Gå til innhold

Snart kan Flickr-bildene dine bli fotobok


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Flickr burde innby til samarbeid med trykkerier og fotoforhandlere verden over ved å lage en slags nettbutikk der man velger trykkeri selv. Det vil øke den lokale tilstedeværelsen over alt, skape sunn konkurranse og redusere behovet for frakt over lange avstander. I tillegg vil de ta en lavere økonomisk risiko, da det koster dem mindre enn å bygge opp en diger fotobok-fabrikk og bli ferskingen i et marked som allerede er ganske mettet. Håper i det minste det går an å eksportere fotoboka i form av PDF.

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Flickr burde innby til samarbeid med trykkerier og fotoforhandlere verden over ved å lage en slags nettbutikk der man velger trykkeri selv. Det vil øke den lokale tilstedeværelsen over alt, skape sunn konkurranse og redusere behovet for frakt over lange avstander. I tillegg vil de ta en lavere økonomisk risiko, da det koster dem mindre enn å bygge opp en diger fotobok-fabrikk og bli ferskingen i et marked som allerede er ganske mettet. Håper i det minste det går an å eksportere fotoboka i form av PDF.

 

Ikke noen dårlig idé. Utfordringen vil vel være å holde en jevn, høy kvalitet. Jeg bruker selv blurb.com og er veldig fornøyd med print-kvaliteten deres. Men kunne selvsagt tenkt meg å slippe å betale frakt fra Nederland.

 

Uansett, bra med konkurranse på dette området!

Lenke til kommentar

Det er med grøss fra Lightroom og blurb i bakhodet jeg kom med ønsket om det stikk motsatte fra Flickr. (Joda, jeg vet det går an å eksportere PDF i LR og dermed få tilgang til andre trykkerier), men hele denne føringen at man helst skal bruke Blurb byr meg i mot. Blurb konkurrerer ikke på like vilkår. Dette undergraver sunn konkurranse.

 

Jeg ser ikke hvorfor det skulle være Adobe eller Flickr sitt ansvar at trykkeriene holder jevn høy kvalitet. Det bør være konkurranse på flere plan enn bare pris og leveringstid. Standardisert kvalitet vil mest sannsynlig bety standardisering på en bestemt printemaskin og det reduserer fleksibiliteten til trykkeriene og undergraver konkurransen mellom printemaskin-leverandørene.

Lenke til kommentar

PDF fra Lightroom anser jeg for å være ubrukelig til print. Skal jeg printe lokalt så er eksport til JPEG mye bedre.

 

Det er uklart for meg hva det er å grøsse av i LR sin løsning. Så lenge funksjonaliteten med Book og eksport til Blurb fungerer med god kvalitet ser jeg ikke helt problemet, annet enn at jeg selvfølgelig kunne tenke meg raskere og billigere levering.

 

Flere aktører og dermed økt konkurranse er derfor velkommen.

Lenke til kommentar

 

PDF fra Lightroom anser jeg for å være ubrukelig til print.

Jeg har aldri prøvd det, vet du hva som er problemet? Hadde vært nyttig med litt mer info.

Beklager, litt drøyt av meg å kalle det ubrukelig uten å si hvorfor :-)

 

Det har ingeting med printkvaliteten å gjøre, men jeg fikk aldri layouten jeg hadde fra boken til å matche arkene bra med PDF. Enten fikk jeg ekstra marg langs kanten eller jeg fikk noe klippet vekk, og da forsvant f.eks. sidenummerering. Etter noen få forsøk gav jeg opp og eksporterte til JPEG som gav meg mer kontroll når jeg printet hver enkelt side.

 

Jeg bør legge til at dette var enkle test-print fra imac preview og jeg har ikke gjort videre test av det.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Gjest Slettet+981238947

 

Håper det kan komme en (god) synkroniseringstjener for Flickr, så jeg kan legge backup av alle bildene fra NASen uten å måtte gjøre det manuelt...

 

Helt enig. 1T gratis høres jo flott ut, men det er ubrukelig så lenge man må manuelt laste opp og administrere innhold.

Enig.

Maks 200 bilder av gangen kan lastes opp. Hvis man skal bruke dette som backup og laste opp 10 000 bilder kommer det til å ta en evighet. Hadde lastet opp veldig mange bilder som jeg skulle dele med kjente, men å gi rettigheter for nedlastninger var helt håpløst.

 

Nå sletter jeg alle bilden og avslutter kontoen. Synd. For 1T er mye plass.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...