Gå til innhold

Problematisk å være sterk i Norge


Baguett2

Anbefalte innlegg

Hei

 

Jeg slet ikke så veldig med dette før, men med tiden har ting forverret seg. Det later til at "vanlige" mennesker ikke tåler sterke mennesker. Det begynner å bli veldig plagsomt. Når jeg sier "vanlige" så mener jeg mennesker som ikke trener noe, og som regel er ganske svake, eller helt normale mennesker.

 

Jeg har diskutert på forum i mange år, ikke på dette forumet, men på andre. Og jeg får alltid skryt og tilbakemeldinger for mange kloke innlegg. Men straks jeg byttet avatar bildet, og viser litt muskler der, så snur folk helt om med en gang, og de slenger dritt, og sier at jeg ikke er så smart lengre. Nøyaktig samme dagen som jeg satte inn litt muskler i avatar bildet, så fikk jeg melding om at jeg ikke er så smart. Jeg har aldri fått en slik bemerkning på flere år. Men som sagt, nøyaktig samme dagen så fikk jeg det.

 

Og det bare hoper på seg, flere og flere mennesker slenger slike bemerkninger, bare fordi jeg har litt muskler i avatar bildet. Men før jeg puttet inn der, så fikk jeg bare skryt.

 

Når det gjelder andre ting, f.eks, jeg sender e-post til en sportsbutikk, vi utveksler e-poster hvor jeg spør om litt av hvert om utstyr, og han er hyggelig, blid og vennlig. Så spør jeg hvor mange kg belastning et vektstativ tåler, og blir da spurt, og så forteller jeg hvor mange kilo jeg løfter som svar, og etter han ser tallet, så forsvinner umiddelbart den hyggelige tonen, skriver ikke hilsen lengre nederst i e-posten, fullt av bevisste skrivefeil, lover å sjekke i morgen, men gjør det ikke og skriver ikke tilbake.

 

Og det bare baller seg på, det virker som janteloven er så skrekkelig tilstede, jeg har bare nevnt 2 eksempler, men det plager meg virkelig, det er veldig mange der ute som ikke tåler sportsmennesker.

 

Hva mener dere?

 

Det skal sies at der er mange som også er hyggelige, det er ikke det, men det er så mange som ikke tåler det også.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men det er vanskelig for en person som meg å forstå folks måte å håndtere misunnelse på. Når jeg er misunnelig, så forsøker jeg ikke å ødelegge for andre, forsøker ikke å være frekk, forsøker ikke å skape disharmoni på noen måter, jeg gjør det stikk motsatte, jeg prøver å være for meg selv å lære av det.

 

Det jeg ikke forstår, er handlingene som kommer ut fra misunnelse. Fra min side, så er jeg alltid misunnelig uten handling, men andre folk handler ut fra sin misunnelse, det er mangel på etikk og moral. Om en person handler ut fra misunnelse, da kommer vedkommede ikke lengre ned på rang stigen, da er han på bunnen, om ikke personen evner å tenke "Dette er et problem jeg har, jeg kan ikke forsøke å irritere vedkommede bare fordi jeg er misunnelig". Noe så simpelt som det.

Lenke til kommentar

Men det er vanskelig for en person som meg å forstå folks måte å håndtere misunnelse på. Når jeg er misunnelig, så forsøker jeg ikke å ødelegge for andre, forsøker ikke å være frekk, forsøker ikke å skape disharmoni på noen måter, jeg gjør det stikk motsatte, jeg prøver å være for meg selv å lære av det.

 

Det jeg ikke forstår, er handlingene som kommer ut fra misunnelse. Fra min side, så er jeg alltid misunnelig uten handling, men andre folk handler ut fra sin misunnelse, det er mangel på etikk og moral. Om en person handler ut fra misunnelse, da kommer vedkommede ikke lengre ned på rang stigen, da er han på bunnen, om ikke personen evner å tenke "Dette er et problem jeg har, jeg kan ikke forsøke å irritere vedkommede bare fordi jeg er misunnelig". Noe så simpelt som det.

 

Jeg tror jeg ville "straffet" en annen person dersom dennes stolthet over egne bedrifter bikket over til arroganse og forakt for andre. Men det er ingenting i det du skriver som tyder på at du skulle ha en slik holdning. Det får meg til å tro at du rett og slett er urettferdig behandlet. Kanskje folk tenker noe slikt som "siden han ser så topptrent ut, så ser han sikkert ned på meg; det må jeg straffe ham for!" Jeg tror dette foregår ubevisst. Vanlige folk straffer vel alle former for annerledeshet som kan virke truende? Det kan oppfattes som kritikk uten at det er ment som det.

 

Prøv en avatar med ølmage! Det er en type annerledeshet som ikke er truende for andres selvbilde.

Lenke til kommentar

Unnskyld at jeg sier det, men du høres litt ut som han fyren som gikk hjem i skam fra treningsstudioet her en kveld. Han sto og flexa og var mer opptatt av å vise seg frem, enn å faktisk konsentrere seg om treninga. Når han var ferdig, gikk det ei blond, lita jente bort, plukket opp vektene han holdt på med og kjørte på. Fyren så bort på henne, så ned i bakken, så på henne, tok med seg tingene sine og dro. ^_^

 

Jeg tror nemlig ikke at folk er så opptatt av å følge med på hvordan DU ser ut, men snarere bryr seg om hvordan du oppfører deg.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Beklager bump, men småinteressant tråd.

 

Folk generelt har ingenting imot "sterke folk", som du kaller det. Jeg tror heller det ligger i din måte å fremtre med dine bragder og muskler på, og hvor mye av fokuset ditt som ligger på det å imponere andre med det.

 

Det er mulig at du selv ikke innser hvor åpenbart du prøver å fremheve deg selv, men andre merker det nok. Når de da innser at ditt fokus ligger i å skryte av deg selv, er de da ikke lenger interesserte i å snakke med deg, for du oppfattes som selvsentrert.

 

Selvfølgelig bare en hypotese. :)

 

Tør jeg forresten spørre om du kunne vise muskelbildet og fortelle hvor mye du løfter i diverse øvelser siden det er nok til å få folk til å snu i døra?

Lenke til kommentar

Beklager bump, men småinteressant tråd.

 

Folk generelt har ingenting imot "sterke folk", som du kaller det. Jeg tror heller det ligger i din måte å fremtre med dine bragder og muskler på, og hvor mye av fokuset ditt som ligger på det å imponere andre med det.

 

 

Jeg tror egentlig ikke det. Jeg har en omgjengelig karakter og jeg skryter som regel aldri. De eksemplene jeg nevnte over har bare med informasjon som jeg ble spurt om, og som jeg da nødvendigvis måtte svare på. Så jeg tror faktisk ikke det.

 

Jeg har to nye eksempler, jeg bestilte noe rustfritt stål for å feste på noe treningsutstyr jeg har hjemme, alt gikk fint, helt til stålmesteren skulle vite hva det skulle brukes til. Jeg fikk pris og alt, men for å kunne anbefale noe, så måtte han vite hva det skulle brukes til. Så forklarte jeg at det skulle brukes til noe trening, og vips, hører ikke mer fra han. Janteloven strekker seg helt inn i stålfabrikken. Og stålet får jeg da heller ikke, selv om han hadde det på lager.

 

I Norge skal du ikke trene, he-he.

 

Du kan fint teste dette selv. Dersom du bare holder kjeft om at du trener, se om folk liker deg, liker de deg godt, så har det lite med din personlighet å gjøre, prøv så å nevn litt om trening, det er først da du ser om det faktisk har noe med jantelov å gjøre, for dersom det er noe galt med personligheten din så skulle folk reagert før du nevnte treningen. Og jeg merker at denne "regelen" gjelder i ekstremt mye høyere grad med menn enn med kvinner, kvinner synes det er greit og har ingenting i mot at jeg trener.

 

Andre eksemplet, jeg skulle måle blodtrykk hos legen. Mannlig lege på 50 år (ser ut som han er 45 år). Han smiler og er blid, så ber han med brette opp armen slik at han kan feste noe rundt armen for å måle blodtrykk, så blir han plutselig sint ut av det blå, sprutrød i ansiktet, og da mener jeg helt og holdent tilfeldig, mannen blir helt tilfeldig sint når han ser de muskuløse underarmene. Senere på dagen får jeg sms fra den legen jeg var hos hvor han beklager at han kjeftet på meg (Så jeg driver ikke å tuller rundt her) dette er et reelt samfunnsproblem for de som ønsker å gjøre noe ut av treningen sin. Det kommer problemer for deg, dersom du ikke trår varsomt.

 

Jeg sier det veldig bevisst, der er mange i det norske samfunnet som IKKE liker folk som trener, det er jeg ganske sikker på. Dette strekker seg i sportsbutikker, i stålfabrikker, og helt inn til leger.

 

Det kan like godt også gjelde i postverket. Hver gang jeg bestiller treningsutstyr og postverket, ups eller dhl leser "treningsutstyr" på toll lappen, så står det alltid "Forsøkt levert" mens du har stått i døråpningen hele dagen og ventet på leveringen, men de har ikke vært der. Bestiller du andre varer enn treningsutstyr, så kommer pakken på døren når det er avtalt. he-he. De personene som kjører ut pakker, de ser og vet hva du har i pakken din, og de er ikke forpliktet til å levere til deg samme dagen, de kan bare krysse av for "Forsøkt levert, mottaker var ikke hjemme", så må du vente en dag til, dersom de ikke liker deg. Enhver mann i en jobb, i et embete eller i en stilling har en viss form for makt, alle i samfunnet har en eller annen slags form for makt, og man skal vokte seg for den store stygge janteloven, den har en enorm lang arm.

 

Det er lett å spørre seg "Hvem bryr seg vel om Kåre som bor i byen trener eller ikke, driter vel i det", men der er faktisk folk som bryr seg, tilfeldige mennesker. Jeg har lært meg at folk driter ikke så mye i det som man skulle tro, folk blir faktisk provosert av folk de aldri har møtt.

 

Her tror jeg er problemet. En tilfeldig mann som jobber i en sportsbutikk, så tenker han "Jeg tror denne mannen er en oppblåst arrogant idiot, så jeg skal straffe han bittelitt, siden ingen andre gjør det så skal jeg lære han ei lekse". Problemet med denne tankegangen er at alle andre i samfunnet tenker det samme, alle tenker "Siden ingen andre gjør det", og dermed ender det opp med at alle gjør det nøyaktig samme, og straffen blir for stor. :hm:

 

Dersom jeg ikke var den treningspersonen jeg er nå, og det var en annen som skrev det jeg nettopp skrev, så hadde jeg blitt fristet til å tro at han innbiller seg ting. Men man er nødt til å faktisk leve i den kroppen jeg lever i for å forstå at det strekker seg til aller tider av døgnet, det er et slit å omgås med folk som ikke klarer å holde et sunt forhold til trening. Det er når man ER den personen og man må leve med det at man lærer seg å forstå at når man har et privilegie (I dette tilfellet er privilegiet at man er sterk) så må man legge seg flatere enn andre mennesker, for man får en sterkere personlighet, man fremstår mer "voldelig" ovenfor andre mennesker dersom man ikke trår ekstra forsiktig.

 

Det gjelder alle privilegier, er du en rik mann, så må du trå enda mer forsiktig rundt folk som ikke er rike, for du trår voldsomt frem for de som observerer deg på tross av at du fremstår likt som andre mennesker. Kjell Inge Røkke kan ikke bare "brøyte" seg inn i en hvilken som helst forsamling som enhver annen mann, han må være litt mer ydmyk enn andre, ellers så virker det ikke lengre.

 

Min feil, er at jeg trodde jeg kunne fremstå med samme personlighet som andre mennesker, men det kan jeg ikke. Jeg må legge meg litt flatere enn andre. Hvis man tror at privilegier gjør at du kan gjøre hva du vil, så må en tenke om igjen. Du kan ikke bare bli sterk og tro at ingen reagerer over det. Du kan ikke bare plukke opp en koffert med 1 milliard kroner og tro at ingen reagerer når du får så mye i banken. Du kan ikke plukke opp en supermodell og tro at ingen vil reagerer når du går hånd i hånd med henne på gata. Alle privilegier krever at en legger seg flatere enn normale mennesker gjør. Absolutt alle privilegier krever det.

 

Det er ikke uten grunn at statsministeren er blitt så ydmyk som han var, bukker, neier, nikker og "rompeslikker" alle og enhver. I et slikt embete, så er du pent nødt til å krype langs bakken. Det er omtrent det høyeste du kommer i privilegier, å være statsminister. Og dersom Jens lærte denne leksa, så tror jeg at jeg har rett i min filosofi ang. privilegier.

 

Til slutt vil jeg si, jeg har allerede skrevet litt for mye enn det var verdt. Problemet er ikke så stort som det ser ut til, men det er litt interessant å snakke om fordi det strekker seg til mange flere felter enn bare styrketrening, så det var mest interessen som bidrar til at jeg skriver om det i mer grad enn at det er et problem.

Endret av Baguett2
Lenke til kommentar

Veldig interessant tråd. Eg er nok ikkje like "jacked" som det du virker å vere sidan du opplever denne drøye responsen fra verden, men eg opplever absolutt at tilfeldig mennesker som eg møter , hovedsaklig menn, er meir stand-offish i sin respons, at dei prøver å opptre kulere og meir kompetente, enn før eg starta med å løfte vekter. Trur at folk ikkje liker ideen om at andre er sterkare og har meir viljestyrke enn dei, men trur og at dette stammer ifra det underbesvisste plan.

Opplever og at moderat attraktive jenter ignorerer meg i større grad enn før. Eg gir kanskje fra meg ein slags douchebag vibe, håper dog at det ikkje stemmer.

Lenke til kommentar

Jeg må si at jeg har helt motsatt erfaring fra det dere har, men kanskje det bare er flaks(?)

 

Kan hente et eksempel fra senest i dag. Var på dresshandling og skulle prøve på dressjakker og fikk hjelp av ei behjelpelig jente som jobbet der. Jeg prøvde på en jakke, men den sprakk nesten i armene og over skuldrene, så jeg gikk opp noen størrelser til hvor kun skuldrene var et problem, men da var jakka så løs og lang for meg at det bare ikke gikk an. Jenta kommenterte stadig på det at jeg er for muskuløs til å gå med dressjakke og spurte meg "kommer du til å vokse noe mer?" med et smil om munnen. Fikk bare inntrykk av at det var positiv respons fra hennes side, og langt fra en opplevelse som du later til å ha i stadighet.

 

Ser at det jeg skriver sannsynligvis kan tolkes som arrogant skryt, men det er ikke ment til å fremheve meg selv, kun mitt poeng.

Lenke til kommentar

Interessant tråd ja, det kan kanskje stemme til en viss grad, kanskje trådstarter har vært litt ekstra uheldig med menneskene han har møtt? Jeg har stort sett bare positive tilbakemeldinger. Men jeg vil gjerne se de bildene du pratet om for å se hvor "ille" det er :) Janteloven lever jo i beste velgående fremdeles

 

Men merker at jeg selv tar meg i å "tone meg ned" i sammenhenger hvor trening og kosthold dukker opp selv om jeg ofte vil si noen setninger om kalorier og styrketrening, men vil ikke bli oppfatta som en arrogant knowitall så jeg holder heller kjeft med mindre jeg blir spurt direkte.

 

Innbiller meg at det gjelder i større grad menn enn kvinner som i eksempelet til Eloquent. PS: Er det deg i avataren Eloquent? Sinnsyk fysikk isåfall

 

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...