Jump to content
Sign in to follow this  
VargAamo

Nå kan du filme spilløktene dine med minimalt ytelsestap (Ekstra)

Recommended Posts

Nok en "unskydling" til spillutviklere å ikke inkludere demorecorder.

Spille som battlefield skal ha en demorecoder, ihverfall hvis de ønsker å lykkes i esport.

Ukomrimert video tar alt for stor plass!

Share this post


Link to post
Share on other sites
For stor plass? 10 minutter med shadowplay tar ca 2GB diskplass. Shadowplay kommer også senere med direkte streaming til twitch. Detter er bare en bra feature og det er nesten rart at det ikke har komt før.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Ifølge kilder søkt opp med Google vil 10 minutter med ukomprimert video i Fraps på 1080P @30FPS kreve 10.4GB med plass per minutt. Shadow Play tar bare brøkdelen og det med 60FPS+

Share this post


Link to post
Share on other sites
ShadowPlay er et veldig godt tiltak av Nvidia, men foreløpig er det for dårlig. Bildeflyten blir rett og slett ikke jevn. Prøv å slå på vsync med 60 Hz (på et system som klarer godt over 60 fps, selvfølgelig) og ta opp video (helst av en sekvens som har jevne overganger, f.eks. benchmark-sekvensen i Tomb Raider). Hos meg ser det ut til at omtrent hvert 25. bilde blir lagret to ganger, det blir ikke bra (dette med Nvidia GTX 670 og Intel i5 3570K), selv med grafikkinnstillingene satt til 'Normal' i Tomb Raider (1080p). Jeg ser at videoen i testen heller ikke er helt jevn, blinkene som skytes på flyter ikke jevnt bortover (mulig dette også kan komme av at ikke vsync er på). Selv har jeg foreløpig mye bedre erfaring med Mirillis Action, men det koster jo penger...

Share this post


Link to post
Share on other sites

ShadowPlay er et veldig godt tiltak av Nvidia, men foreløpig er det for dårlig. Bildeflyten blir rett og slett ikke jevn. Prøv å slå på vsync med 60 Hz (på et system som klarer godt over 60 fps, selvfølgelig) og ta opp video (helst av en sekvens som har jevne overganger, f.eks. benchmark-sekvensen i Tomb Raider). Hos meg ser det ut til at omtrent hvert 25. bilde blir lagret to ganger, det blir ikke bra (dette med Nvidia GTX 670 og Intel i5 3570K), selv med grafikkinnstillingene satt til 'Normal' i Tomb Raider (1080p). Jeg ser at videoen i testen heller ikke er helt jevn, blinkene som skytes på flyter ikke jevnt bortover (mulig dette også kan komme av at ikke vsync er på). Selv har jeg foreløpig mye bedre erfaring med Mirillis Action, men det koster jo penger...

Du sammenligner en beta med et ferdig betalingsprogram?

Share this post


Link to post
Share on other sites
Fått prøvd det litt men ble utsatt for en del små fps stutter som eg slet med da eg var i AMD/ATi hjørnet. Opptakeren tar heller ikke opp min egen stemme fra Skype o.l men den tar opp kompisene mine sine stemmer.
Fikser de det så blir dette helt fantastisk. Spesielt med tanke på ShadowPlay og hvor utrolig lite plass et klipp blir i forhold til det som er spilt inn via Fraps. ShadowPlay er egentlig det beste med dette. Ikke alle som har plass til å spille inn hele sekvenser hele tiden i tilfelle det skjer noe ekstraordinært :-P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Bra test og artig ny grafikk :)

Joda, grafikken er pen, men jeg skulle gjerne hatt den i et annet format enn javascript og for hardwares del bør den ligge på deres servere, ikke hos infogr.am eller eu.jifo.co eller hvor det nå ligger. En siste ting er at aksen burde være konstant når man bytter mellom de ulike kortene så man lettere ser hvordan de yter i forhold til hverandre. I akkurat dette tilfellet hadde det vært greit med et 3D søylediagram med en rad (x) for med og uten shadowplay, en rekke (y) med de tre ulike kortene, og en z-akse med fps. Beklager at jeg virker som en surpump nå, men jeg prøver bare å være konstruktiv og har til og med lurt inn et superlativ: pent. :)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Trodde Beta ikke var Alfa?

 

Det fungerer ganske ålreit og koster deg mindre plass og fps enn fraps. Ikke akkuratt dårlig. For en beta er dette veldig bra, en alfa er mye mye myeeee mer upolert.(men er klart de fleste i dag vet jo faktisk ikke hva beta og alfa faktisk er da)

Share this post


Link to post
Share on other sites

Du sammenligner en beta med et ferdig betalingsprogram?

 

Ja, er det noe problem med det? Slik ShadowPlay er nå, er det ikke bra nok for meg (det plager meg veldig å se på video som hakker slik). Jeg håper (og tror) Nvidia kommer til å fikse dette, men det er da ikke noe i veien med å peke på svakheter med beta-versjonen? Hvis ingen gjør det, er det mindre sannsynlig at det blir rettet opp. Ved å sammenligne med Mirillis Action! ser man tydelig at dette er et problem.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Hei alle! Takker for tilbakemeldinger; er det interesse for å sammenlikne med for eksempel Fraps, Twitch eller andre tar vi gjene imot tips på hva dere helst vil se :)


Bra test og artig ny grafikk :)

Joda, grafikken er pen, men jeg skulle gjerne hatt den i et annet format enn javascript og for hardwares del bør den ligge på deres servere, ikke hos infogr.am eller eu.jifo.co eller hvor det nå ligger. En siste ting er at aksen burde være konstant når man bytter mellom de ulike kortene så man lettere ser hvordan de yter i forhold til hverandre. I akkurat dette tilfellet hadde det vært greit med et 3D søylediagram med en rad (x) for med og uten shadowplay, en rekke (y) med de tre ulike kortene, og en z-akse med fps. Beklager at jeg virker som en surpump nå, men jeg prøver bare å være konstruktiv og har til og med lurt inn et superlativ: pent. :)

Hei, og takk for gode innspill! Vi driver og ser litt på forskjellige løsninger for å lage gode grafer, vurderer funksjonalitet, og den vi bruker her er en av de vi er mest fornøyde med til nå - men det hjelper å se hva leserne synes om dem også :)

Tidligere har kun vi brukt dem i oppsummeringssaken for jakten på den beste spilloppgraderingen (nummer 7 i den rekken), men den gang fungerte de ikke så bra på mobiler - og det skal være fikset nå. Når vi ender med å bestemme oss for en type vil vi også få puttet dem på våre egne servere, men denne typen tilbakemelding tar vi til oss når vi pusler videre med saken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Ja, er det noe problem med det? Slik ShadowPlay er nå, er det ikke bra nok for meg (det plager meg veldig å se på video som hakker slik). Jeg håper (og tror) Nvidia kommer til å fikse dette, men det er da ikke noe i veien med å peke på svakheter med beta-versjonen? Hvis ingen gjør det, er det mindre sannsynlig at det blir rettet opp. Ved å sammenligne med Mirillis Action! ser man tydelig at dette er et problem.

 

Det er viktig å påpeke svakheter, men å slakte en rimelig ålreit tjeneste totalt fordi den ikke er like bra som en gammel betalingsløsning er for dumt :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

 

Det fungerer ganske ålreit og koster deg mindre plass og fps enn fraps. Ikke akkuratt dårlig. For en beta er dette veldig bra, en alfa er mye mye myeeee mer upolert.(men er klart de fleste i dag vet jo faktisk ikke hva beta og alfa faktisk er da)

Så vidt jeg forstår, så er FRAPS noe dritt sammenlignet med xsplit, OSB, FMLE eller FFsplit. Så det skal ikke så mye til vis FRAPS er målestokken.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Så vidt jeg forstår, så er FRAPS noe dritt sammenlignet med xsplit, OSB, FMLE eller FFsplit. Så det skal ikke så mye til vis FRAPS er målestokken.

 

Fraps var bare et eksempel. Selv har jeg brukt dxtory som er ganske mye bedre, men filene er fortsatt massivt mye større enn shadowplay og krever mer av maskinen å bruke. Shadowplay er LANGT fra ferdig men det er da bare beta, krever ikke full polish av en tidlig beta :P

Share this post


Link to post
Share on other sites

Jeg testet nå med både Nvidia ShadowPlay og Mirillis Action! for moro skyld, for å se hvordan disse to verktøyene påvirker spillytelsen ved 1080p-recording med 60 bilder hvert sekund. Jeg brukte Tomb Raider 2013 (benchmark-sekvensen) ved testingen (med vsync av, selvfølgelig). Ved bruk av ShadowPlay slo jeg av Shadow-funksjonaliteten (brukte kun manuell recording).

 

Resultatene ble slik:

Uten recording: min 76, maks 136, gj.snitt 102.9 bilder per sek.

Med ShadowPlay: min 70, maks 126, gj.snitt 95.1 bilder per sek.

Med Mirillis Action: min 74, maks 126, gj.snitt 97.3 bilder per sek.

 

Ser ut som Mirillis Action! gjør noe riktig her :-)

 

Testsystem:

[spoiler]

- CPU: Intel i5 3570K @ 4.2 GHz

- GPU: GeForce GTX 670

- RAM: 2x4 GB @ 2400 MHz

- HD for recording: Western Digital Blue 1TB

- OS: Windows 8.1 64-bit

[/spoiler]

 

Tomb Raider grafikkinnstillinger:

[spoiler]

- Quality: Custom

- Texture Quality: Ultra

- Texture Filter: Anisotropic 16X

- Anti-Aliasing: FXAA

- Shadows: Ultra

- Shadow Resolution: High

- Level of Detail: Ultra

- Hair Quality: Normal

- Reflections: High

- Depth of Field: Normal

- SSAO: Normal

- Post Processing: On

- High Precision: On

- Tessellation: Off

[/spoiler]

Share this post


Link to post
Share on other sites

Ifølge kilder søkt opp med Google vil 10 minutter med ukomprimert video i Fraps på 1080P @30FPS kreve 10.4GB med plass per minutt. Shadow Play tar bare brøkdelen og det med 60FPS+


Nå er det bare idioter som bruker Fraps. Google Dxtory.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Shadowplay er en genial greie på mange måter, men kvaliteten måler seg ikke med et skikkelig oppsett med bruk av x.264 kodek, OBS/XSplit og en god CPU.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

  • Recently Browsing   0 members

    No registered users viewing this page.

×
×
  • Create New...