent problem. Mange tar karbonrens ved hver oljeskift nesten, altså åpner opp motor og renser ventilene for hånd. Min går jo ikke over 2500rpm med mindre jeg gir på fult, så ender opp med at det legger seg dritt og sot.

 

Bremsene må brukes hardere ja, det ser man jo ofte på konebil er at de bremser så lenge før og så mye på gira at bakbremsen nesten ikke blir brukt...

Lenke til kommentar

Det er kona sin, hun kjører altfor pent. Jeg prøver å få kjørt ut av den av og til, samtidig som jeg bremser hardt noen ganger (spesielt calipere bak som ryker fort uten bruk virker det som). Vedr bremsene er det helt sykt. Jeg tar av caliper, klav og skive hver gang jeg bytter om dekk. Gjør alt rent og smører opp det som trengs. Sjekker at alt glir fint. Allikevel ser bremsene bak ut som dritt etter kort tid. 70/30 bremsekraftfordeling kombinert med svært lite bruk av bremsene er døden. (Flusha forøvrig bremsevæska nylig, så det er ingen luft eller gønk i bremsevæska.)

Har bilen manuelt håndbrekk? I såfall, kjør en km innimellom med det litt på, et par knepp. Hvis ikke, gjør noen 80-90% bråbremser her og der, så bakbremsene blir litt brukt.

Lenke til kommentar

VAG sine motorer står kjent for å sote ned på direkteinnsprøyting, men så vidt jeg har lest er det ikke et kjent problem før man kommer opp i V6 og oppover. På min 5.2 V10 er det et stort, kjent problem. Mange tar karbonrens ved hver oljeskift nesten, altså åpner opp motor og renser ventilene for hånd. Min går jo ikke over 2500rpm med mindre jeg gir på fult, så ender opp med at det legger seg dritt og sot.

 

Bremsene må brukes hardere ja, det ser man jo ofte på konebil er at de bremser så lenge før og så mye på gira at bakbremsen nesten ikke blir brukt...

Du får meg ikke til å tro at noen demonterer så mye å sitter å gnikker for hånd ved hvert oljeskift , da skifter de hvertfall for sjeldent. Blir jo noen kroner i deler for hver gang også.

 

Hørtes vilt ut :p

Lenke til kommentar

Du får meg ikke til å tro at noen demonterer så mye å sitter å gnikker for hånd ved hvert oljeskift , da skifter de hvertfall for sjeldent. Blir jo noen kroner i deler for hver gang også.

 

Hørtes vilt ut :p

Hvert oljeskift ble kanskje litt i meste laget. Men jeg har lest folk gjør dette hver 50k km så cirka hvert tredje oljeskift... Skal visstnok ikke ta mer enn noen timer dog..

Lenke til kommentar

Skal ikke skryte på meg at jeg har skrudd mye på selve maskinen, men jobber generelt går jo ganske fort når man har gjort det noen ganger. Var en bil jeg gjentatte ganger måtte av med bremser og hjullager bak, så da måtte jeg nesten ta tiden den ene gangen. Fra jeg begynte å jekke (altså ingen bukk) til jeg stod med lageret/navet i hånda så tok det 14 minutt. Dette var riktignok lager som ikke er presset inn. Hadde jeg hatt bukk og ei tralle med verktøy ved siden av meg hadde det definitivt gått raskere.

Endret av Kyrre S.
Lenke til kommentar

Hvert oljeskift ble kanskje litt i meste laget. Men jeg har lest folk gjør dette hver 50k km så cirka hvert tredje oljeskift... Skal visstnok ikke ta mer enn noen timer dog..

Da antar jeg at man tar av innsug gjør rent derfra. Litt vel omfattende å ta av toppen(e). Må da være noen preventive ting man kan gjøre for å minske oppbygging av sot?

Endret av boundishh
Lenke til kommentar

Hyundai i20 1.4 diesel 75hk, kjøpte denne i grei stand for noen få tusenlapper bare... mon tro om den er grei konebil når den blir chippet til 125hk som de oppgir? Blir vel ganske merkbar forskjell vil jeg tro. 1200kg 75>125hk. En Golf på 1600kg har jo oftest rundt 105hk ish feks

Lenke til kommentar

Hyundai i20 1.4 diesel 75hk, kjøpte denne i grei stand for noen få tusenlapper bare... mon tro om den er grei konebil når den blir chippet til 125hk som de oppgir? Blir vel ganske merkbar forskjell vil jeg tro. 1200kg 75>125hk. En Golf på 1600kg har jo oftest rundt 105hk ish feks

66% økning hørtes veldig risky ut, er du sikker på motoren er dimensjonert for å tåle det?
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...