Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Bilkaféen - prat om bilnyheter og bil generelt


Melding lagt til av Gavekort

Retningslinjer fra og med 30/01/2021:

  • Elbilspesifikke emner hører hjemme her, så bruk den tråden om du vil snakke elbil
  • Dette skal være et fredelig og sosialt sted for de som liker bil, vi tillater ikke forsøk på å veie opp el mot fossil
  • Elbiler er også biler, så vis respekt for de som vil snakke om elbilen sin på et nøytralt grunnlag

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
On 10/14/2022 at 8:05 AM, liehen said:

Absolutt bedre vil jeg tro, selv om den høres ut som en støvsuger som noen nevnte :) 

Har du byttet ut E63'n med noe annet morsomt, forresten?

 

Jeg har bare solgt den så langt, så har jeg hatt en annen (morsommere) bil innom en snartur for flipping.

Det er noe nytt i bestilling, faktisk opptil flere morsomme biler.. Får bare vurdere hva jeg skal beholde selv og hva som flippes :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Fikk solgt Teslaen for litt siden. Det slo meg når jeg skulle fjerne bombrikken, hvorfor har de gjort det så komplisert? Før logget jeg meg bare inn hos den lokale bomringen og fjernet den der. Nå er det litt lotto om jeg logger meg inn på rett tilbyder. Har denne forenklingen/forbedringen som FRP fikk igjennom egentlig gjort det bedre?

Kunne også delt ut noen piskeslag til AutopassFerje. Maks 2 kjøretøy per avtale, og det må forhåndsbetales en god del per avtale. Så jeg får ikke lagt inn motorsyklene sammen med bilene. Teit.

Lenke til kommentar
Sjørøver skrev (11 timer siden):

Kunne også delt ut noen piskeslag til AutopassFerje. Maks 2 kjøretøy per avtale, og det må forhåndsbetales en god del per avtale. Så jeg får ikke lagt inn motorsyklene sammen med bilene. Teit.

Det er selvfølgelig gjort med overlegg for å ta inn mest mulig penger.

På samme måte som at de sender ut en og en faktura (gjerne mange måneder senere) for hver fergetur, til folk som ikke har Autopass-avtale på kjøretøyet. Typisk mange innlands-motorsyklister på mc-ferie på vestlandet mottar i disse dager haugevis med fakturaer fra fergeturer i sommer. Og hver faktura med en FEIT fakturagebyr. Sleipe jævler...

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Deechon skrev (2 timer siden):

Ser at "billigste" BMW IX M60 nå ligger ute til 1.4mill(!) 

 

Hva i alle dager har skjedd her? Er dette pga leveringsproblemer at de blir lagt ut for så høy pris?

Full spekket IXM60 uten v/hjul i Bmw.no sin konfigurator ligger på 1.24
Så må man legge til 25% moms (for 2023) på 750’ da er man over 1.4. 
Så tilkommer vektavgift på er par og tjue tusen og et orginalt sett vinterhjul i 21-22" ca 40-50k. Da er man nærmere 1.5

Tatt i betraktning at det er over ett års ventetid på nybestilling fra Bmw forhandler er det vel ikke så galt priset.

Lenke til kommentar

Det lukter bensin både inni og utenfor bilen min når den står stille. Har knapt brukt bilen min etter den var på etterkontroll for en måneds tid siden. Lurer på om det kan ha skjedd noe feil der da de fikset bremsene mine foran. I tillegg har jeg litt problemer med tennpluggen, tar litt tid å få startet bilen og det virker som tennpluggen sliter litt. Kan noe av dette være relatert?

Tenkte egentlig selge bilen, typisk at det hoper seg opp med problemer rett før den skal selges...

Lenke til kommentar
Falfal skrev (4 timer siden):

Det lukter bensin både inni og utenfor bilen min når den står stille. Har knapt brukt bilen min etter den var på etterkontroll for en måneds tid siden. Lurer på om det kan ha skjedd noe feil der da de fikset bremsene mine foran. I tillegg har jeg litt problemer med tennpluggen, tar litt tid å få startet bilen og det virker som tennpluggen sliter litt. Kan noe av dette være relatert?

Tenkte egentlig selge bilen, typisk at det hoper seg opp med problemer rett før den skal selges...

Hvis du har garasje eller et tørt sted du kan parkere bilen så er det en grei måte å få luket ut lekkasjer på da du kan sjekke etter søl under bilen lettere 

Lenke til kommentar
Falfal skrev (19 timer siden):

Det lukter bensin både inni og utenfor bilen min når den står stille. Har knapt brukt bilen min etter den var på etterkontroll for en måneds tid siden. Lurer på om det kan ha skjedd noe feil der da de fikset bremsene mine foran. I tillegg har jeg litt problemer med tennpluggen, tar litt tid å få startet bilen og det virker som tennpluggen sliter litt. Kan noe av dette være relatert?

Tenkte egentlig selge bilen, typisk at det hoper seg opp med problemer rett før den skal selges...

Få dette sjekket ut så fort som mulig. Det kan i verste fall være en "brannbombe" hvis bensinen lekker ut på noe varmt f.eks., eller det kommer en gnist. Det er skummelt mange bensin- og dieselbiler som brenner for tiden. Sørg for å IKKE komme på den statistikken.

Du bør vurdere å sette den på verksted for å få klarhet i denne lekkasjen.

Lenke til kommentar

Jævla toyota corolla. Kjørelyset på ene siden kommer og går. Sjekket det i dag og stikkontakten man setter pærestøpselet nedi er ødelagt, så pæra har bare kontakt litt nå og da. Selvfølgelig må hele bilen plukkes fra hverandre for å komme til. Så ny kontakt blir fette umulig å sette på uten å ha hendene til en barnearbeider.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (9 timer siden):

Jævla toyota corolla. Kjørelyset på ene siden kommer og går. Sjekket det i dag og stikkontakten man setter pærestøpselet nedi er ødelagt, så pæra har bare kontakt litt nå og da. Selvfølgelig må hele bilen plukkes fra hverandre for å komme til. Så ny kontakt blir fette umulig å sette på uten å ha hendene til en barnearbeider.

Ingen jokk-mokk løsninger som melder seg? Lodde litt?

Lenke til kommentar

Audi kommer med nye e-Tron Q8. 
Dette ser ut som ganske snasne biler, og blir spennende å følge med på tester av reell rekkevidde og kjøreopplevelse etc.

Har alltid likt Audi e-tron av utseende, og hvis de får fikset opp i det som har vært svakhetene for første generasjon e-tron, kan dette bli veldig bra.

Se her for en fin side som har samlet en del info:
https://electrichasgoneaudi.net/nb/articles/e-tron-facelift-q8-etron-2024/

Prisene ser jo heller ikke ut til å bli så gale (Men blir spennende å se hvor mye man må legge på for å få alt "nødvendig" ekstrautstyr):

"Startpris for Q8 e-tron er 658.100 for Q8 e-tron 50 og 751.100 for Q8 e-tron 55. For SQ8 e-tron er startprisen 841.100. Prisene er oppgitt uten frakt/klargjøring og før merverdiavgift og eventuelle avgifter."

Endret av KalleKanin
Lenke til kommentar
36 minutes ago, Sydvest said:

Saken er at den greia ringet rundt i bildet sitter foran luken til lyset. Jeg aner ikke hva det er så tør ikke begynne å skru den løs.881938785_t_1215-2.jpg.4463afa6b835a9d6f566bf9ddcdc04b6.jpg

Er vel styringa til ABS det der ja. Kan være greit å la den være. Andre siden ser mere kurant ut med bare batteriet i veien.

Det er ikke noe hurtigkobling for å ta ut hele lykten da? Ford å Volvo har iallefall brukt slike løsninger. Drar ut to splinter så har man hele lykta i hånda.

Lenke til kommentar
Sydvest skrev (20 timer siden):

Jævla toyota corolla. Kjørelyset på ene siden kommer og går. Sjekket det i dag og stikkontakten man setter pærestøpselet nedi er ødelagt, så pæra har bare kontakt litt nå og da. Selvfølgelig må hele bilen plukkes fra hverandre for å komme til. Så ny kontakt blir fette umulig å sette på uten å ha hendene til en barnearbeider.

Unner deg ikke dette. God kvalitet på Corolla etc, men jeg husker da jeg skulle bytte lyspærer på mutterns Corolla Sol stasjonsvogn - fy faen for et opplegg med demontering av både fanger og lamper.

Endret av Retroman
Lenke til kommentar
Sydvest skrev (8 minutter siden):

 

Toyota har plassert ene festet til lyktehuset bakom framskjermen. Genistrek.

Må nok av med den fronten uansett virker det som. Spylepumpen til frontruten er også gone to shite 🙂

 

Du har sikkert lett, men det finnes ofte noen kjekke assembly-videoer på nett. Kan være likt på andre Toyotamodeller av samme generasjon, eller tilsvarende. 

Lenke til kommentar
  • Uderzo avklistret denne emne

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...