Gå til innhold

Guide: Hjemmeserver i praksis, del 2 (Ekstra)


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Høres ut som et heller dårlig oppsett, har selv erfart at raspberry pi krasjer etter å ha vært oppe ei stund, du vil også slite med å få noen brukbare hastigheter fra den da den er særdeles treig

En knøttliten nesten-lydløs vifte fikser det. Den blir litt varm.

 

Du trenger ikke bedre HW for en hjemmeserver, den går på stock 900Mhz (om ikke 800, husker ikke helt) men du kan overklokke den til 1200Mhz - men da bør du iallefall gå for viftekjøling/kjøleribber.

 

Selv bruker jeg den som printerserver, liten NAS, IRC bouncer og IRC logger - og den går aldri opp i 100% med mindre jeg skal skrive ut noe.

Lenke til kommentar

Har selv en "stor" boks som står og putrer og går, men bruken av den føler jeg at jeg er litt begrenset til. Har Plex Media Server og det funker knall, men hva annet kan jeg bruke den til? Musikk på iTunes er greit, men da funker kun streaming og ikke om jeg vil legge de innpå iPhonen fysisk. Synes hw.no kan liste opp flere ting man kan gjøre, følgende ting vil jeg kunne gjøre/bruke min til med tutorials:

 

- Sette opp privat dropbox.

- Sette opp en backup disk (NAS) for å legge inn bilder på.

- Sette opp mulighet til å få tilgang til den over hele verden (FTP?)

- RAID5 eller 6? Software (Windows) eller hardware?

Lenke til kommentar

Flott guide Vegar!

 

Kan legge til, som alternativ til Microsoft Storage Spaces, programmet Stablebot Drive Pool. ($20)

Dette lar deg kombinere ulike disker til et samlet volum, i likhet med Storage Spaces. Forskjellen er imidlertid at, så lenge diskene har NTFS-partisjoner, trenger ikke diskene å formateres først. De kan beholde sin orginale volumbokstav i tilleg til at "poolet" får sin egen volumbokstav. Filene som legges i det samlede volumet distribueres over diskene men enkeltfiler fragmenteres ikke og alle dataene ligger i en egen drivepool mappe på hver harddisk. Det vil si at hvis PC'en krasjer eller du vil flytte diskene over til en annen pc er det bare å flytte i vei og installere drivepool, så vil den oppdage poolet. I tillegg kan du ta ut en enkelt disk og koble den til en annen maskin for å se filene som ligger på denne disken.

Når det er tid for å bytte ut en disk kan man trykke på remove og alle dataene i poolet som ligger på aktuell disk vil flyttes over til de andre.

Programmet har ikke paritet siden filene ikke lagres i et eget filsystem, men programmet har mulighet for å slå på duplisering av filer, enten på hele volumet eller på enkeltmapper. Man kan velge om filene skal dupliseres til valgfritt antall disker.

 

Jeg begynte å bruke dette programmet for et par mnd siden og er veldig imponert så langt. Erstattet Raid5 med dette da ikke noe lagringsplass går tapt til paritetstada for alt innholdet, bare til mappene jeg trenger å duplisere.

Var så heldig at jeg fikk testet hvordan det håndterte en disk som døde også. Hvis man har programmet Stablebit Scanner installert vil drivepool automatisk "evakuere" eller flytte ut u-dupliserte data fra en disk som er døende (s.m.a.r.t. og filsystemscanning).

 

Har selv en "stor" boks som står og putrer og går, men bruken av den føler jeg at jeg er litt begrenset til. Har Plex Media Server og det funker knall, men hva annet kan jeg bruke den til? Musikk på iTunes er greit, men da funker kun streaming og ikke om jeg vil legge de innpå iPhonen fysisk. Synes hw.no kan liste opp flere ting man kan gjøre, følgende ting vil jeg kunne gjøre/bruke min til med tutorials:

 

- Sette opp privat dropbox.

- Sette opp en backup disk (NAS) for å legge inn bilder på.

- Sette opp mulighet til å få tilgang til den over hele verden (FTP?)

- RAID5 eller 6? Software (Windows) eller hardware?

Flere bruksområder kan være å installere Bittorrent Sync for å holde viktige data som f.eks dokumenter eller bilder på din bruksmaskin/laptop synkronisert med en mappe på serveren. BTSync fungerer veldig likt som dropbox bortsett fra at filene ikke går via deres server. (dataene går direkte mellim dine maskiner, hvis bare 1 av dem er på får du ikke synkronisert noe). Jeg bruker dette for å ha dukument og bildemappen min tilgjengelig og synkronisert både på min stasjonære pc og laptopen, samtidig som at alt ligger på serveren som altid er på.

 

Et annet interessant bruksområde er XBMC (http://xbmc.org). Du kan sette opp serveren din med MySQL og legge videobiblioteket der slik at alle maskinene i huset kan se det samme biblioteket (http://wiki.xbmc.org/index.php?title=HOW-TO:Share_libraries_using_MySQL).

I tillegg kan man installere xbmc-video-server (https://github.com/Jalle19/xbmc-video-server) for å kunne streame sitt eget videobibliotek og musikkbibliotek fra hvor som helst (ditt eget netflix hvor som helst). Dette krever at du setter opp riktig NAT-regler for å få ekstern tilgang.

Alternativt kan man bruke madsonic/subsonic for å få tilgang til all musikk og video, hvis man ikke bruker XBMC.

Endret av magnushegge
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

 

Syntes dere burde vise hvordan man kan lage en slik server med en Raspberry Pi ;)

 

Høres ut som et heller dårlig oppsett, har selv erfart at raspberry pi krasjer etter å ha vært oppe ei stund, du vil også slite med å få noen brukbare hastigheter fra den da den er særdeles treig

Har ikke hatt noen krasj på mine 2 pi's på stock hastighet. Den er slettes ikke treg det er derimot de linux distros som brukes. Raspbian er rett og slett for stor og tung. Lag din egen linux utifra raspbian kernel med bare det du tenger til å kjøre server så vil du merke at den er mye raskere.

 

Selv bruker jeg RiscOS i steden, som er et fullt grafisk OS som er lynrask.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...